• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En optimal LFP løsning for husbiler ville være med egen inngang til batteribanken for all ladning og egen utgang for forbruk. Selve batteribanken i et isolert rom med automatisk oppvarming når det settes på spenning på ladning og det er for kaldt i rommet, når batteriene kommer over 0 grader så veksler ladestrømmen fra oppvarming til ladning. En kan under oppvarmingen med fordel belaste batteribanken med en del av varmestrømmen - dette vil varme batteriene innenfra og drastisk redusere tiden en trenger oppvarming. Normal strømbruk gir ikke stor indre oppvarming, men for bruk i ekstremt klima kunne en kopiere Tesla S og X sin løsning med varmepumpe for stabil temperatur i batteripakken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gör ett försök att förklara hur mitt lithiumbatteri från Skanbatt fungerar.

• batteriet är på 98Ah när appen visar 100% och avger en spänning på ca 13,2V
• när batteriet är urladdat till ca 10,5V , motsvarande ca 2,625V/cell, stänger BMS av batteriet
• batteriet har då levererat 98Ah och appen visar 0%
• batteriet är då inte helt tömt men stängs av BMS för att inte skada batteriet
• helt tömt skulle det vara vid ca 8V vilket innebär att det innehåller en liten reserv för att inte skadas

BMS är det ”batterihanteringssystem” som finns inbyggt i batteriet och som styr/övervakar batteriet så att det skall fungera.

Kjell
Skillnaden mellan 10.5 och 8 volt i Ah är fruktansvärt liten, skulle tro att du inte ens har 0.1A kvar.
När ett Li kommer ner så långt så är urladdningskurvan nästan lodrät...
Personligen tycker jag att 8 volt total (säkert 2volt per cell) är för långt ner, för de Li celler som jag känner till så klarar ingen så långt volt... Men kanske de har kommit med nya typer av celler :rolleyes:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har köpt mina batterier (100Ah) från Skandinavisk Batteriimport (Norge) med Bluetooth-funktion.
Man får direkt koll på batteristatus (via app) i mobilen utan att installera någon extra kontrollenhet.
Bara positiva omdömen från mig beträff denna batterityp. Det finns mycket att läsa om LiFePO4 i våra trådar och visst får man ut betydligt mer jmf med blybatterier och vilken skillnad det sen är på hantering/vikt. Kånkade ut med det gamla blybatteriet på runt 30 kg och lyfte in det nya LiFePO4 med sina futtiga 12 kg. :)
Kul att se, att priserna börjar gå ner något nu även i Sverige.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Läs på om lithiumbatterier här i forumet. Det är oftast inte bara att byta rakt av från ett blybatteri, beroende på hur lithiumbatteriet är konstruerat i övrigt. Ett 160 Ah blybatteri kan bara urladdas ca 50% innan spänningen blir för låg i batteriet (160 Ah >> 80 användbara Ah). Ett lithiumbatteri kan du ladda ur uppåt 80%, därför kan du få ut mer från ett mindre lithiumbatteri (80 Ah >> 64 användbara Ah).
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag har läst att de inte går att ladda vid minusgrader, hur funkar det? I Sverige och med fjällresor

Min husbil har LiFePO4 i bodelen og står hele året ude under et gennemsigtig carport tag. Det betyder at solcellerne underholdslader både bodel og startbatteri hele året, også om vinteren. Og jeg har ikke oplevet nogen som helst problemer.

Nu er vinteren i Danmark jo ikke så streng som i Nordsverige, men vi oplever da nogle gange minustemperaturer op til -10 grader Celcius.

Jeg tænker sådan: Hvis batteriet er fuldt opladet, når husbilen stilles hen, så vil det være minimat hvor meget strøm batteriet kan tage imod, og derfor vil det ikke blive et problem.

Men måske andre er klogere på dette end jeg ;)
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Ett lifepo4 batteri är överlägset ett blybatteri det är sån skillnad så jag säger ett husbilsliv före lifepo4 och ett efter man måste nog ha ett sånt batteri för att fatta skillnaden det enda som stör är det där med laddning under noll men nu i vinter när man åker ut får man väl se till att mäta tempen i batteriförvaringen i vintras tog jag det säkra och fixerade batteriet bakom och bredvid förarstolen funkade utan problem.

Micke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I nedanstående länk finns ovärderlig information, läs och förstå innehållet.
Efter detta kan man skaffa sig en bild av vad som krävs för en lyckad installation av dessa batterier.

Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Unless you want a big fat dent, where your wallet used to be, I do not believe LiFePO4 is ready for mass DIY prime time builds. Read with caution and especially focus on the things that you don’t want to hear rather than only what you want to hear. If you think you want LiFePO4 PLEASE READ VERY CAREFULLY. Once you are done reading this, and it makes sense to you, then please spend another 6-8 months reading everything you can including every single LiFePO4 white paper you can get your hands on.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är inte helt lätt med det "elektriska" oavsett vilken ambition eller kunskapsnivå man befinner sig på och hur mycket man läst i ämnet. Om du nu ger dig in på länken ovan (publicerat av JAndersB) så ta gärna en titt på RC's "hall-of-fail". Det är helt otroligt hur mycket som kan hända om man är "DIY" (gör det själv-are) och ger sig in på kabeldragning och LFP installation, just vad jag har hållit på med dom senaste 2 åren.

