• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nöjd med din husbil?!

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi är fortfarande väldigt nöjda med vår Rapido 9066DF, inköpt 09-2009. Det var lite som behövde rättas till efter köpet men det berodde mest på att bilen stått på Elmiamässan och PR-Husbilar fixade allt både snabbt och problemfritt. Passerar snart 20000 mil och det enda som händer numera är service och lite uppgraderingar när andan faller på.
Den varken såg eller kändes så "gammal" trodde nästan att den var ny
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Just explosionen i trumapannan måste du ju utveckla lite mera. Det hörs ju både farligt och intressant, speciellt som bilen verkar finnas kvar :)
Skrev lite om detta här:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skrev lite om detta här:
Tack, det var en intressant läsning och bra foto. Det verkar ju som om allt berodde på felaktig och för långt dragen avgasslang. Ja shit happens och det är ju bara en jäkla tur att ingen kom till kroppslig skada.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skrev lite om detta här:
Inget svar från Truma om vad det var som orsakade felet eller ska vi bara tro att det var felaktig avgasslang vilket ju verkar sannolikt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Inget svar från Truma om vad det var som orsakade felet eller ska vi bara tro att det var felaktig avgasslang vilket ju verkar sannolikt.
Bra fråga o inser att jag glömt uppdatera tråden med Trumas svar (via svenska återförsäljaren). Kort översättning = nej, de hittade inte orsaken.

"“…Truma has been selling more than one million Combi heaters since its first release in 2007. We invest maximum effort in lab and field testing under the hardest conditions to ensure product reliability and product safety. Like all of our gas appliances the Combi is approved and certified by external notified bodies such as the german DVGW or the british BSI. Every single Combi is computer tested on its correct functions at the end of the production line. Due to those measures and our long time experience in gas heating appliances we are sure to provide a customer friendly and safe product. Should, contrary to our expectations, a hidden defect lead to a concerning customer experience we are eager to react quickly and individually to the customer same as we did it in your situation. Despite our detaild inspection of the Combi itself through the R&D experts, such as the inspection your vehicle in the dealers garage in Stockholm we have unfortunately not been able to determine the original root cause for the misfire.

We would like to apologize for your inconvenience and the bad experience you had with our product. We hope to have been able to prove our engagement for any single customer and to regain your confidence in the Combi heater"
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det vilka krav man ställer på en husbil hur den skall användas hela året ellerv månader på sommaren
t
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Hej på er!
Ja, då har det gått en tid sedan man blev med bil med säng i för första gången.
Vi började ju titta på husbil i Februari i år och 30 mars hade vi genomgång av vår Chausson V690 plåtis. Dagen därpå bar det av ner över Öresundsbron. Kanske inte idealiskt att dra direkt och husbilsfirman tyckte nog vi borde vänta några dagar... vad är problemet? Vi ska bara köra bil... dock en lite större bil. På Autobahn. Lugn... Vi vet hur man gör...
Har inget att jämför med förutom ett antal segelbåtar och Mercedes V-klass 250 som varit i mitt tycke världens bästa bil men nu har vi tröttnat på hotellnätter som man ändå inte utnyttjar till fullo.

Så, Chausson V690 plåtis då? Helt perfekt för oss antagligen. So far, so good! Vi behöver ett rullande kontor för två pers med gigantisk förvaring där bak. Inte behov av komfort eller extra utrymme för att svänga runt med röven inne på WC. Vi är inte så stora. Och endast 46. Alltså än slå länge hyfsat viga. Och den går som en klocka. Jag kan till och med köra om "vanliga" husbilar på både motorväg OCH landsväg. "Ur vägen sug-dieslar...!" Förlåt, jag har inte så otrevlig attityd som det verkar.

