• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon GPS måste väl fungera.

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Försöker hitta en GPS till ett rimligt pris men ändå en som fungerar några år och som kan uppdateras med nya kartor utan att man blir ruinerad.

Om man skall döma av erfarenheter som kommer fram i den här avdelningen så finns inga sådana. Bara strul med alla märken.

Giv mig hopp!! Någon.:confused:

(Skärmen skall kunna fällas in i instrumentbrädan)

/Alve
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag har och rekommenderar TOMTOM som prisvärd och användarvänlig!!!
Har själv TONTOM ONE XL
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag har och rekommenderar TOMTOM som prisvärd och användarvänlig!!!
Har själv TONTOM ONE XL
Har TOMTOM, deras näst dyraste modell, och jag tycker den strular mycket. Uppdaterade kartan i somras innan semestern, men kan bara konstatera att den innhåller mer fel än den gamla. Har inbyggd FM-sändare i den, så att jag kan spela upp MP3 som finns lagrat på minneskortet i GPS:en. Men väldigt ofta kommer ljudet istället GPS:ens inbyggda högtalare istället för via radion och ut i dess högtalare. Är ofta man får starta om den av ena eller andra anledningen. Skulle inte ha köpt en TomTom om jag idag visste vad den gick för. Tyvärr...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9188

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Tomtom är den bästa!
Har aldrig haft några som helst problem.
Den är dessutom lätt att uppdatera med poi mm.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Försöker hitta en GPS till ett rimligt pris men ändå en som fungerar några år och som kan uppdateras med nya kartor utan att man blir ruinerad.

Om man skall döma av erfarenheter som kommer fram i den här avdelningen så finns inga sådana. Bara strul med alla märken.

Giv mig hopp!! Någon.:confused:

(Skärmen skall kunna fällas in i instrumentbrädan)

/Alve

Skall du bygga in GPSen i instrumentbrädan ?

Min Garmin 760 är jag helnöjd med fast man får nog stå ut med att betala för uppdateringarna skulle detta ingå så tar dom nog detta i betalt på inköpspriset .
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Garmin 760 har varit toppen i sommar i europa ....köpt live-time uppdatring för dyra pengar i april 2009...inget nytt på fronten!!! Trots löften i september...börjar tveka på marknadsföringen!!
Roadglider
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Har en gammal TOMTOM GO500 i husbilen och TOMTOM Navigator 6 i mobilen för övrigt bruk. Tycker att båda funkar bra.

Kombinerat med dessa kör jag freeware-programmet Tyre i datorn (jobbar ihop med Google Maps) för ev reseplanering. Programmet kan spara ner POI:s o resvägar i TOMTOM-format m fl.

//Janne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

När man läser tråden får man den uppfattningen att de flesta föredrar sin egen GPS utan att ha testat någon annat märke. Därför anser jag att det bästa är att läsa objektiva tester där man åtminstone jämför de olika produkterna avs. pris, användarvänlighet, kartuppdateringar mm.

En annan reflektion är att många köper de dyraste alternativen med en massa krafs som man aldrig använder, som mp3-spelare och bildvisare, utan en tanke på att de redan efter ett år är omoderna.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Kör med en TomTom XL one sedan 3 år. Har funkat bra hela tiden. Extremt lätt att lägga in POI. Planerar rutter med Tyre. Hämtar fartkameror från speedcam.tk och ställplatser från HBK. Kanon. Byter till våren till en ny TT dock inte någon av de finessrika modellerna utan en av de lite äldre beprövade, skall dock ha den senaste kartan. Hur många och hur ofta du än uppdaterar kommer du att hitta fel på kartan. Men vad gör det, du kommer fram till rätt ställe även om inte rondellen finns på kartan. Hastighets angivelserna kan ingen kartleverantör få rätt så ofta som vägverket ändrar på skyltarna.
Så välj ett av de stora märkena, kolla så att det går lätt att lägga in POI, tänk efter vilka "finesser" du kommer att använda och se till att du får den senaste kartan.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Helt rätt knarrevik.

Är även av den uppfattningen att kartuppdateringar är onödiga. Alla vet vad det innebär att rota i datorn i onödan. Kanske därför min tom tom fungerar klanderfritt. Kommer byta ut det när ett bättre alternativ dyker upp och då läggs kartpengarna på den nya istället.

Kan inte jämföra med andra märken men nöjd med min tom tom 700 GO.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Vi har också en TomTom 700 Go,har aldrig strulat på på de tre åren vi använt den, och den har använts i 3-5 dagar i veckan i budkörning, i både Sverige, Danmark och Tyskland,vi har alltid kommit fram.Vi kan hellre inte jämföra med några andra märken.

