• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Trumapannor säkra? Vår smällde och sköt sönder ventil

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
När vi idag skulle testa värmepannan att värma vatten i vår nyinköpta begagnade Pössl Win2 -2012 hände något mindre roligt.
Ett par minuter efter att jag vridit på truma combi4-pannan på reglaget i bodelen hördes en hög smäll! Vi pratar alltså gevärsskott eller motsvarande. Sedan lät det som om Truman gick igång.
Snabbade mig förstås att stänga av pannan och vred av ventilen på gasolflaskan.
Då upptäckte jag att smällen skjutit sönder plastgrejen på Trumans avgasutlopp!
Hittade en del ca tre meter från bilen, men den del som täcker röret är spårlöst borta (på månen?).
Vågar knappt tänka på vad som kunnat hända om någon befunnit sig utanför bilen vid ventilen. Eller om vi stått parkerade intill en annan husbil...
Vad jag förstår har jag följt manualen för att först fylla beredaren och slå på pannan osv.

Det här känns verkligen inte som en bra start på vårt husbilsliv.

Har tre månaders garanti så bilhandlaren får förstås stå för felsökning o ev reparation av truman. Bilen är dessutom gasoltestad av firman med ok i protokollet strax före vi köpte den.

Kan tillägga att jag tidigare provkört pannan för värmen i bodelen utan problem.

Vet någon här i forumet vad som kan ha orsakat smällen? Är det ett vanligt problem med Truma 4?
Kunde något allvarligare ha inträffat som en brand?

Till sist: vågar vi köra och sova säkert i husbilen med denna sak under huvudkudden?

Tacksam för svar!
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
allt och inget kan hända , Truma ett världsledande märke i kategorin ,så det är inget som har med Truma att göra som märke, men visst kan 'skit' hända , grejorna är ju trots allt ett par år gamla ,
Har aldrig hört liknande, spännande , väntar på vad som hänt och vad som orsakat 'smällen'
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Gas är allvarliga saker, både vad det gäller förgiftning & explosionsrisk. Att testa en gasolanläggning säger inte mer än att den är tät eller otät. Man bör åtminstone en gång om året se över alla apparater & ledningar så att dom ungerar som dom ska samt i alla fall vartannat år sota förbränningsrum & skorstenar/avgasutsläpp. Därmed inte sagt att saker inte kan gå sönder & orsaka farliga situationer.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Truma ventilerar när man stänger den mitt i värmningen blåser ut överbliven gas. Skulle man då göra den strömlös och sen starta den på nytt med gammal gas i så... men första gången ja hört sånt. Har under åren haft 4 olik modeller första var en som man tyckte på gnistan manuellt de kunde puffa ibland.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Har googlat lite och det verkar vara ett ovanligt fel men i det här brittiska forumet beskriver en användare ungefär samma sak:

Truma boiler | Motorhome Matters | Motorhomes Forum

Har en försiktig fundering/teori: samtidigt som jag slog på pannan gick vattenpumpen då jag fyllde beredaren och hade kranarna öppet på varmt. Var nog alltså fylld när jag slog på men hade inte stängt kranarna så pumpen gick.
Funderar om vattenpumpen belastade batteriet så att tändningen i Truman fick för låg strömstyrka och inte "orkade" gnista. Då samlades oförbränd gas som sedan small när tändningen väl funkade.
Men samtidigt borde väl en modern gasolpanna ha nåt slags skydd mot detta? Kanske det är trasigt?
Förtydligande: detta var en första tändning av pannan. Alltså inget av-o-på som kan ha orsakat gasansamling i ventilation/skorsten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan og ha vært et rusk/insekt på gniståpningen som måtte brenne bort før det ble gnist nok til tenning. Underveis er brennkammeret fyllt med gasolblandet luft i optimal blanding - idet det ble et riktig gnist så tente hele kammeret. Teoretisk mulig, men burde være veldig uvanlig. Normalt tar det noen få gnist før gassen kommer ut av brennerringen, så gniståpningen rekker å bli ren før det finnes noe å tenne.