Men det är några detaljer som jag ska ta med leverantören.
1) En tätningslist på WC-dörren saknas och skulle fixas innan leverans men det glömdes bort så det ska de fixa är lovat. Vid tillfälle.
2) Och jag får limma fast en LED-ljus-strip i det lilla prylfacket ovanför passagerarplatsen; fabriken hade antagligen slut på dubbelhäftande tejp när de håll på med denna.
3) En liten bunte kablar tittar fram i ett skåp baktill. Ihoprullade så fint till en liten kringla. Wtf... Ska det sitta en elektrisk grunka där? Termostat? I ett skåp? Är solcellerna inkopplade ens? Den panelen sitter ju i ett skåp i dinetten, så jo... eller? Satte man manöverpanelen i fel skåp?! Har inte satt mig in i hur den funkar ens. Den sköter väl sig självt. Har för mig jag såg en ljusdiod som lös... Får nog be om en mer utförlig genomgång på solcellerna.
4) Varför händer inget när jag drar i handtaget för gråvattentanken? Jag VET det finns lite spillvatten i den... Finns det ett till reglage för att tömma den tanken? Sitter det en knapp någonstans?
5) Trycket på WC-dörren sitter lite löst. Hoppas det går att dra åt. Snart får jag hela handtaget i näven... Men det är ett riktigt handtag iaf, ingen liten hasp i PLAST som jag sett i vissa husbilar. Sån skit går ju av bara man tittar på det en stund.
6) Däremot så funderar jag på hur jag ska framföra missnöjet med att det står Truma 4 på Truman under soffan. Det stod Truma 6 D E i annonsen och på köpekontraktet. Vad kan jag komma med för krav här? Är det stor skillnad på dessa varianter? Vi ska inte upp till fjällen i vinter men... "Montera ett drag så ska jag inte knorra så mycket!"
Har annars bara positivt att säga om husbilsförsäljaren Leo på Harmonium i Borås som har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsam. De slängde med en Smart TV som sitter monterad o klar. Ska bara koppla ihop den med... ja, det blir väl WiFi-pucken eller mobilen? Får se om jag behöver låta barnen installera det...

Hur som helst så är vi supernöjda med Chausson-plåtis. Även om vi bara kört 1 v i Holland/Tyskland och några korta turer till stugan på kusten. Vi kör tyska bilar till vardags och om detta nu blev en "skoda" så gör det inget för den är jättefin! Upplever inga plastiga detaljer direkt som kommer slitas eller gå sönder. Det känns genomtänkt; både materialval och design. Vi tittade ju på en intrerssant Weinsberg hos Codat i Fritsla med bra förvaring men den upplevdes däremot som lite mer billig interiörsmässigt med faner som befaras släppa om ett tag. Kanske något murrig inredning trots 2022 års modell. Men det föll på garaget när vi hittade V690:an. Utbudet på Forsbergs Fritidscenter... Hobby och Pilote har jag för mig var det väl inga större fel på men återigen för litet lastutrymme.

Drömmen? Hymer Free 600 S som vi dök på först får bli nästa bil om 3 år. Eller om den kommer i en ca 50 cm längre modell då. :) KABE Affinity är intressant också. Gillar planlösningen. Eller en VW California XXL som ser riktigt cool ut. Både exteriört men framför allt interiört. Jo, den är rätt fräck faktiskt. Trots "bakhänget". Takloft funkar väl i minst 10 år till bara vi inte går o bryter benen. Eller så har vi kvar fransosen tills den ger upp av sig själv om 20 år...
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Hej på er!
Ja, då har det gått en tid sedan man blev med bil med säng i för första gången.
Vi började ju titta på husbil i Februari i år och 30 mars hade vi genomgång av vår Chausson V690 plåtis. Dagen därpå bar det av ner över Öresundsbron. Kanske inte idealiskt att dra direkt och husbilsfirman tyckte nog vi borde vänta några dagar... vad är problemet? Vi ska bara köra bil... dock en lite större bil. På Autobahn. Lugn... Vi vet hur man gör...
Har inget att jämför med förutom ett antal segelbåtar och Mercedes V-klass 250 som varit i mitt tycke världens bästa bil men nu har vi tröttnat på hotellnätter som man ändå inte utnyttjar till fullo.

Så, Chausson V690 plåtis då? Helt perfekt för oss antagligen. So far, so good! Vi behöver ett rullande kontor för två pers med gigantisk förvaring där bak. Inte behov av komfort eller extra utrymme för att svänga runt med röven inne på WC. Vi är inte så stora. Och endast 46. Alltså än slå länge hyfsat viga. Och den går som en klocka. Jag kan till och med köra om "vanliga" husbilar på både motorväg OCH landsväg. "Ur vägen sug-dieslar...!" Förlåt, jag har inte så otrevlig attityd som det verkar.

