• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nöjd med din husbil?!

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Lite motgångar och pyssel/förbättringar måste man ha , annars uppskattar man inte när allt går som man vill. I våra 3 nya bilar fanns alltid plats för förbättringar/justeringar mm. Vi är mycket nöjda med att vi är med husbil. PS. sällan knas med Knaus,
Mvh. Rolf
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Har en Hymer 654 2005 som köptes ny och i stort har fungerat som vi önskat under alla år. Har visserligen fått byta vattenpump och kran vid ett tillfälle samt bytt en ventil som reglerade temperaturen på motorn, som efter färd med bärgningsbil till verkstad i Tyskland fixades på en halvtimme, men det är inte mycket att klaga på efter 17 års aktivt resande. Jag har inget att underbygga det med, men har en känsla av att kvalitén på bilarna var bättre vid den tid då vi köpte vår bil - eller kan det bero på att antalet elektroniska och andra finesser som idag krävs av dess användare ger upphov till flera "irritationsmoment"? Men, som sagt, det är bara mina egna funderingar - helt utan säkerställd underbyggnad.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Bo delen på min 32 åriga husbil fungerar utmärkt i alla väderlekar så förutom att vara lite gammalmodig har Nordic gjort ett bra jobb när de byggde. Inga trasiga luckor eller annat efter 29 100 mil, inget skrammel eller oljud därifrån.
Motormässigt skulle jag väl önska lite mer hk, men kommer dit jag ska om än i sakta mak, den har startat och jag har inte haft några problem de femtusen mil jag har kört den. Tycker jag har fått ordentlig valuta för den slant jag gav vid köpet. Bytt lite grejor har jag, drivaxlar, takluckorna för att de börjar vittra sönder av solen plus lite annat fix, men inga stora grejor.
Så helt klart nöjd med lite reservation för motorstyrkan.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Har en Elnagh T-Loft 531 -2018. 150 HK, ingen AD Blue, Automat och långbäddar + nedfällbar säng.
Funkar perfekt på Ställplats med Solcell på taket och när vi står på el så plockar vi fram vår Induktionshäll som vi kopplar i yttre eluttaget
Är det lite kyligt gör Webaston sitt jobb. Badrummet är längst bak i bilen med en fullstor duschkabin.
På Vintern tar vi fram vårt Scandipac och bäddar in det som behövs
Det som är lite tufft i dessa tider är att bränsletanken rymmer120 L men då kommer man också en bra bit.....
Slutsats: en perfekt husbil för 2 vuxna med barnbarn som hänger på ibland
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Ny Kabe TM740T, 2019.
Inga andra problem än att bodelspanelen bråkat lite nån gång. Fixat med omstart. Nu i april uppstod ett mindre panelproblem igen men det kan vara någon säkring.
Jag tycker det är bra kvalitet på Kabes snickerier, el, vatten och värmesystem (ja värmen är ju Alde men menar rördragning m.m.). Sköt om grejerna så fungerar de länge.
Det jag saknar verkligen är en komplett hårdvarubeskrivning av bodelselektroniken. Som ägare vill jag kunna ”meka” mer med elektroniken men jag förstår också att ur servicesynpunkt kan man inte släppa all dokumentation till folk som kanske börjar koppla kors och tvärs utan kunskaper. Sen lämnar dom in ett ”råttbo” till närmaste bodelsverkstad
Men som sagt, jag har en fantastisk mobil sommarstuga!!
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Kul initiativ till tråd. ;)

Jag är supernöjd med min Dethleffs Trend 7877 som jag köpte ny 2019. Inga fel eller garantiåtgärder. Visst har den några saker som kunde förbättras i konstruktionen, men allt är kompromisser när det kommer till husbilar.
 

