• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nödläge: Husbilen startar inte...

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Hej

Husbilen har stått på en parkeringsplats 200 m från mitt hus i ett och ett halvt dygn. Glömde panelen på och nu startar inte bilen. Bodelsbatteriet har 13.1 V och startbatteriet 12.1 V. Om något stått på och dragit ström tycker jag det borde tagit på bodelsbatteriet men inte startbatteriet... Just nu är jag dock mest intresserad att överhuvudtaget få igång bilen så jag kan ta den till en verkstad.

Jag har funderat på att koppla upp mig på 230v men jag står inte tillräckligt nära något hus.

Jag funderade också på att försöka koppla startkablar från min personbil. Problemet är att batteriet i husbilen är på 110Ah och bilbatteriet är bara på 59Ah så det antar jag inte går.

Har solceller på taket och tänkte att om jag kopplar ur panelen i husbilen kanske solen kan ladda lite under morgondagen. Problemet är att den står in under träd och grenar med solen dessutom bakom en skog så det lär tyvärr inte komma så mycket ljus på taket.

Till nödläget hör att jag ska iväg på tre dagars dejt med husbilen imorgon lunch så den som kan hjälpa mig blir verkligen min hjälte!! Hur får jag igång husbilen???
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ett litet tips. För egen del så har jag förberett så att jag kan starta bilen med startkablar från bodelsbatterierna, även ett relativt bra startbatteri kan haverera om en cell skulle få kortslutning och då är det bra att ändå kunna starta bilen om man står på något ensligt ställe.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.252
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack igen för alla svar. Har nu köpt startkablar men det har inte hjälpt. Motorn går i princip inte runt alls. Vrider jag nyckeln i 10 sek medans min Golf är igång så hörs en kort hostning sedan i princip tystnad i 9 sek. Några tips??
Ja batteriet är troligen kasst. Du kan koppla in din bil igen och låta den gå i en 20 minuter. Tar batteriet inte laddning så att du kan starta då, med hjälp av bilbatteriet också förstås, så är batteriet med största sannolikhet slut. Startboostern som hänvisas till är också en bra försäkring.

Räcker dina kablar från bodelsbatteriet så kan du även prova att koppla in det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Får du inte till det, så ring efter hjälp typ assistans/räddningsförsäkring se till att byta ut startbatteriet som troligtvis har gjort sitt, det är mitt tips.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det hade varit bra att veta om det rör sig om diesel motor eller bensinare ,en bensinare är alltid lättare att starta trots att batteri är halvfull som det verkar vara med 12,1 en diesel startar man inte med så lite ström i batteri .Min bil startade hur lätt som helst med 30% CCA värdet ,men hade jag haft diesel då tror jag inte på att den skulle starta
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Ett vanligt villkor för Räddning/Assistans är "Händelsen ska ha inträffat under färd eller resa med fordonet", dvs har du fått problem hemma täcks det inte av försäkringen.
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Ett vanligt villkor för Räddning/Assistans är "Händelsen ska ha inträffat under färd eller resa med fordonet", dvs har du fått problem hemma täcks det inte av försäkringen.
Helt riktigt! Men nu var det ju ca 200 meter från hemmet och således inte hemma, sen så kan kanske kostnaden uppvägar av möjligheten till den där dejten:)
 

AnoSö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Timrå
HBK-Nr
18175
Medlemskap
2024
Sätt startkabeln på pluspol, ta bort minuspolen och sätt start minus Direk på minuskabeln.
Så ser du om motorn rör på sig.om den gör det,är det kortis i batteriet.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Så här gjorde jag och så här gick det:

Jag gjorde som föreslogs dvs ringde Donalds bärgning som kom med en booster. När han kopplade in den enligt instruktionsmanualen i motorrumet på dieselmotorn hände ingenting. När han däremot kopplade upp den direkt på batteriet gick den igång. Puhhh. Efter en 30 rundtur för att ladda batteriet åkte jag till Mekonomen som kontrollerade batteriets hälsa som var bra. Inga som helst tecken på problem. Efter samtal med både Larmcentralen i Lindome (som kopplat om lite el åt mig tidigare) samt Bengt i Örkelljunga ((som kan Carthago) är förklaringen radion. Både förklarade att en radion som står på ett dygn riskerar dra ut batteriet mer än 50% vilket räcker för att bilen inte ska gå att starta. Jag bokade därför en tid för att dra om så att radion också går på bodelsbatteriet. Tills dess har jag även köpt en hjälpstartare som nu ligger laddad i bilen.

PS: Jag hann även till början på helgens dejt med 2 minuters marginal så det värt alla kostnader och besvär. Tack så otroligt mycket för all hjälp!!
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
På min spelare satte jag, akut, in en strömbrytare med indikerande röd lampa.

Brytare stor.jpg

Om jag minns rätt så fick både gula och röda kabeln samma ström-matning.
Annars skulle jag behövt vrida på tändningsnyckeln för att spelaren skulle funka vid stillastående.
Men spelaren stod då och tjyvade lite ström, även när den var avstängd!
Eftersom jag inte är bra på el, så kan jag inte förklara bättre...

Gem_matn.jpg

Planen är att byta den klumpiga akutlösningen mot en liten smidigare brytare,
plus en liten lys-diod för indikering.

Brytare liten.jpg
 
Toppen