• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Nackdelar lång husbil?

Jimka171B

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Vallentuna
Hej
Vi står i begrepp att köpa en lång husbil, 8,60 meter närmare bestämt.
Vill gärna höra om vad ni har för negativa erfarenheter av långa husbilar, som ni tycker är bra att ha med i beräkningarna.
Sen undrar vi oxå om ni vet något om att det blir svårt med lång husbil i Europa?
Inte att det är dyrare utan mer inte välkommen på campingar osv.
Tack i förhand för svar :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Många campingar nere i Europa är inte byggda föer bilar som är mycket längre än 7 meter. Annars så ser jag inga problem med en lång bil om du har erfarenheten av att kunna hantera större fordon.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi var i Italien förra sommaren och det var inga problem, visst är det enklare med en kort bil.
Men man får var lite om sig å kring sig.
Kolla på Google maps på campingarna /ställplatserna samt Maila eller ring å fråga.
Vår bil är nästan 9m.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Många äldre campingar i Sydeuropa har väldigt små platser och ofta platser av varierande längd och bredd. Det blir kanske nödvändigt att boka speciell plats på många ställen med långa ekipage.
Sen tycker jag rent generellt att alltför många långa husbilar förstör ryktet och påskyndar utvecklingen av mer och mer förbud och skyltar med klass 1 m.m. När man ser långa husbilar parkerade på tvärs över 3-4 P-rutor förstår man att det skapar irritation. Det går ju ofta bra att med 7 metersbilar ändå parkera med hjulen i rutan och överhäng in mot gräs och buskar och då tar man inte upp mera plats än någon med "vanlig" Volvokombi!
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Håller med Blaser338 att 7m kan vara en gräns på ställplatser ,även i Sverige, men då har jag sett att man ställer sig längs och tar 3 platser, vad man betalar för vet jag inte.
 

vigon

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
3258
Medlemskap
2024
Har husbil på 8,50 begränsat med platser på campingar även i Sverige då många campingar har platser på max 8 meter.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vår bil är 8,90 m. Vi byter eftersom vi använder den hela året och den drar mycket el/gasol till värmen. Treaxlat är lättare att köra fast med om det halt och man svänger eftersom bakaxlarna håller emot. Vi fricampar mest.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller med Blaser338 att 7m kan vara en gräns på ställplatser ,även i Sverige, men då har jag sett att man ställer sig längs och tar 3 platser, vad man betalar för vet jag inte.
Men det är ju upp till ägaren av ställplatsen, önskar någon nyttja fler platser och det är ok för ägaren av ställplatsen, så får man väl ta det med ställplatsägaren, jag har själv sett detta i Sverige, det ekipaget fick betala för platserna de stod på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men det är ju upp till ägaren av ställplatsen, önskar någon nyttja fler platser och det är ok för ägaren av ställplatsen, så får man väl ta det med ställplatsägaren, jag har själv sett detta i Sverige, det ekipaget fick betala för platserna de stod på.

Tyvärr är samma uppträdande mycket vanligt på P-platser, tvärs över 4-5 platser.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tyvärr är samma uppträdande mycket vanligt på P-platser, tvärs över 4-5 platser.
Ja jag har sett detta åtskilliga gånger och blivit mer och mer negativ till stora bilar och i dessa fall deras ägare. Tänker fota liknande "parkeringar" framledes och hoppas verkligen ingen i denna klubb uppträder så! Genom att köpa stora bilar har man ju gjort sitt val och bör hålla sig på ställplatser, campingar och rastplatser!
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Sen tycker jag rent generellt att alltför många långa husbilar förstör ryktet och påskyndar utvecklingen av mer och mer förbud och skyltar med klass 1 m.m. När man ser långa husbilar parkerade på tvärs över 3-4 P-rutor förstår man att det skapar irritation. Det går ju ofta bra att med 7 metersbilar ändå parkera med hjulen i rutan och överhäng in mot gräs och buskar och då tar man inte upp mera plats än någon med "vanlig" Volvokombi!
Förstår inte hur en lång bil kan förstöra ett rykte??
Vanligt vis är det ju någon som kör bilen och det torde i så fall vara människan som kör som förstör ett eventuellt rykte
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Och så gick tråden över till P platser.
Jo så är det och är väl högst relevant. När man reser behöver man parkera när det ska handlas mat mm. innan man tex. kör fram till en camping (som oftast inte är inne är i stadskärnan) så det är ett högst naturligt svar. Trådskaparen frågade.... och nu citerar jag.....


