• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon GPS måste väl fungera.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Iphone är den bästa jag provat, nu med den nya mjukvaran från Navigon.
mvh/Björn

Det tråkiga med iPhone är att den inte kan köra multitasking, dvs mer än en applikation samtidigt och att man är tvungen att ladda in av Apple godkända program. Det finns förträffliga navigationsprogram som Garmin XT och Route 66 som iPhone inte kan köra.

Som musik- och videospelare är den dock förträfflig.
 
F

F.d. 9678

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Det tråkiga med iPhone är att den inte kan köra multitasking, dvs mer än en applikation samtidigt och att man är tvungen att ladda in av Apple godkända program. Det finns förträffliga navigationsprogram som Garmin XT och Route 66 som iPhone inte kan köra.

Som musik- och videospelare är den dock förträfflig.

Det finns en vanlig missuppfattning angående iPhone - nämligen att den inte "har multitasking". Det talas om detta överallt - även numera i populärmedia. Jag har till och med hört konstiga uttalanden om att t.ex. Palm webOS klarar multitasking tack vare att det till skillnad från iPhone är baserat på Linux.

Därför vill jag göra följande påpekande:
iPhone OS är ett UNIX-baserat OS och fullt kapabelt till att köra program i bakgrunden. Musik, podcaster och talböcker fortsätter alltid att spela, telefonen kan alltid ringa, meddelanden når alltid fram, mail i Mail kan alltid hämtas automatiskt, larm i Klocka och Kalender kan ringa när som helst, sidor i Safari fortsätter att laddas i bakgrunden, Push Notifications kommer alltid fram, etc. En hel del osynliga program antar jag dessutom alltid körs i bakgrunden. Man måste gå via huvudmenyn för att byta även mellan de redan öppna programmen, men multitasking är det.

Apple tillåter däremot inte tredjepartsprogram att köras i bakgrunden. Detta eftersom Apple inte litar på att tredjepartsutvecklares bakgrundsprogram blir lika strömsnåla som Apples egna.

Det finns en väsentlig skillnad mellan "iPhone klarar inte multitasking" och "Apple tillåter inte tredjepartsprogram att multitaska".

Många här är så klart redan väl medvetna om detta och mitt påpekande gör verkligen inte Apples begränsningar mindre irriterande (funderar själv på ett byte till Pre eller N900, men Iphone har med Apple´s program så många fördelar trots allt), men mitt i Spotify-lanseing och allt tycker jag att missuppfattningen har blivit lite för väl utbredd.

mvh/Björn
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Hej.
Tom tom one för ca 800kr, funkar bra till oss! Lite lite skärm men den duger!
Map share program ingår! Sedan har jag köpt till fartkameravarning för 150kr/år.
Pajar den så köper jag en ny! Jag gillar inte en massa LullLull som iaf inte jag har nån nytta av (begriper inte heller:wink:)

Anders
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag skulle vilja veta vad du har emot Navigon. Jag har en 8110 som fungerar bra, den har 2 års fria uppdateringar vilket jag tycker är ok. I den nya modellen 8310 kan man numera lägga in kordinater, något som jag har saknat på 8110:an. Priset runt 4500.- inkl 2 års uppdateringar tycker jag är Ok, men det är klart, smaken är som baken, delad
Det är, som sagt väldigt subjektivt. Jag tyckte jag fick väldigt konstiga vägval med min navigon. Jag lånade även en annan modell av Navigon för några veckor sedan och vid en färd Norrköping - Kalmar utmed E22 så ville den hela tiden köra via Vimmerby(!). t.o.m. när vi hade passerat sista infarten till Vimmerby (efter Västervik) så ville den vända för att köra genom Vimmerby. Jag vet inte vad den hade där som var så viktigt... :).

Skämt åsido, jag har dåliga erfarenheter av vägval, uppskattad ankomsttid och gränssnittet vid ändringar i pågående rutt, när det t.ex. är dags att tanka, käka o.s.v. i Navigon. Jag tycker det fungerar mycket bättre i Tomtom, men det kan säkert ha blivit bättre i nyare modeller av Navigon. Kartmaterialet från Navtec är dock minst lika bra, om inte bättre, än Tomtoms Teleatlas. Billigare kartuppdateringar är också en fördel hos Navigon även om det brukar dyka upp lite erbjudanden och kampanjer på Tomtom också.