Men det är några detaljer som jag ska ta med leverantören.
1) En tätningslist på WC-dörren saknas och skulle fixas innan leverans men det glömdes bort så det ska de fixa är lovat. Vid tillfälle.
2) Och jag får limma fast en LED-ljus-strip i det lilla prylfacket ovanför passagerarplatsen; fabriken hade antagligen slut på dubbelhäftande tejp när de håll på med denna.
3) En liten bunte kablar tittar fram i ett skåp baktill. Ihoprullade så fint till en liten kringla. Wtf... Ska det sitta en elektrisk grunka där? Termostat? I ett skåp? Är solcellerna inkopplade ens? Den panelen sitter ju i ett skåp i dinetten, så jo... eller? Satte man manöverpanelen i fel skåp?! Har inte satt mig in i hur den funkar ens. Den sköter väl sig självt. Har för mig jag såg en ljusdiod som lös... Får nog be om en mer utförlig genomgång på solcellerna.
4) Varför händer inget när jag drar i handtaget för gråvattentanken? Jag VET det finns lite spillvatten i den... Finns det ett till reglage för att tömma den tanken? Sitter det en knapp någonstans?
5) Trycket på WC-dörren sitter lite löst. Hoppas det går att dra åt. Snart får jag hela handtaget i näven... Men det är ett riktigt handtag iaf, ingen liten hasp i PLAST som jag sett i vissa husbilar. Sån skit går ju av bara man tittar på det en stund.
6) Däremot så funderar jag på hur jag ska framföra missnöjet med att det står Truma 4 på Truman under soffan. Det stod Truma 6 D E i annonsen och på köpekontraktet. Vad kan jag komma med för krav här? Är det stor skillnad på dessa varianter? Vi ska inte upp till fjällen i vinter men... "Montera ett drag så ska jag inte knorra så mycket!"
Har annars bara positivt att säga om husbilsförsäljaren Leo på Harmonium i Borås som har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsam. De slängde med en Smart TV som sitter monterad o klar. Ska bara koppla ihop den med... ja, det blir väl WiFi-pucken eller mobilen? Får se om jag behöver låta barnen installera det...

Hur som helst så är vi supernöjda med Chausson-plåtis. Även om vi bara kört 1 v i Holland/Tyskland och några korta turer till stugan på kusten. Vi kör tyska bilar till vardags och om detta nu blev en "skoda" så gör det inget för den är jättefin! Upplever inga plastiga detaljer direkt som kommer slitas eller gå sönder. Det känns genomtänkt; både materialval och design. Vi tittade ju på en intrerssant Weinsberg hos Codat i Fritsla med bra förvaring men den upplevdes däremot som lite mer billig interiörsmässigt med faner som befaras släppa om ett tag. Kanske något murrig inredning trots 2022 års modell. Men det föll på garaget när vi hittade V690:an. Utbudet på Forsbergs Fritidscenter... Hobby och Pilote har jag för mig var det väl inga större fel på men återigen för litet lastutrymme.

Drömmen? Hymer Free 600 S som vi dök på först får bli nästa bil om 3 år. Eller om den kommer i en ca 50 cm längre modell då. :) KABE Affinity är intressant också. Gillar planlösningen. Eller en VW California XXL som ser riktigt cool ut. Både exteriört men framför allt interiört. Jo, den är rätt fräck faktiskt. Trots "bakhänget". Takloft funkar väl i minst 10 år till bara vi inte går o bryter benen. Eller så har vi kvar fransosen tills den ger upp av sig själv om 20 år...
4) Varför händer inget när jag drar i handtaget för gråvattentanken? Jag VET det finns lite spillvatten i den... Finns det ett till reglage för att tömma den tanken? Sitter det en knapp någonstans?

När en bekant till mig köpte sin husbil så hade hon samma problem - det berodde dock på att hon hade kört med ventilen öppen hela tiden :oops:och då fanns det naturligtvis inget kvar att tömma...
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
4) Varför händer inget när jag drar i handtaget för gråvattentanken? Jag VET det finns lite spillvatten i den... Finns det ett till reglage för att tömma den tanken? Sitter det en knapp någonstans?

