• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon GPS måste väl fungera.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Håller med Montreal , jag har också haft min Garmin 760 i år utan problem och sklle vägen vara omgjord så är det jju ine värre än att man är ute och åker på en åker enligt kartan och då är det ju ändå att man följer dom stora vägarna .

Sen att jag hade en ouppdaterad GPS när vi var i Paris gjorde ju heller inget för att det byggs ju inte om så mycket där ändå ...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag saknar nog Roger Medins filer med fartkameror,ställplatser m.m. mycket mer, finns det kanske någon som kan tänka sig, och har kunskapen att starta upp det igen? Jag kan till och med tänka mej att betala en slant?

Fartkameror, rastplatser och toaletter finns här: www.speedcam.tk

Ställplatser här: Aires for motorhomers

eller här: Reisemobil International - Stellpltze fr Ihr Navigationsgert.

sök ställplatser på enstaka orter här: Knarreviks husbilsblogg: ställplatssökning
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Tack, jag vet väl ungefär vad jag skall få tag i informationen, men det var så praktiskt med allt förpackat och klart?! Man kan väl få vara lite bekväm ibland? ;)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Fördelen med att gå till källan är att filerna är färska. Annars kan det bli som när man köper en GPS, kartorna kan vara flera år gamla.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Nog hade det varit bra med uppdaterade kartor i både Tjekien, Slovenien och Kroatien där det byggs mycket nytt.
Håller med att det nog inte byggs så mycket nytt i centrala Paris.....där är det ju detsamma.......och kan väl även avvara några av de hysteriskt byggda rondellerna i Sverige. Vi körde obehindrat i både Wien och Prag med de gamla kartorna.
Men förerdar uppdaterade kartor, där det byggs vilket jag trodde jag betalt för...men tji!!!
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Tack för alla inlägg som nu har resulterat i ett beslut:

Jag väntar med att investera i en GPS eftersom samtliga märken har konstiga betenden.

Sträcker mig till att bereda plats i instrumentpanelen.:cool:

Alve
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Det tycker jag är synd, jag är mycket nöjd med min Garmin 660 som är några år nu. Jag tror att det är viktigt att man "leker" med navigatorn, och har den på även när man vet vägen, då lär man sig hur det fungerar. Vill man t.ex. åka småvägar ställer man in på kortaste väg, undvik grusväg, ej motorväg, om man vill det. Har man brått ställer man in snabbaste väg, men kanske en "mellanlandning" om man har speciella önskemål om vägen.Sedan får man ju ändå hålla en viss koll att vägen känns o.k. den klarar ju inte allt. Jag antar att det jag menar är att man som med alla moderna apparater med mycket möjligheter, måste träna rätt mycket på att använda den, och kanske läsa i manualen en del också? :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Vill också påpeka att vi är helnöjda med maskinen Garmin 760 och Ingrids försök att göra sitt bästa i alla lägen. Men som i livet...var rak och tydlig i kommunikationen, så förstår hon dej bra.
Det vi anmärkte på var marknadsföringen av uppdasteringsfrekvensen i livstidskonceptet.
Roadglider
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Tack för alla inlägg som nu har resulterat i ett beslut:
Jag väntar med att investera i en GPS eftersom samtliga märken har konstiga betenden.
Sträcker mig till att bereda plats i instrumentpanelen.:cool:
Alve

De flesta konstiga beteenden beror på den mänskliga faktorn! Åtminstone om du köper av de stora märkena.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Försöker hitta en GPS till ett rimligt pris men ändå en som fungerar några år och som kan uppdateras med nya kartor utan att man blir ruinerad.

Om man skall döma av erfarenheter som kommer fram i den här avdelningen så finns inga sådana. Bara strul med alla märken.

Giv mig hopp!! Någon.:confused:

(Skärmen skall kunna fällas in i instrumentbrädan)

/Alve

Hej.
Kan du tänka dig en multimedia maskin så får du ett "Kinderägg"
Det är denna jag tänker på, KENWOOD DNX5240BT
Kika in på denna hemsida, ägaren är själv husbilist.
DN Bilradio AB
Stephan
 
Senast ändrad:

Solifer594

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag tycker nog att det mera är en telefon med navigeringsmöjlighet, en riktig navigator som skall fungera bra beöver minst en 5" skärm och ordenligt ljud.? Jag har kört en hel
del med bärbar dator 15" och Autoroute med gpsantenn som komplement till min Garmin
och det ger en fantastisk överblick, inte bara vart man skall, utan också vad som finns i närheten!
Funderar nu över en liten fastmonterad dator med 10" skärm som även får dubblera som backkamera/ backspegel och även navigator, jag tror att Knut kör en sådan lösning?

Jag håller helt med dig! Jag använder själv MS MapPoint 2009 i en Packard Bell notebook med 10"s skärm+ en Blaupunkt fast monterad navigator som komplement och referens. Datorn köpte jag på - hör och häpna - på ICA, för 2500:- (+ ett SanDisk USB-minne på 16 Gb, för 140:) Datorn fungerar utmärkt för ändamålet och fungerar även tillfredställande med USB-TV.
Jag hade tidigare en HP Pavilion 8000 som visserligen är en potent dator men på tok för stor och dyr att dra med i husbilen.
Jag har även en Handdator med TomTom som fungerar bra på sitt sätt men den blir inte använd sedan jag skaffade den "lilla PC´n" Man blir bortskämd med att lätt kunna skriva in i Mappoint uppgifter om Ställplatser eller andra intressanta platser. Dessutom mycket enkelt att ladda in nya POI´s, spara-, editera-, ladda nya rutter. I en "liten" GPS får man ingen översikt att tala om och som blir suveränt med ett PC-baserat navigationsprogram.
Ytterligare en fördel -
Pc´n med XP kostade dessutom mindre än handdatorn!
Navigationsdata kan man plocka mellan t ex programmet Tyre och Mappoint.
Man kan sitta och köra rutten i förväg med Tyre och GOOGLE MAPS för att hitta "övernattningsplatser tillsammans med satellitkartorna. Upplösningen är så bra att det går oftast att bedöma platsernas användbarhet för "fricamping". ( - synd bara att vägbommar inte syns!)

Till "Allhelgona" blir det navigation från Skellefteå till Halmstad. 117 mil, enligt MapPoint"

Ha en trevlig Haloween på Er alla!

/Solifer 594
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag håller helt med dig! Jag använder själv MS MapPoint 2009 i en Packard Bell notebook med 10"s skärm+ en Blaupunkt fast monterad navigator som komplement och referens. /Solifer 594

Är det lätt att lägga in tex fartkameror och i så fall vilket format?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

knarrevik

.csv går alldeles utmärkt både i AutoRoute 2007 och Mappoint

Även Exel-filer givetvis.

Kåre
 
F

F.d. 29868

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Har en Gamin Nuvi 350,uppdaterad en gång sedan2006, Tycker den fungerar perfekt.
 
Toppen