Jag tycker det är bra att köra mycket med GPSen oavsett vilken modell man har och även om man hittar utan hjälp. Alla modeller har sina egenheter och då lär man sig hur dom fungerar i olika situationer och det blir lättare att hantera en oväntad händelse. Man kommer trots allt fram till målet med (nästan) alla GPSer, även om man får åka via Vimmerby ibland :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Därför vill jag göra följande påpekande:
iPhone OS är ett UNIX-baserat OS och fullt kapabelt till att köra program i bakgrunden. mvh/Björn

Att köra ett program i bakgrunden är inte multitasking! Multitasking är när du kan öppna, stänga och hoppa mellan program med ett enkelt knapptryck. Tex ha Garmin XT, Route66 och Nokia Maps öppna samtidigt och hoppa mellan dem (vad nu det skall vara bra för).
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jo då, jag har varit med om detta oxå. Man måste även använda en vanlig karta och ibland strunta i damens anvisningar, men lite konstig är hon allt ibland. Jag har vid nåt tillfälle krånglat in mig i nån stad, och då har verkligen GPS:en hjälpt mig ut. En kombination av GPS, Karta och sunt förnuft är nog det enda rätta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Är iphone verkligen en navigator?

Ja, det är en navigator med navigationsprogram installerat, med de begränsningar som jag tidigare nämnt. Nokia och Samsung och de flesta nya smartphones har ju en intern GPS-modul installerad som är snabbare än en vanlig GPS eftersom den tar hjälp av 3G-masterna för att bestämma där du befinner dig.

Iphone har 3.5-tums skärm och Samsung HD har 3.7-tums skärm vilket duger gott i de flesta fall. Dessutom kan man hämta kartuppdateringar när nya finns att tillgå genom ett enkelt knapptryck (over the air). En annan fördel är att du alltid har navigatorn med dig och kan använda den när du promenerar i tex en storstad.

PS! De kan med fördel användas till geocaching med ett sådant program installerat. Då har du alla cacherna i hela världen installerade från början utan att själv behöva tanka över dem.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

...
Det finns en smidig hållare på netonnet : http://www.netonnet.se/art/telefon/...e/MTU-ActivecarholderiPhone3G-3GS(124954,4550)
Då sätts ju mobilen i laddaren direkt när man sätter den i hållaren .
...
.

Vet inte om detta är en produkt som utgått ur NetOnNet:s sortiment. Jag hittar en annan hållare hos dem men denna verkar inte ladda telefonen samtidigt. Har du något artikelnummer till den hållare du har hittat?

MVH
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Ja, det är en navigator med navigationsprogram installerat, med de begränsningar som jag tidigare nämnt. Nokia och Samsung och de flesta nya smartphones har ju en intern GPS-modul installerad som är snabbare än en vanlig GPS eftersom den tar hjälp av 3G-masterna för att bestämma där du befinner dig.

Iphone har 3.5-tums skärm och Samsung HD har 3.7-tums skärm vilket duger gott i de flesta fall. Dessutom kan man hämta kartuppdateringar när nya finns att tillgå genom ett enkelt knapptryck (over the air). En annan fördel är att du alltid har navigatorn med dig och kan använda den när du promenerar i tex en storstad.

PS! De kan med fördel användas till geocaching med ett sådant program installerat. Då har du alla cacherna i hela världen installerade från början utan att själv behöva tanka över dem.

Jag tycker nog att det mera är en telefon med navigeringsmöjlighet, en riktig navigator som skall fungera bra beöver minst en 5" skärm och ordenligt ljud.? Jag har kört en hel
del med bärbar dator 15" och Autoroute med gpsantenn som komplement till min Garmin
och det ger en fantastisk överblick, inte bara vart man skall, utan också vad som finns i närheten!
Funderar nu över en liten fastmonterad dator med 10" skärm som även får dubblera som backkamera/ backspegel och även navigator, jag tror att Knut kör en sådan lösning?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Funderar nu över en liten fastmonterad dator med 10" skärm som även får dubblera som backkamera/ backspegel och även navigator, jag tror att Knut kör en sådan lösning?

Nu pratar du om en lösning som kostar multum! Mobiltelefonernas navigationslösningar kostar från gratis till någon tusenlapp och framför allt blir de inte omoderna efter ett år eftersom både program och kartor hela tiden uppdateras.

En skärm på 3.5 - 4 tum (iPhone, Samsung HD) är större än man tror! Garmins XT har samma utseende och funktioner som deras vanliga GPS:er. Efter att tidigare ha använt Navmans och Garmins vanliga navigatorer tycker jag att smartphone-alternativet är smartare!