När en bekant till mig köpte sin husbil så hade hon samma problem - det berodde dock på att hon hade kört med ventilen öppen hela tiden :oops:och då fanns det naturligtvis inget kvar att tömma...
HAHA! Ja, det skulle inte förvåna mig. Efter att dragit o tryckt tillbaka där ett par gånger fram och tillbaka kommer jag inte ihåg i vilket läge det var INNAN jag tog tag i handtaget. Men jag jag har spolat vatten i handfatet samtidigt som jag pillat med draget undertill och inget händer ändå. Kan det ligga o skvalpa i ett hörn utan att det rinner ut?
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Efter att vi (två friska pensionärer) kört runt med hyrd husbil i Klippiga bergen i Canada en månad och hyrd husbil i Sverige i två veckor så började vi snickra på en kravspec för köp av egen husbil. Sen vidtog en längre tids googling för att gallra fram de husbilar som matchade kravspecen. Den använde vi när vi sedan besökte återförsäljare för att titta på husbilarna IRL.
En sak vi då märkte direkt var att de fotografier som visades på tillverkarnas hemsidorna lurades ordentligt när man skulle bedöma volymen i bilen.

Vi bestämde oss till sist för en Chausson 640 Titanium Premium (fint namn!) på Ford-basis.

Det som utmärker denna husbil är den fantastiska volym man fått till i en relativt kort (699 cm) bil med XXL-säng (195 x 160) som försvinner upp i taket. Fordonsdelen är en Ford Transit på 170 hk med automatlåda. Den är faktiskt helt underbar att köra. Lika lätt som en personbil.
Innan vi tog ut den mars 2021 från Fritidscenter i Ängelholm utrustades den med ugn, TV och solceller.
Vi har nu varit ute flera resor i Sverige och Danmark med den och är väldigt nöjda med allt. Fantastisk rymd, stort badrum och dusch, megastor garderob med lådor, man sitter lätt 6-8 personer runt bordet och kan lätt göra om sofforna till två bekväma framåtvända stolar, stort garage som är nåbart inifrån (skönt när det regnar). Barnbarnen älskar att ligga i sängen (”grottan”) uppe när vi ligger nedanför. Webasto värmesystemet som går på fordonsdiesel fungerar jättefint. Låter lite när den arbetar upp temperaturen men tystnar sedan helt när den nått temperaturen. Det elektriska värmen i golvet är också skönt. Fullt lastad med allt (inkl elcyklar) en passagerare och full dieseltank men halv vattentank så väger den in på 3420 kg.
När vi varit ute har vi ofta fått påhälsning av andra husbilsåkare som vill titta in och den vanligaste kommentaren när de kommer in i bilen är ”så stor fri golvyta, här behöver man inte trängas vid spisen”.
Har gjort en del uppgraderingar under tiden som tex bytt ut bodelsbatteriet Varta 95Ah till ett Lithium-batteri 150Ah (BelyEnergy HeatingVersion Bluetooth BMS) för 6500 kr. Bytte också ut solregulatorn och 220-laddaren till Victron och satte också in en Votronic Stand-by-Charger för att även hålla startbatteriet motionerat. Har även bytt ut reostaten för Webastosystemet till en digital dito. Monterat en TP-Link MR600 router. Allt detta fungerar som önskat och nu ser jag egentligen inget behov att koppla till landström överhuvudtaget. Vi tappar ca 20% batteri på en natt och laddar upp detta på nolltid från generatorn och solcellerna.
Det enda större problemet vi har haft är att en databurk (Body Control Module) la av i Forden och det tog Ford lång tid att felsöka och få fram en ny, men det var mitt i vintern så det påverkade inte semesterplanerna.

