• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nödläge: Husbilen startar inte...

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Hej

Husbilen har stått på en parkeringsplats 200 m från mitt hus i ett och ett halvt dygn. Glömde panelen på och nu startar inte bilen. Bodelsbatteriet har 13.1 V och startbatteriet 12.1 V. Om något stått på och dragit ström tycker jag det borde tagit på bodelsbatteriet men inte startbatteriet... Just nu är jag dock mest intresserad att överhuvudtaget få igång bilen så jag kan ta den till en verkstad.

Jag har funderat på att koppla upp mig på 230v men jag står inte tillräckligt nära något hus.

Jag funderade också på att försöka koppla startkablar från min personbil. Problemet är att batteriet i husbilen är på 110Ah och bilbatteriet är bara på 59Ah så det antar jag inte går.

Har solceller på taket och tänkte att om jag kopplar ur panelen i husbilen kanske solen kan ladda lite under morgondagen. Problemet är att den står in under träd och grenar med solen dessutom bakom en skog så det lär tyvärr inte komma så mycket ljus på taket.

Till nödläget hör att jag ska iväg på tre dagars dejt med husbilen imorgon lunch så den som kan hjälpa mig blir verkligen min hjälte!! Hur får jag igång husbilen???
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Kan du inte "låna" batteriet ifrån bilen och prova om den startar och köra den närmare där du kan ladda batteriet?
Bilbatteriet är väl lite litet, men kanske fungerar.
Att försöka med startkablar kan gå
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
......................................

Jag funderade också på att försöka koppla startkablar från min personbil. Problemet är att batteriet i husbilen är på 110Ah och bilbatteriet är bara på 59Ah så det antar jag inte går.
.....................................

Det har ingen betydelse, huvudsaken är att båda är på 12 volt.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Hej

Husbilen har stått på en parkeringsplats 200 m från mitt hus i ett och ett halvt dygn. Glömde panelen på och nu startar inte bilen. Bodelsbatteriet har 13.1 V och startbatteriet 12.1 V. Om något stått på och dragit ström tycker jag det borde tagit på bodelsbatteriet men inte startbatteriet... Just nu är jag dock mest intresserad att överhuvudtaget få igång bilen så jag kan ta den till en verkstad.

Jag har funderat på att koppla upp mig på 230v men jag står inte tillräckligt nära något hus.

Jag funderade också på att försöka koppla startkablar från min personbil. Problemet är att batteriet i husbilen är på 110Ah och bilbatteriet är bara på 59Ah så det antar jag inte går.

Har solceller på taket och tänkte att om jag kopplar ur panelen i husbilen kanske solen kan ladda lite under morgondagen. Problemet är att den står in under träd och grenar med solen dessutom bakom en skog så det lär tyvärr inte komma så mycket ljus på taket.

Till nödläget hör att jag ska iväg på tre dagars dejt med husbilen imorgon lunch så den som kan hjälpa mig blir verkligen min hjälte!! Hur får jag igång husbilen???
Som tidigare talare sagt så är det bara att koppla på startkablar från en bil till ditt startbatteri och starta först personbilen när kablarna är kopplade och starta sedan husbilen.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Tack för alla snabba svar!!

Om jag får igång husbilen med startkablar vad är då nästa bästa steg?
1)Verkstad eller
2) ställa den vid mitt hus och koppla upp på 230 volt och sedan dra på dejt ut i skogen och hålla tummarna???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för alla snabba svar!!

Om jag får igång husbilen med startkablar vad är då nästa bästa steg?
1)Verkstad eller
2) ställa den vid mitt hus och koppla upp på 230 volt och sedan dra på dejt ut i skogen och hålla tummarna???

Ställ den vid ditt hus och koppla en separat laddare till startbatteriet, den inbyggda laddaren laddar antingen inte startbatteriet alls, eller med mycket svag ström ca 2A. Det är bara till för att underhållsladda startbatteriet.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du har en Fiat så har du en krocksensor som kan ha löst ut. I nyare bilar typ 2008 sitter en inne i kupén som ett relä med gummiknapp på. I min gamla 2001 satt den nära batteriet mot torpedväggen. Kolla din fiatmanual. Tryck på den och sen kanske den startar
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag utgår från att du menar att bilens motor/startmotor går runt men starta inte?.
Eller "klickar" bara startmotorn?
Går motorn runt som den brukar om den nu går runt eller går den saktare än vanligt?.
Vilken spänning har du i bilbatteriet när startmotorn går runt?
12.1Volt i bilbatteriet säger inte så mycket.

I övrigt så testa att starta med kablar efter att du "laddat" som det sagts i flera svar.
Lycka till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag utgår från att du menar att bilens motor/startmotor går runt men starta inte?.
Eller "klickar" bara startmotorn?
Går motorn runt som den brukar om den nu går runt eller går den saktare än vanligt?.
Vilken spänning har du i bilbatteriet när startmotorn går runt?
12.1Volt i bilbatteriet säger inte så mycket.

I övrigt så testa att starta med kablar efter att du "laddat" som det sagts i flera svar.
Lycka till

12,1V betyder att det är i princip tomt?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
De bilar jag håller på med om dagarna har inga problem att starta på
12.1V (uppmätt utan belastning).

Det viktigaste är väl om motorn går runt. Gör den inte det då
blir det ju till att ladda eller starta på kablar.

Går motorn runt som den gjort förut och inte går igång så blir
andra saker att felsöka. Då kan man kolla hur batterispänningen ligger
när motorn går runt. Då visar det sig ganska snabbt om batteriet är problemet.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det stod i Fiat manualen att batteriet som man kopplar upp startkablarna mot skulle vara på minst samma kapacitet. Trodde kapaciteten syftade på Ah men det är alltså volt man syftar på?
De syftar på Ah, men framför allt CCA-värdet (Cold Cranking Amperes) som är ett uttryck för hur mycket ström det kan släppa från sig vid startögonblicket. Viktigt när det är kallt ute, inte lika viktigt när det är varmare.

Det enda som kan hända, om du testar med mindre batteri - är att den inte orkar starta motorn.
Men om du har din bilmotor igång, samtidigt som du gör startförsöket med husbilen, så kommer bilens generator att hjälpa dig också.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De bilar jag håller på med om dagarna har inga problem att starta på
12.1V (uppmätt utan belastning).

Det viktigaste är väl om motorn går runt. Gör den inte det då
blir det ju till att ladda eller starta på kablar.

Går motorn runt som den gjort förut och inte går igång så blir
andra saker att felsöka. Då kan man kolla hur batterispänningen ligger
när motorn går runt. Då visar det sig ganska snabbt om batteriet är problemet.

Eventuellt drar det ju runt motorn, men frågan är hur låg spänningen blir under startförsöket, nu vet vi ju inte vilken bil det gäller, men risken
är ju att spänningen blir för låg för övriga system.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Svågerns bil startade inte efter vinterförvaring.
Försökte med startkablar med min personbil igång. Då gick den sakta runt, men orkade inte hoppa igång.
Då hämtade han sonens startbooster som de har för att starta grävmaskiner. Då gick den igång.
Men batteriet var kasst och fick köpa nytt.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Tack igen för alla svar. Har nu köpt startkablar men det har inte hjälpt. Motorn går i princip inte runt alls. Vrider jag nyckeln i 10 sek medans min Golf är igång så hörs en kort hostning sedan i princip tystnad i 9 sek. Några tips??
 
Toppen