"Vill gärna höra om vad ni har för negativa erfarenheter av långa husbilar, som ni tycker är bra att ha med i beräkningarna.
Sen undrar vi oxå om ni vet något om att det blir svårt med lång husbil i Europa?"


Så svaren om parkeringar är väl relevanta.

Tack alla ni hjälpsamma i cluben. Jag har fått mycket hjälp här när jag funderat på nått.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Vi står i begrepp att köpa en lång husbil, 8,60 meter närmare bestämt.
Vill gärna höra om vad ni har för negativa erfarenheter av långa husbilar, som ni tycker är bra att ha med i beräkningarna.
Sen undrar vi oxå om ni vet något om att det blir svårt med lång husbil i Europa?
Inte att det är dyrare utan mer inte välkommen på campingar osv.
Tack i förhand för svar :)

Hej Jimka171B, som du ser så verkar det mest vara ägare av kortare husbilar som har besvär av bilar över 7m.
Tänker man sig bara för, så man inte stör eller förstör så går det oftast bra.
Visst måste jag ta 2 P-rutor på längden på små parkeringar, men det har sällan varit något problem
Vår husbil är ca. 9m, jag eller min sambo har inga som helst problem med den (eller småbilsfolket), och hon älskar att köra den, parkera, campa i den m.m.
så bli inte avskräckt av "småbilsfolket".
Vikt och höjd är det ända som hindrat oss någon enstaka gång.
Provkör tilltänkt husbil, alla ska provköra så man kan byta av varandra, upplever partnern att husbilen är för stor att köra m.m. köp en mindre.
Det kryllar av tanter som bara åker med i husbilar, stackars dem, alla ska tycka om att köra, vilket är halva nöjet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förstår inte hur en lång bil kan förstöra ett rykte??
Vanligt vis är det ju någon som kör bilen och det torde i så fall vara människan som kör som förstör ett eventuellt rykte

Det är ju faktiskt den långa felaktigt parkerade husbilen som övriga medborgare ser när dom letar parkeringsplats och en husbil som tar upp
en massa parkeringsrutor, normalt inte människan/föraren som ställde den där. Vad tänker dom då? J-vla husbilar som tycker sig ha rätt att
bära sig åt hur som helst, kanske?
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej Jimka171B, som du ser så verkar det mest vara ägare av kortare husbilar som har besvär av bilar över 7m.
Tänker man sig bara för, så man inte stör eller förstör så går det oftast bra.
Visst måste jag ta 2 P-rutor på längden på små parkeringar, men det har sällan varit något problem
Vår husbil är ca. 9m, jag eller min sambo har inga som helst problem med den (eller småbilsfolket), och hon älskar att köra den, parkera, campa i den m.m.
så bli inte avskräckt av "småbilsfolket".
Vikt och höjd är det ända som hindrat oss någon enstaka gång.
Provkör tilltänkt husbil, alla ska provköra så man kan byta av varandra, upplever partnern att husbilen är för stor att köra m.m. köp en mindre.
Det kryllar av tanter som bara åker med i husbilar, stackars dem, alla ska tycka om att köra, vilket är halva nöjet.
Håller med.. tycker synd om min 55 åriga tant som bara kan åka med. Hon har och vill inte ta körkort. Lite synd men så är det...

Hade vart perfekt med en till som kan köra om jag blir sjuk....
 
Toppen