• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills 2022-12-31.
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nöjd med din husbil?!

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
1.180
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2023
Jag/vi är ju ganska nya medlemmar men jag har sökt och fått hjälp på detta forum med en del problem.

I en tråd så har en forumist problem med sin nya husbil och jag lider verkligen med honom/henne och i tråden skriver någon att det är sällan man läser om någon som är helnöjd med sin bil.

Så tid att skapa en tråd där vi hittar Sveriges/Nordens/Skandinaviens nöjdaste husbilsägare.

Det kommer definitivt inte att vara jag för en gång så sa jag till en kompis "Man ska aldrig vara nöjd för då blir man slö" han tittade lite medlidsamt på mig och sa "Då är du den nöjdaste människa jag vet"

Nåväl med det sagt så kan jag konstatera att jag har varit ganska glad och nöjd med de mobila bostäder jag har haft i min ägo, hade ett tält en gång som jag tror kostade 49:90 som kanske lämnade en del önskemål om betydligt bättre kvalitetskontroll när det gällde att hålla vatten utanför vid regnväder men som fungerade ganska bra under perfekta förhållanden i väderleken.

Vi har aldrig köpt ett nytt rullande boende utan alltid begagnat och det har alltid varit i kvalitet för vad vi betalat för och vi har aldrig förlorat något direkt när vi sålt vidare och bytat.

Kom med era egna erfarenheter, positiva som negativa men helst positiva eftersom tråden handlar om den nöjdaste (slöaste???) av oss :D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
7.843
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi köpte vår nuvarande husbil ny år 2008 efter att vi kikat en hel del på nätet och i verkligheten på olika fabrikat, planlösningar mm. När vi väl bestämt oss för vilken modell och utförande (motoralternativ, ingen AC i bil eller hus, krockkudde på passagerarsidan (ett idiotiskt beslut) samt markis (användes ett par gånger och togs bort för ca åtta år sedan) ringde jag runt till alla möjliga säljare och begärde en offert och ungefärlig leveranstid. Vi köpte där det var billigast, i Trollhättan, via telefon och kontrakt med pris och leveransdag brevledes, varefter väntans tider inleddes i Ystad där vi bodde då.

Det började bra med att vi fick bilen på utsatt dag och lämnade bilhallen efter en kort genomgång, vattentankning och påklistring av HBK-loggan. Sedan dess har jag bara varit tillbaka en gång efter några år när vi råkade passera Trollhättan och då för att göra en fukttest. I övrigt har vi inte besökt verkstäder eller behövt ringa någon på grund av några fel. Enda undantaget var ugnen som vi inte kunde få fart på, men det berodde på att jag inte läste manualen tillräckligt noga. Det var väl först efter sju, åtta år som vi råkade ut för första felen och då på bildelen. Byte av bromsskivor, något fel på ett insprutningsmunstycke (tror jag det hette), en läcka vid bottenpluggen på oljetråget för ett par år sedan samt avrostat ändrör på avgassystemet.

Jo, vi hade ett fel på bodelen för kanske åtta år sedan, nämligen en av de två låsreglarna på dörren och en läcka på varmvattenberedaren 2015. Men efter tio år har det börjat dyka upp några fler fel. Färskvattenpumpen började läcka och fick bytas, en backventil frös sönder och nu har jag lite problem med kylskåpet som inte vill tända alla gånger

Däremot har jag byggt om en hel del i bodelen och anpassat den till vårt sätt att resa, något som jag gjorde direkt efter hemkomst från leveransen. Det fanns ju ingen helt perfekt bil med alla de önskemål vi hade, till exempel hundkoja i garaget och en passage därifrån till bostadsutrymmet, vattenkran till höger om diskhon, 12V uttag där vi ville ha dem, inredning i skåp osv. Men detta kan knappast kallas fel eftersom vi visste om problemen redan vid köpet.

På det hela taget tycker jag det varit kvalité över förväntan och de första tio åren och kanske 12 000 milen har varit tämligen odramatiska. Så ja, vi är mycket nöjda med bilen.

//Michael, medlem
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.156
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2022
Vi köpte en ny Bürstner Nexxo 660 år 2013 och hade inga fel vid leveransen bortsett från en veckas leveransförsening. Vi fick hämta den en torsdag och på lördagen efter åkte vi till Kroatien på första turen tillsammans med en annan familj. Enda felet hittills är fel på startmotorn efter tre år och som byttes på en fiatverkstad i Split. Den får fem ”husbilar” av fem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.079
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2022
Vår förra HB, Mercedes Mirage, blev ett "impulsköp" efter en hel radda besök hos olika privata säljare där bilarna såg betydligt bättre ut på bild och vid samtal med säljaren än vad de gjorde i verkligheten.
Enda egentliga felet, som handlaren utan mankemang fixade, var ett däck som mannen, på min första besiktning, upptäckte var lagat med svart byggfog.....
Sedan tröttnade vi på det dåliga gasolskåpet som byttes mot kompressor dito men det är ju egentligen inte bilens fel.
Vi hade även ett, irriterande, fel som kom och gick (bilen stannade och var tvungen att bogseras igång).
Något som jag själv, av en slump, upptäckte var glapp i kabeln till vevaxellägesgivaren (en anlitad verkstad hittade inget fel).

Vår nuvarande Sunlight köptes begagnad (2år).
Vid första fukttestet efter en dryg månad fick vi fuktutslag i taket.
Kollade igenom gamla protokoll och upptäckte då att de vid en tidigare mätning fått fuktutslag på samma ställe men som skulle blivit åtgärdat...
Kontaktade säljaren som ville ha in bilen för en egen test.
Istället började jag forska lite själv och kontaktade företaget som gjort "lagningen".
Enligt dem hade det inte behövts någon lagning då deras mätning visat bra värden och de mailade över en ritning som visade var det låg stålförstärkningar i taket som de ansåg var det som gav utslag på fukttestet.
Vände mig då till en jag känner som jobbar med bl.a. fuktmätning (dock egentligen inte bilar) och han hittade.....
Ingenting!
Men förutom den "skadan" som nästan orsakade en hjärtinfarkt så har bilen varit felfri (peppar peppar)...
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2022
Vi är mycket nöjda med vår Solifer T721 Emotion årsmodell 2013 (egentligen en LMC-byggd) som vi köpte begagnad för 5 år sedan. Kylskåp, ugn, kök, planlösning och allt har fungerat som förväntat. "Som förväntat" betyder för mig att man får underhålla och fixa en del. Tror det är samma sak för båtägare. I vårt fall hade vi en läcka vid skorstenen till ugnen (lätt fixat), dålig radioantenn fixades mm. Har också eftermonterat en del, t ex solceller, larm, batteriövervakning.
Jag tror det är lättare att vara rejält nöjd om man, som jag, är teknikpulare + inser att det krävs lite insatser då och då. Har man tummen mitt i handen och måste förlita sig på verkstäder blir nog bilden en annan kanske. Jag inser också att material och lösningar inte klarar samma "våld" som ett vanligt hem.
 
Toppen