Kalle

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Tjörn
Äger en CI Mizar 85XT sedan 2018. Den är jag mycket nöjd med, en trevlig bil. Den har fungerat utmärkt utan krångel eller missöden.
Tyvärr har nog alla fabrikat, oavsett prisbild och i vilket segment de befinner sig i, någon form av problem eller bekymmer.....
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Vår EuraMobil årsmodell 2000 med tvärställd säng bak och dinett bakom förarplatsen var ett impulsköp då den dök upp på Blocket för tre år sedan. Den passar våra behov perfekt och har fungerat helt klanderfritt. Vi har kostat på en renovering av tak och bytt fendrar bakom framdörrarna vilket inte var billigt men nu har vi en bil vi klarar oss länge med, om det inte dyker upp ett nytt fynd någon dag. Då byter vi så klart. Men då till något nyare och med långbäddar, gärna med badrum längst bak.IMG_0954.jpeg
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Vår EuraMobil årsmodell 2000 med tvärställd säng bak och dinett bakom förarplatsen var ett impulsköp då den dök upp på Blocket för tre år sedan. Den passar våra behov perfekt och har fungerat helt klanderfritt. Vi har kostat på en renovering av tak och bytt fendrar bakom framdörrarna vilket inte var billigt men nu har vi en bil vi klarar oss länge med, om det inte dyker upp ett nytt fynd någon dag. Då byter vi så klart. Men då till något nyare och med långbäddar, gärna med badrum längst bak.Visa bilaga 223023
Vad för Fender har du på en husbil
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nöjd? Well, allt är väl relativt...
Pössl plåtis 2012 inköpt 2019.
- Trumapannan exploderade vid första användningen.
- Taket läckte första sommaren (Jo, på en plåtis)
- Färskvattenpumpen har behövt bytas
- Magnetventilen i toan har behövt bytas
- En del rappel i inredningen har pajat, som lampfästen och bordsstöd i dinetten, trasigt jalusilås och lister som släppt.

Men mellan trassel o fel funkar den rätt bra o går som ett skott på vägen.
 

Magic 1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Köping
HBK-Nr
20095
Medlemskap
2024
Nöjd med min första husbil en Dethleffs Magic Edition Silver 2010 års modell.
Snart 10000 mil kör 100-130 mil om året har haft den i 7 år.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi är fortfarande väldigt nöjda med vår Rapido 9066DF, inköpt 09-2009. Det var lite som behövde rättas till efter köpet men det berodde mest på att bilen stått på Elmiamässan och PR-Husbilar fixade allt både snabbt och problemfritt. Passerar snart 20000 mil och det enda som händer numera är service och lite uppgraderingar när andan faller på.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi är fortfarande väldigt nöjda med vår Rapido 9066DF, inköpt 09-2009. Det var lite som behövde rättas till efter köpet men det berodde mest på att bilen stått på Elmiamässan och PR-Husbilar fixade allt både snabbt och problemfritt. Passerar snart 20000 mil och det enda som händer numera är service och lite uppgraderingar när andan faller på.
Det är väl gött när det bara rullar på utan större problem. En bra servad husbil (det är ju egentligen lätta lastbilar) rullar ju utan problem 40-50000 mil. Jag har lite svårt att förstå hur folk kan tycka att en bil som rullat 15000 mil gått långt. Vi hade en taxibil (långmerca) som rullat 120 000 mil, kopplingen byttes vid omkring 80-90 000 om jag minns rätt, detta var 1987-1988 och hade det inte varit för en "ouppmärksam" förare som inte kollade tempmätaren, kylaren sprang läck, så vet i tusan om den inte rullat ännu :D :D
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vi har nu en plåtis Malibu 640 med högt tak längst fram.Motorn 140 hk och 9g automatlåda(drömlåda)
’Har åkt över 2000 mil och är jättenöjda
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nöjd? Well, allt är väl relativt...
Pössl plåtis 2012 inköpt 2019.
- Trumapannan exploderade vid första användningen.
- Taket läckte första sommaren (Jo, på en plåtis)
- Färskvattenpumpen har behövt bytas
- Magnetventilen i toan har behövt bytas
- En del rappel i inredningen har pajat, som lampfästen och bordsstöd i dinetten, trasigt jalusilås och lister som släppt.

Men mellan trassel o fel funkar den rätt bra o går som ett skott på vägen.
Just explosionen i trumapannan måste du ju utveckla lite mera. Det hörs ju både farligt och intressant, speciellt som bilen verkar finnas kvar :)
 
Toppen