Sammantaget så är vi helnöjda med denna husbil och känner att vi valt rätt för våra behov.
1652464526116.jpeg
 
Senast ändrad:

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
jag har varit nöjd med min husbil i 10 år trots att det varit en KABE
som är ett skällsord i dag
Ojdå, som ny i branschen har jag dock alltid fått intrycket av att KABE står för (svensk) kvalitet. Det har alltså förändrats? Eller menar du att de är löjligt dyra och därför illa renomé?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
idu har rätt för dig om kabes kvallite men det har inte alla husbilsklubben
att döma av drevet som gått här klubben därför tykker jag att dett är intresant
att följa alla klagomål på tyska bilar här på forumet men ännu hardet inte blivit av
sådant drev på någon av dem

kabe har tillverkning deti sverige pålen storbritanien du nämde att dom var
dyra vid etervju med kabe så menade han att det attvar däför dom s ålde
så många han jämnförde med polar som tillverkar dyra husvagnar på 80 talet
var här minst 15 tillverkare som vr billgare men tyvär har försvunnit på grund
olönsamhet jag har kampat i 40 år haft ett par inport vagnar annars alltid kabe

mvh bertil
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
idu har rätt för dig om kabes kvallite men det har inte alla husbilsklubben
att döma av drevet som gått här klubben därför tykker jag att dett är intresant
att följa alla klagomål på tyska bilar här på forumet men ännu hardet inte blivit av
sådant drev på någon av dem

kabe har tillverkning deti sverige pålen storbritanien du nämde att dom var
dyra vid etervju med kabe så menade han att det attvar däför dom s ålde
så många han jämnförde med polar som tillverkar dyra husvagnar på 80 talet
var här minst 15 tillverkare som vr billgare men tyvär har försvunnit på grund
olönsamhet jag har kampat i 40 år haft ett par inport vagnar annars alltid kabe

mvh bertil
Aja, då handlar det väl som vanligt då om vanlig svensk avundsjuka. Folk klagar på det som de själva inte har. Och här i landet klagas det lättare än det ges beröm så då fortsätter jag ha min uppfattning om att KABE är bra grejer; husvagn som husbil... (Tills jag blir bevisad motsatsen) ;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag är mycket nöjd med vår Concorde MAN Liner 990.
Den fyller alla krav vi ställer på en husbil, inklusive extremt bra kvalitet på chassit och husbygget.

  • Bilen är från 2007, så naturligtvis behöver saker repareras/bytas ibland.
Det som är riktigt dåligt är trappan, fabrikat "Project 2000", den har strulat för oss, som för alla andra.

Trots sin ålder ser inredning, möbler och skinnkädsel ut som nära nytt.
Mörkläggningsgardiner för fönster och takluckor börjar bli slitna, har bytt en så långt.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
johan du har aldeles rätt det år avundsjuka
hade dom inte varit bra hade dom inte kunnat säljas som dom gör
och börsnoteras alt folk i sverige och utomlands är inte dumma
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Köpte första bilen feb-21,så jag är ganska ny i detta. :)
Men jag är nöjd med Adria,känns rejält byggd.
Visst finns det saker som behöver bytas med tiden,men bilen är ju från -13.
148hk känns tillräckligt,men försöker hålla mig under 100km/t pga att förbrukningen sticker upp på högre hastigheter.

Helnöjd! :msn_laugh:



IMG_9986.jpg
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan,
viär jättenöjda med vår bil och storlek. Pössl roadcruiser 6,4 meter årsmodell 2016.
vi hade en mc Louis 4/75 innan och var väl nöjda med den också men när vi ”bytte ner oss” så kändes det som att komma hem.
en riktig ”resebil” som tar oss runt överallt. Kalas !
men inget är så bra att det inte går att göra bättre

såhär kommer våra ”förbättringar”

Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Efter att vi (två friska pensionärer) kört runt med hyrd husbil i Klippiga bergen i Canada en månad och hyrd husbil i Sverige i två veckor så började vi snickra på en kravspec för köp av egen husbil. Sen vidtog en längre tids googling för att gallra fram de husbilar som matchade kravspecen. Den använde vi när vi sedan besökte återförsäljare för att titta på husbilarna IRL.
En sak vi då märkte direkt var att de fotografier som visades på tillverkarnas hemsidorna lurades ordentligt när man skulle bedöma volymen i bilen.

Vi bestämde oss till sist för en Chausson 640 Titanium Premium (fint namn!) på Ford-basis.