Jag kommer t.ex. inte ihåg ordningen på alla kabeldimensioner som sitter på + och - plintar, men är nästan 100% säker på att varje kabel (framför allt klena kablar), har en egen säkring. Något jag måste kolla imorgon tack vare dagens läsning...

upload_2018-8-30_20-47-44.png

PS. Inte alltid lätt förstå teknisk-fackengelska, men Google kan ge liten fingervisning i översättaren. DS.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det är inte helt lätt med det "elektriska" oavsett vilken ambition eller kunskapsnivå man befinner sig på och hur mycket man läst i ämnet. Om du nu ger dig in på länken ovan (publicerat av JAndersB) så ta gärna en titt på RC's "hall-of-fail". Det är helt otroligt hur mycket som kan hända om man är "DIY" (gör det själv-are) och ger sig in på kabeldragning och LFP installation, just vad jag har hållit på med dom senaste 2 åren.

Jag kommer t.ex. inte ihåg ordningen på alla kabeldimensioner som sitter på + och - plintar, men är nästan 100% säker på att varje kabel (framför allt klena kablar), har en egen säkring. Något jag måste kolla imorgon tack vare dagens läsning...

Visa bilaga 156482

bra sagt mycket viktigt info
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
köpte batteriet i dag men har svårt att hitta en laddare som klarar 80amper
den
CTEK Lithium XS 13,8/14,4 V
Batteriladdare
klarar bara 60amper, vet inte den ger också bara 5 A laddström så laddning måste ju ta looong tid

Jag har solceller och bluesolar mppt 100/30 men nu blir det höst med dålig sol så måste ha en laddare
någon ide?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag upprepar mig, samt även en översättning.
Unless you want a big fat dent, where your wallet used to be, I do not believe LiFePO4 is ready for mass DIY prime time builds. Read with caution and especially focus on the things that you don’t want to hear rather than only what you want to hear. If you think you want LiFePO4 PLEASE READ VERY CAREFULLY. Once you are done reading this, and it makes sense to you, then please spend another 6-8 months reading everything you can including every single LiFePO4 white paper you can get your hands on.

Om du inte vill ha en stor tjock buckla, där din plånbok brukade vara, tror jag inte LiFePO4 är redo för massan av gör det självare. Läs noggrant och fokusera speciellt på de saker som du inte vill höra snarare än bara vad du vill höra. Om du tror att du vill att LiFePO4 ska läsas mycket noggrant. När du är färdig med att läsa detta, och du förstår detta, var vänlig spendera ytterligare 6-8 månader, läs allt du kan, inklusive varje enskilt LiFePO4-rapport du kan hitta.

Din fråga säger mig att du bör lämna tillbaka batteriet, eller läsa på.
LiFePO4 Batteries On Boats
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Någon som provat en kina laddare typ denna: YZPOWER 14.6V 20A 19A 18A Lifepo4 Lithium Battery Charger For 12V Battery Pack Ebike Electric Bike Aluminum Case

YZPOWER 14.6V 20A 19A 18A Lifepo4 Lithium Battery Charger For 12V Battery Pack Ebike Electric Bike Aluminum Case-in Chargers from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Eller denna 360W 12V LiFePO4 Battery Charger 14.6V 20A charger 12V 20A Charger Anderson port Use for 4S 12V LiFePO4 Battery pack

360W 12V LiFePO4 Battery Charger 14.6V 20A charger 12V 20A Charger Anderson port Use for 4S 12V LiFePO4 Battery pack -in Chargers from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Jamenar allt tillverkas ju ändå i kina förutom CTEK då
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Grattis till LFP Hans-Erik! Innan du köper något "billigt & oprövat" från Kina, titta gärna på bilagan nedan, sen kan du ställa nya frågor!

Tack - Ja den är säkert bra då den också : Also charges Li-ion (LiFePO₄) batteries LiFePO₄ batteries are charged with a simple bulk – absorption – float algorithm.
Jag behöver den inte för bly batteri som den i första hand är specialiserad för tror jag, utan bara för LFP,

vet inte vill naturligtvis slåss för en billigare laddare för min LFP
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag upprepar mig, samt även en översättning.
Unless you want a big fat dent, where your wallet used to be, I do not believe LiFePO4 is ready for mass DIY prime time builds. Read with caution and especially focus on the things that you don’t want to hear rather than only what you want to hear. If you think you want LiFePO4 PLEASE READ VERY CAREFULLY. Once you are done reading this, and it makes sense to you, then please spend another 6-8 months reading everything you can including every single LiFePO4 white paper you can get your hands on.

Om du inte vill ha en stor tjock buckla, där din plånbok brukade vara, tror jag inte LiFePO4 är redo för massan av gör det självare. Läs noggrant och fokusera speciellt på de saker som du inte vill höra snarare än bara vad du vill höra. Om du tror att du vill att LiFePO4 ska läsas mycket noggrant. När du är färdig med att läsa detta, och du förstår detta, var vänlig spendera ytterligare 6-8 månader, läs allt du kan, inklusive varje enskilt LiFePO4-rapport du kan hitta.

Din fråga säger mig att du bör lämna tillbaka batteriet, eller läsa på.
LiFePO4 Batteries On Boats

Tack Michael läser men ser inte vad problemet är direkt naturligtvis läser man på och chansar inte
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag får en känsla att LiFePO4 inte behöver sådana flerstegs-super-laddare, ??
Helt rätt! Du behöver bra laddare med jämn laddning (inga program) för LFP, men du behöver också 14,6V en gång om året för att få balans i dina celler. Jag är inte "rätt" man att diskutera LFP laddning, det finns andra som är riktigt duktiga på det!
 
Toppen