• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket mera fart på facebook än på forumet

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Säga vad man vill om Facebook men den enda reklam jag hittar är HBK's egen.
Visa bilaga 91672
Jaha det tycks mig vara samma typ av inlägg i "båda dessa forum", inser inte vad som är bra med det för HBK. Kanske ligger i tiden att lägga mer tid än "nödvändigt", på "prylar/system" som leder till beroenden och tidsbrist för andra kanske viktiga verksamheter ... !

Man skulle kunna likna detta med Fb som att "man vill(?) spela samma fotbollsmatch men på två helt skilda planer/platser"! Jobbigt att följa kräver vilja, ork, intresse och inte minst tid för prylar/system för att kunna följa med på båda matchernas arenor" - splittrat bara förnamnet def inte entydigt, har tiden månne sprungit ifrån HBK's ev grundtankar?!?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jaha det tycks mig vara samma typ av inlägg i "båda dessa forum", inser inte vad som är bra med det för HBK. Kanske ligger i tiden att lägga mer tid än "nödvändigt", på "prylar/system" som leder till beroenden och tidsbrist för andra kanske viktiga verksamheter ... !

Man skulle kunna likna detta med Fb som att "man vill(?) spela samma fotbollsmatch men på två helt skilda planer/platser"! Jobbigt att följa kräver vilja, ork, intresse och inte minst tid för prylar/system för att kunna följa med på båda matchernas arenor" - splittrat bara förnamnet def inte entydigt, har tiden månne sprungit ifrån HBK's ev grundtankar?!?

Jag tror att det är litet olika vad man skriver och hur hög tröskeln är att skriva något om man jämnför. På fb blir det ofta kortare inlägg av mera social funktion typ "fortfarande 3 st platser lediga på ställplatsen på getterön" kl 18 en sommarfredag. Kan vara bra att veta om man tänkt sig till varberg. Det kom fram folk och tackade.
På forumet är det mera längre och allvarligare saker även om man ibland ser korta inpass pingpongas mellan medlemmar. Där funkar det bättre med fb.
Båda är djäkla bra till det de passar för.:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag tror att det är litet olika vad man skriver och hur hög tröskeln är att skriva något om man jämnför. På fb blir det ofta kortare inlägg av mera social funktion typ "fortfarande 3 st platser lediga på ställplatsen på getterön" kl 18 en sommarfredag. Kan vara bra att veta om man tänkt sig till varberg. Det kom fram folk och tackade.
På forumet är det mera längre och allvarligare saker även om man ibland ser korta inpass pingpongas mellan medlemmar. Där funkar det bättre med fb.
Båda är djäkla bra till det de passar för.:)
Att båda är bra(?), tja vem vet allt, vem bedömer, vem/vilka beslutar/styr och ställer? Befintlig HBK-ledning(?), av dem valda HBK-representanter(?) eller är det självutnämnda enskilda medlemmar(?) eller ... ?

Vad forat/Fb passar för(?) och varför, var hittar man den beskrivningen (uppdelningen hos HBK), i befintliga stadgar/beslut, eller på annat håll och vad gäller "officiellt/beslutat inom HBK"?
Är man är medlem i HBK varför ska man då isf också behöva "anmäla sig en gång till" för att nyttja HBK's faciliteter(?) i t.ex facebook, om det nu är samma HBK-förening som avses? Många obesvarade frågor finns naturligtvis i och kring detta med att 2 helt olika fora finns där alla inte kan, vill, förstår att medverka.
En förening(?) men 2 olika fora det ena med oklar bakgrund och funktion, då aktualiseras t.ex frågor om 1 eller 2 olika ledningar för en och samma förening(HBK?) eller om det är 2 från varandra på något sätt skilda föreningar/grupperingar.
Jag blir i varje fall förvirrad kring HBK's funktionella omständigheter som en "nätbaserad" förening för likasinnade, etc!

Inom HBK finns fn som jag förstår, följande utpekade och på något sätt godkända(?) typer av grupperingar och kommunikationsmetoder; kompislistor, bloggar, mejladresser, privat radio, tom Skype, mfl - om Facebook hittar jag ingen HBK-info alls!