PS! Beträffande ljudet så finns det väl inget som slår en iPhone?
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Funderar på att välja TOM TOM 930. Är det någon som har en sådan så tackar jag för ett omdöme.

Villrådiga Alve

(Eller en ONE XL, eller en 700 GO)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Trevligt att se att så många har åsikter om navigation.När vi pratar om kostnader för uppdatering
var jag inbjuden av representanten för Garmin att bl.a se hur Navtec arbetar med sina kartor.Uppdateringar sker hela tiden men kommer ut en gång om året i form av en samlad information där många punkter (ändringar i gatubild,rondeller,nya vägar etc) skall läggas till. För något år sedan vet jag att c:a 10.000 punkter ändrades från en version till en ny uppdaterad version bara i sverige, detta är vad leverantören vill ha betalt för. Sen kan man kanske ifrågasätta prispolicyn för uppdateringarna, om jag inte minns fel hade Navtec c:a 10 man i sverige som bara arbetade med vägkartorna. Har själv en Garmin 760 som inte är uppdaterad på 2 år, har kört lite i både danmark och tyskland utan några större problem, det som däremot är guld värt är alla medlemmar som delger oss nya POI som vi kan ladda ner i våra navigatorer vad dom än heter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Garmin kom med sin uppdatering våren 2009 och kallade den CN Europe NT 2010. Man undrar om det är för att lura kunder som köpt sin navigator med 2009 års karta att tro att det är den senaste.

Route66 som använder Navteq uppdaterar varje kvartal som man själv hämtar gratis (OTA- over the air) till sin smartphone.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Funderar på att välja TOM TOM 930. Är det någon som har en sådan så tackar jag för ett omdöme.

Villrådiga Alve

(Eller en ONE XL, eller en 700 GO)
Jag körde Tomtom i handdator för ett antal år sedan. Efter att ha testat flera olika system (se lista i tidigare inlägg) så har jag nu landat på Tomtom 930 och jag är mycket nöjd.

Rutter och ankomsttider funkar förvånansvärt bra med deras "IQ-routes" tycker jag. Kartor från Teleatlas är OK men lite dyra att uppdatera om man inte kan köpa med ett erbjudande om två års uppdateringar, fritt eller mot ett litet tillägg, som förekommer ibland. EPS som bibehåller positionen i långa tunnlar och annan GPS-skugga funkar hyfsat.

Eftersom navigatorn ofta hamnar en bit utanför armens räckvidd så använder jag faktiskt både fjärrkontrollen som följer med, och röstinmatning av resmål en hel del. Det är också smidigt när frugan kör och man slipper luta sig fram eller plocka ner navigatorn för att hitta matställe eller mackar. TMC finns men jag använder det inte speciellt ofta och jag låter definitivt inte rutterna planeras automatiskt p.g.a. TMC-meddelanden. Jag tycker det funkar för dåligt från leverantörerna av TMC-data i Sverige. Handsfree-telefoni och FM-sändare finns men inget jag använder.

Vill man inte ha så mycket finesser så finns ju även 730 utan bl.a. fjärr, EPS m.m. men ändå samma navigator i grunden för en femhundring mindre.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Garmin kom med sin uppdatering våren 2009 och kallade den CN Europe NT 2010. Man undrar om det är för att lura kunder som köpt sin navigator med 2009 års karta att tro att det är den senaste.

Route66 som använder Navteq uppdaterar varje kvartal som man själv hämtar gratis (OTA- over the air) till sin smartphone.

Ja det verkar så. Köpte min livstidskarta till Garmin 760 i april i år med den betäckning du angav. Det utlovades upp till 3 - 4 uppdateringar per år. Har ännu inte sett till några. Vid förfrågan hos Garmin olika besked. Skulle komma en i september. Det sista är att det står upp till 3 - 4 och det kan ju vara 1, vilket jag fått!!!!
Något vilseledande marknadsföring tycker jag.
Roadglider
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Någon GPS måste väl fungera.

Jag är lite fundersam över brådskan med uppdateringar, jag har inte uppdaterat min Garmin på 2 år nu och för det mesta fungerar det utmärkt, ibland har det ju tillkommit någon rondell eller någon vägstump så att det ser ut som att man kör i skogen, men det ser man ju? Ser ju rätt kul ut??!:)
Jag saknar nog Roger Medins filer med fartkameror,ställplatser m.m. mycket mer, finns det kanske någon som kan tänka sig, och har kunskapen att starta upp det igen? Jag kan till och med tänka mej att betala en slant?
 
Senast ändrad:
Toppen