Det som utmärker denna husbil är den fantastiska volym man fått till i en relativt kort (699 cm) bil med XXL-säng (195 x 160) som försvinner upp i taket. Fordonsdelen är en Ford Transit på 170 hk med automatlåda. Den är faktiskt helt underbar att köra. Lika lätt som en personbil.
Innan vi tog ut den mars 2021 från Fritidscenter i Ängelholm utrustades den med ugn, TV och solceller.
Vi har nu varit ute flera resor i Sverige och Danmark med den och är väldigt nöjda med allt. Fantastisk rymd, stort badrum och dusch, megastor garderob med lådor, man sitter lätt 6-8 personer runt bordet och kan lätt göra om sofforna till två bekväma framåtvända stolar, stort garage som är nåbart inifrån (skönt när det regnar). Barnbarnen älskar att ligga i sängen (”grottan”) uppe när vi ligger nedanför. Webasto värmesystemet som går på fordonsdiesel fungerar jättefint. Låter lite när den arbetar upp temperaturen men tystnar sedan helt när den nått temperaturen. Det elektriska värmen i golvet är också skönt. Fullt lastad med allt (inkl elcyklar) en passagerare och full dieseltank men halv vattentank så väger den in på 3420 kg.
När vi varit ute har vi ofta fått påhälsning av andra husbilsåkare som vill titta in och den vanligaste kommentaren när de kommer in i bilen är ”så stor fri golvyta, här behöver man inte trängas vid spisen”.
Har gjort en del uppgraderingar under tiden som tex bytt ut bodelsbatteriet Varta 95Ah till ett Lithium-batteri 150Ah (BelyEnergy HeatingVersion Bluetooth BMS) för 6500 kr. Bytte också ut solregulatorn och 220-laddaren till Victron och satte också in en Votronic Stand-by-Charger för att även hålla startbatteriet motionerat. Har även bytt ut reostaten för Webastosystemet till en digital dito. Monterat en TP-Link MR600 router. Allt detta fungerar som önskat och nu ser jag egentligen inget behov att koppla till landström överhuvudtaget. Vi tappar ca 20% batteri på en natt och laddar upp detta på nolltid från generatorn och solcellerna.
Det enda större problemet vi har haft är att en databurk (Body Control Module) la av i Forden och det tog Ford lång tid att felsöka och få fram en ny, men det var mitt i vintern så det påverkade inte semesterplanerna.

Sammantaget så är vi helnöjda med denna husbil och känner att vi valt rätt för våra behov.

Du skrev intressant om er Webastovärmare.
Den verkar ge lagom värme, det finns alltså någon termostatfunktion?
Du skrev "reostat" -?? För mig är detta en variabel resitans. (tex vridmotstånd)
Att webaston stänger av eller går ned i effekt vid en viss temperatur, vet jag,
men att få en riktig termostat-funktion är ju något annat.
Kanske har ni den bara som grundvärme?
mvh
Hans med nyinköpt gammal plåtis som har webasto men ingen termostat.
 
Senast ändrad:

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Du skrev intressant om er Webastovärmare.
Den verkar ge lagom värme, det finns alltså någon termostatfunktion?
Du skrev "reostat" -?? För mig är detta en veriabel reistans. (tex vridmotstånd)
Att webaston stänger av eller går ned i effekt vid en viss temperatur, vet jag,
men att få en riktig termostat-funktion är ju något annat.
Kanske har ni den bara som grundvärme?
mvh
Hans med nyinköpt gammal plåtis som har webasto men ingen termostat.
På kontrollpanelen på vår husbil sitter det en extern temperatursensor från fabrik kopplad till Webasto Air Top Evo 55. Men den ursprungliga reostaten (kontrollenheten) fungerade inte så bra även om den hade en temperatursensor. . Man kände att temperaturen "svajade" upp och ner och det var svårt att ställa in exakt temperatur. . Vi bytte därför kontrollenheten till en MultiControl och flyttade temperatursensorn till en mera optimal plats. Nu ligger max och min-temperatur mycket närmare varandra (3-4 gr) även om det inte går att jämföra med stabiliteten i ett hus. MultiControl ger möjlighet att ställa in (digital) exakt önskad temperatur, den kan visa vilken temperatur sensorn loggar, programmera tidur, köra enbart ventilation mm.
Vi är jättenöjda med funktionen på Webaston. Värmer upp snabbt, är nästan ljudlös frånsett uppvärmningsfasen (5-15 minuter), drar minimalt med diesel.
 
Toppen