Trevligt att "tjöta" med dig Bestliner (= svårt att avstå!) och ånyo tack för att du initierat denna tråd! Trots allt är det nog dags att klara ut hur och varför detta "vildskott(= fb)" för HBK's kommunikation hänger ihop med föreningen HBK?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Förstår inte att man orkar " tjöta " på olika platser...behovet måste vara stort att göra slut på tiden man har till förfogande.
Jobbar en del med internetlösningar så jag har beslutat att begränsa den personliga exponeringen så gott det går. Vill inte dömma ut sociala medier men man skall ha klart för sig att de är producerade för vinst " inte för något annat"
Och läser man det finstilta utan att reagera ...har man släpp kontrollen.
Höll nästan på att köra på en mamma som klev ut i gatan framför bilen med barnvagnen före och nosen i rakt ner i telefonen...jesus... Vad f..an är vi väg.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet


Höll nästan på att köra på en mamma som klev ut i gatan framför bilen med barnvagnen före och nosen i rakt ner i telefonen...jesus... Vad f..an är vi väg.

Förhoppningsvis åt det här hållet igen. Göteborg var en härlig stad att växa upp i! Men sedan kom den aggressiva stinkande biltrafiken och förstörde stan totalt samtidigt som stressen våldtog stadens innevånare! Jag var 7 år när den här bilden togs!

Drottningtorget.jpg

Man fick se upp med spårvagnarna men de hördes på långt håll. Bilar fanns det inte många så stadsluften var ren på den tiden.

Viktoriagatan 2.jpg

Här står faktiskt en av stadens självgående vagnar vid Götaplatsen. Att köra på en fotgängare på den tiden var ett mycket allvarligt brott!

bil.jpg
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Nu har det startats ytterligare en tråd om sociala medier på forumet. Denna gång om Instagram.
Motsvarigheten till en grupp på det mediet är en hashtagg och som sådan finns redan husbilsklubben med 175 inlägg när jag nyss tittade.
Man kan lätt söka och följa allt som händer på en tagg samt gilla och lägga in egna kommentarer. Här är det dock ännu mera öppet och att ha slutna taggar eller moderera det som sedan skrivs i ett innlägg som taggats med husbilsklubben tror jag inte funkar.
Detta kan bli en kul utveckling och ytterligare ett "forum/tagg" att följa med samma namn som vårt. Undrar vart denna utveckling leder?:confused:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Nu har det startats ytterligare en tråd om sociala medier på forumet. Denna gång om Instagram.
Motsvarigheten till en grupp på det mediet är en hashtagg och som sådan finns redan husbilsklubben med 175 inlägg när jag nyss tittade.
Man kan lätt söka och följa allt som händer på en tagg samt gilla och lägga in egna kommentarer. Här är det dock ännu mera öppet och att ha slutna taggar eller moderera det som sedan skrivs i ett innlägg som taggats med husbilsklubben tror jag inte funkar.
Detta kan bli en kul utveckling och ytterligare ett "forum/tagg" att följa med samma namn som vårt. Undrar vart denna utveckling leder?:confused:

Denna tråd startades 2012 och är alltså långt ifrån ny.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är vi kvar på stenåldern om vi talar om att vi brukar ringa till våra barnbarn.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Nej inte i stenåldern. Men man kan ju "Skajpa"med dem så man både kan prata och se sötnosarna. Via Facebook är man ju uppdaterad om vad de håller på med om de är aktiva på Facebook.
Inget slår att prata med dem.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Här hos oss har vi en FB sida för "plåtisar" diskuterar sätter ut bilder men inte mat diskussioner mm. Har fungera bra o man fått fina tips vi är kanske runt 50 - 60 medlemmar idag sidan är ganska ny ca 1 år.

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Ingen som prövat Ghostery?

Micke

Jo, jag har det på datorn. Enastående! När jag skulle lägga in det på nallen så ville den veta webläsare. Någon som vet? Standardläsare på android? Jag har för mig att det är Linux, väldigt osäker dock!

Jappe
 
Toppen