Ventilasjonsåpningen med plastlokk er todelt, innluft i nedre del og et rør for avgassen øverst. På noen modeller er det helt åpent utenfor dette røret, på andre en liten flammespreder.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har haft en värmare som smällde ordentligt ibland. Var inne för garanti åtgärd flera gånger utan att man hittade felet. Till slut bytte de kretskort och fläkt motor, sedan funkade det. Vilket felet var vet jag inte och det visste nog inte BiÖ heller.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nytt försök och ny ännu värre smäll!
Såg att madrassen lyfte när det small och när jag kollade under luckan såg det ut som bilden.
Innan ni idiotförklarar mig för att testa pannan på nytt (jag har redan gjort det) så kan jag till mitt försvar säga att både bilhandlaren och ortens auktoriserade Truma-återförsäljare/serviceställe övertygade mig om att det inte var någon fara att prova igen då detta var något ovanligt som de aldrig hört om tidigare. Att det kan poffa lite ibland är tydligen normalt men smällar som förstör grejer hade de aldrig varit med om. Dumt nog trodde jag dem (nybörjare som man är).
Bilfirman är så långt ändå tillmötesgående och verkar vilja läsa detta. Problemet är att de är 30 mil bort och verkstäderna här har en månads väntetid...

Just nu känns husbilsdrömmen mer som en mardröm. Kommer vi någonsin känna oss trygga med gasol i bilen?!
Vill vi ens ha husbil...?
Hoppas någon representant för truma ser detta och återkallar alla pannor för kontroll.

IMG_20190423_191201.jpg
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Jag kommer med en teori,
Det ser ut som att slangen har en svacka där den har gått sönder, om den det samlas obränd gas i
Svackan så kan den antända senare? Fläkten kanske inte klarar att ventilera ut gasen.
Detta är en fundering så skjut mig inte.
 
F

Fd.47585

Guest
Håller med Bosse B, väldigt konstig dragning av förbränningsluft/avgasslang. Den går väl med självdrag och hur blir det då med slangen som går nedåt?!? Man undrar ju om den bytts av förra ägaren och hen använde hela slangen som inköpts (istället för att dra kortaste vägen och framför allt inte nedåt)). Om avgaserna inte "hittar ut" så kommer ingen "färskluft" in till förbränningen (är ju ett slutet system) och lågan slocknar. Gas fyller då slangen och poff!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Självklart är det en avgasslang som exploderat. Som framgår av denna bild, hämtad från Trumas monteringsanvisning, kan slangen gå i en nedåtböj och mynna max 20 cm under utblåset från pannan om den är kortare än en meter. Slangen verkar ha ett minimimått på 60 cm.

Skorsten Truma.JPG

Det konstiga är att pannan kör en tändcykel som börjar med en kraftig ventilering av förbränningskammaren och därmed också skortstenen innan den öppnar gastillförseln och startar gnisttändaren.
 
F

Fd.47585

Guest
Enligt ovan kan slangen MYNNA 2 dm under, men här går röret inåt bilen och nedåt typ 1,5 - 2 dm för att sen vända 180 grader och sen upp och längden torde vara närmare max 1 meter (Truman är 0,45 meter lång och 0,3 meter hög). I bildexemplet visar man ganska raka rör ut, framför allt inga 180 graders böjar som dessutom är onödiga. Varför inte dra röret i en mjuk 90 grader direkt till hålet ut?
 
F

Fd.47585

Guest
Till T68 vill jag tillägga, ge inte upp. När detta problem är löst har ni en underbar hobby framför er. Är du normalhändig, köp nya rör, dra direkt (med en mjuk sväng) 90 grader direkt till utblås/intag. Det är dubbla rör, det inre (silvrigt) går avgaserna ut i (väldigt viktigt att se till att detta rör sitter RIKTIGT fast i anslutningarna, både i Truman och skorstenen och är helt tätt. Sen sätts det yttre (svart) fast lika noga. Ingen av dom får lossna av att man kör i gupp osv. Sen tror jag det kommer fungera. Lycka till!
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Om tilluftsslangen som löper inuti avgasslangen har lossnat eller gått sönder är det troligt att pannan inte ventilerar ut tillräckligt utan oförbränd gas bara cirkulerar runt och kan stå kvar i avgas slangen.
när pannan så startar blir det en explosion . Tilluftsslangen kan ju ha gått sönder vid första smällen och sedan har slangarna fyllts med gas
 
Toppen