Vänligen Ingrid o Stig
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag har testat ett antal olika GPSer ganska hårt. Bl.a. Tomtom, Navigon, Telias tjänst för mobiltelefoner, Route 66, Nokia maps, Garmin, m.fl. Till att börja med ska man inte förväxla leverantörerna av kartmaterialet med tillverkarna av GPS. Vägnätet, POIs m.m. ligger i kartdata och det är Teleatlas och Navtec som är dom stora leverantörerna. Dåligt uppdaterade kartor, POIs som inte stämmer o.s.v. kan man inte skylla på tillverkarna. Klart att tillverkarna kan sätta lite press på kartleverantörerna, och det finns ju en nyttig konkurrens men...

När det gäller vilken apparat som presenterar dessa data bäst så är det ju väldigt subjektivt. Alla har sina favoriter. Ju mer finesser desto mer som kan strula. Själv är jag tillbaka på Tomtom (930). Skulle ev. kunna tänka mig en Garmin också. Navigon skulle jag inte vilja ha om dom så kastade en efter mig. Men det är ju vad jag tycker...
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag har testat ett antal olika GPSer ganska hårt. Bl.a. Tomtom, Navigon, Telias tjänst för mobiltelefoner, Route 66, Nokia maps, Garmin, m.fl. Till att börja med ska man inte förväxla leverantörerna av kartmaterialet med tillverkarna av GPS. Vägnätet, POIs m.m. ligger i kartdata och det är Teleatlas och Navtec som är dom stora leverantörerna. Dåligt uppdaterade kartor, POIs som inte stämmer o.s.v. kan man inte skylla på tillverkarna. Klart att tillverkarna kan sätta lite press på kartleverantörerna, och det finns ju en nyttig konkurrens men...

När det gäller vilken apparat som presenterar dessa data bäst så är det ju väldigt subjektivt. Alla har sina favoriter. Ju mer finesser desto mer som kan strula. Själv är jag tillbaka på Tomtom (930). Skulle ev. kunna tänka mig en Garmin också. Navigon skulle jag inte vilja ha om dom så kastade en efter mig. Men det är ju vad jag tycker...
Jag skulle vilja veta vad du har emot Navigon. Jag har en 8110 som fungerar bra, den har 2 års fria uppdateringar vilket jag tycker är ok. I den nya modellen 8310 kan man numera lägga in kordinater, något som jag har saknat på 8110:an. Priset runt 4500.- inkl 2 års uppdateringar tycker jag är Ok, men det är klart, smaken är som baken, delad
 
F

F.d. 9678

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Iphone är den bästa jag provat, nu med den nya mjukvaran från Navigon. Finns även med mjukvara från TomTom. Navigon har ännu inte tagit fram ngn lämplig hållare, skall komma inom en månad, TomTom däremot har en riktigt fin hållare .

Det tråkiga med Iphone är leveranstiden men den är väl värd att vänta på.

Mängder med funktioner och tilläggsprogram förutom trådlös internet, e-post, GPS för att nämna något.

mvh/Björn
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Tydligen en tät djungel när det gäller gps. Jag behåller nog min gamla Blaupunkt Travel Dx-v. Jag byter cd.n vart annat år, har mig veterligen bara en gång lurat oss då hamnade vi i en vingård i Frankrike. Det var ingen nackdel, det blev en mycket trevlig ställplats med god dricka i två dygn Mvh. Olle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Iphone är den bästa jag provat, nu med den nya mjukvaran från Navigon. Finns även med mjukvara från TomTom. Navigon har ännu inte tagit fram ngn lämplig hållare, skall komma inom en månad, TomTom däremot har en riktigt fin hållare .

Det tråkiga med Iphone är leveranstiden men den är väl värd att vänta på.

Mängder med funktioner och tilläggsprogram förutom trådlös internet, e-post, GPS för att nämna något.

mvh/Björn


Har du Skandinavien eller Europa på din Iphone ?
Jag är helnöjd med min och smidigt att man bara behöver ett telefonnummer så går man in i hitta.se och får då komplett adress (samt karta) detta sparas ju ner i adressboken och sen kan man bara trycka på utför så får man även köranvisning dit .
Det finns en smidig hållare på netonnet : http://www.netonnet.se/art/telefon/...e/MTU-ActivecarholderiPhone3G-3GS(124954,4550)
Då sätts ju mobilen i laddaren direkt när man sätter den i hållaren .

Jag har haft följande GPSer.
Garmin ique 3200 (handdator/PDA)
Mio 168 (handdator/PDA)
Mio A-201 (handdator/PDA)
Medion 240T
och nu Garmin 760 .

GPS fanns även i Nokia N95 samt i även i Iphone .

Sen att köpa en "dyr" navigator för 2500:- och att man kan ha den i 3 år utan uppdatering så kan man ju sälja den då urbilligt och köpa en ny istället på så sätt så slipper man uppdateringar .
 
F

F.d. 9678

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Den programvaran som jag laddade ned från Itunes, Navigon, var Europa.
Tack för tipset om hållaren, beställde en på en gång.

Jag har tidigare bara haft Garmin, såväl fordonsGPSer som handhållna. Har förresten en handhållen CSX som jag använder i skog o mark, jagar mycket.

Sammanfattning över Iphone från mig är att jag är mkt nöjd.

mvh/Björn
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Toppen