F
F.d. 29620
Guest
Vad exakt behöver man till ett solcellspaket? Som jag förstått det så skiljer det sig lite från ett vanlgt agm eller gel setup. nåt med BPM och laddare? Ctek funkar inte?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Det går bra med standard ladere, men om du skal maksimere både lagret effekt og levetid så skaff en ladekontroller som er spesiellt laget for LiFePO4, de beste har innganger for sol, stolpe og bilmotor. Det som skiller fra blyladere er når batteriet er fullt så stenger en slik ladekontroller av til batteriet er tappet ned noe. Det som sliter mest på alle lithium batterier er kontinuerlig vedlikeholdsladning. En kan og øke levetiden på batteriet ved å sette toppladning ikke på 100% men litt lavere, i den andre enden bør en ikke lade ut til under 10%. En god ladekontroller som og fungerer som forbrukskontroller kan sørge for at batteriet holdes mellom 10% og 90%.
Det finnes et noen tråder om LiFePO4 og batterikontroll her på forumet, med erfaringer fra flere merker og kombinasjoner.
Vi har LiFePO4 och är mycket nöjda med både laddningen (bl.a. solceller under soliga dagar) och mängden ström vi har till förfogande.
Jag har en 170W solcell och en Ctec D250S Dual som sköter laddningen av mina två Biltema 70Ah batterier. Funkar mycket bra. Jag ska byta till Biltemas AGM när mina batterier är slut.
Ctek D250 Dual är en slags batteriladdare som får spänning antingen från solceller eller generatorn. När bobatteriet är fulladdat så underhållsladdar den bobatteriet och startbatteriet.
Den kostar ju en slant, 1770:- på Erlandsson brygga. Jag köpte min på Tradera för 1400:-
Jeg har skiftet batteri til et LiFePo4 med BMS.
Jeg har IKKE ændret på det originale el-system med lader og EBL, eller på det solar-system jeg fik installeret året før batteriskiftet.
Jeg har en Elnagh fra 2011 på et FIAT chassis.
Jeg har ikke været på stolpe-el siden jeg fik solceller installeret, men jeg kunne nogle gang mangle strøm til inverteren, der gav 220V til fruens hårtørrer om morgenen, men siden batteriskifte til LiFePo4 har der ikke været problemer. Jeg har masser af strøm hele tiden.
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Med det batteriet så kan du ikke putte på et bms123 system, du kommer ikke til de 4 cellene uten å drepe kapslingen. Det var den leverandøren jeg brukte for mine 4 stk 400 Ah Winston celler.
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.
Det du ska läsa är detta om du nu vill förstå principer med LFP och hur saker hänger samman.
Våra batterier kommer från SKANBAT i Norge, men vi har betalat moms och tull i Sverige. Kostnad: kring 8 000:- SEK per styck. Batterierna laddas med befintliga laddare som vi har haft sen tidigare. Lycka till!
PS. Om du fundrar på GWL/Power Lithium Battery, då ska du DEFINITIVT LÄSA detta!!!
Det er helt ok å benytte et godt balansert lukket batteri uten bms, men en må regne med at levetiden kan være redusert i forhold til om en har bms. Lukket batteri med bms er normalt en god løsning, løse celler og bms gir mulighet for valg av bms type og kontroll med hver enkelt celle. En fordel med løse celler er at en kan lett lage et langt smalt batteri om det passer bedre inn i innredningen. Husk og at LFP kan monteres liggende om det passer bedre. Winston sinne celler er velprøvd.Ok, så vilken bör jag använda då?
Jag har inte sett någon sådan BMS som man kan köpa över disk, balansering är vitalt om du ska få lång livslängd och det är inte helt lätt faktiskt.Yes, man vill maximerar effekten när man ändå är igång. Har du några länkar till en sådan BMS som sköter allt?