Sv: Någon GPS måste väl fungera.
Jag tycker nog att det mera är en telefon med navigeringsmöjlighet, en riktig navigator som skall fungera bra beöver minst en 5" skärm och ordenligt ljud.? Jag har kört en hel
del med bärbar dator 15" och Autoroute med gpsantenn som komplement till min Garmin
och det ger en fantastisk överblick, inte bara vart man skall, utan också vad som finns i närheten!
Funderar nu över en liten fastmonterad dator med 10" skärm som även får dubblera som backkamera/ backspegel och även navigator, jag tror att Knut kör en sådan lösning?
Jag håller helt med dig! Jag använder själv MS MapPoint 2009 i en Packard Bell notebook med 10"s skärm+ en Blaupunkt fast monterad navigator som komplement och referens. Datorn köpte jag på - hör och häpna - på ICA, för 2500:- (+ ett SanDisk USB-minne på 16 Gb, för 140

Datorn fungerar utmärkt för ändamålet och fungerar även tillfredställande med USB-TV.
Jag hade tidigare en HP Pavilion 8000 som visserligen är en potent dator men på tok för stor och dyr att dra med i husbilen.
Jag har även en Handdator med TomTom som fungerar bra på sitt sätt men den blir inte använd sedan jag skaffade den "lilla PC´n" Man blir bortskämd med att lätt kunna skriva in i Mappoint uppgifter om Ställplatser eller andra intressanta platser. Dessutom mycket enkelt att ladda in nya POI´s, spara-, editera-, ladda nya rutter. I en "liten" GPS får man ingen översikt att tala om och som blir suveränt med ett PC-baserat navigationsprogram.
Ytterligare en fördel -
Pc´n med XP kostade dessutom mindre än handdatorn!
Navigationsdata kan man plocka mellan t ex programmet Tyre och Mappoint.
Man kan sitta och köra rutten i förväg med Tyre och GOOGLE MAPS för att hitta "övernattningsplatser tillsammans med satellitkartorna. Upplösningen är så bra att det går oftast att bedöma platsernas användbarhet för "fricamping". ( - synd bara att vägbommar inte syns!)
Till "Allhelgona" blir det navigation från Skellefteå till Halmstad. 117 mil, enligt MapPoint"
Ha en trevlig Haloween på Er alla!
/Solifer 594