• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket mera fart på facebook än på forumet

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Det är bara att välja! Kvalitet eller kvantitet. Intressanta ämnen eller allmänt bludder. :D

Jappe

Tråden på fb med de många inläggen gällde val av goda drycker från Scotland. Det gällde ren och hög kvalitet.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Tråden på fb med de många inläggen gällde val av goda drycker från Scotland. Det gällde ren och hög kvalitet.

Detta ämne behandlas inte på husbilsvännerna, hemlig grupp, eller på husbilsklubbens facebooksida för dom som är medlemmar i husbilsklubben, utan på en helt annan sida som inte har ett enda dugg med husbilsklubben att göra.

Bestliner, du ska kanske ha lite bättre koll på vilka grupper du är med i på FB och vilken grupp som skriver vad.

Eva
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Det er over 20 grupper med husbil i namnet på FB, dette er bare de søkbare! Vet at det finnes noen hemmelige grupper også, disse er ikke søkbare.

Kvantitet er ikke det samme som kvalitet, og min erfaring er at jeg lett mister hele tråder på FB om jeg er vekk fra nettet en dag eller to. På forumet kan jeg plukke opp igjen tråder i en hel måned før de glir over i glemselen.

Det som jeg ser av FB-gruppen er stort sett saker som på forumet hører hjemme under markisen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag tycker det börjar bli väldigt litet aktivitet på vårt forum. Om jag jämför med fb gruppen husbilsvänner.se är det lungt som i graven här. Bara ett inlägg där har flera komentarer än all aktivitet här idag. Det ser ut som om vi är många påloggade men det ger en falsk bild. Många är påloggade från pc och klösbrädor utan att ens titta på forumet under dagen. De som skrivit något idag är mycket få. Trist utveckling men sann tyvärr

Om jag räknat rätt så är det minst 8 ggr högre aktivitet på forumet än på Facebook.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Om jag räknat rätt så är det minst 8 ggr högre aktivitet på forumet än på Facebook.

I gruppen husbilklubben ja men där är liks dött som här. Men på fb finns det som sagt flera mycket aktiva husbilsgrupper med hög aktivitet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Detta ämne behandlas inte på husbilsvännerna, hemlig grupp, eller på husbilsklubbens facebooksida för dom som är medlemmar i husbilsklubben, utan på en helt annan sida som inte har ett enda dugg med husbilsklubben att göra.

Bestliner, du ska kanske ha lite bättre koll på vilka grupper du är med i på FB och vilken grupp som skriver vad.

Eva


Den höga aktiviteten är på gruppen husbilskompisar.se precis som jag skrev. Vår grupp är lika död som här.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

I gruppen husbilklubben ja men där är liks dött som här. Men på fb finns det som sagt flera mycket aktiva husbilsgrupper med hög aktivitet.

Nu hänger jag inte med. Från början i tråden lät det som en jämförelse mellan HBK forum och HBK Facebook. Nu är tydligen aktiviteten dålig där så kastar vi in nåt annat där det är bättre aktivitet. Ursäkta Bestliner men vad syftar detta till??? Vart vill du komma, speciellt när förutsättningarna ändras för att de ska stämma med rubriken???
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag tycker det börjar bli väldigt litet aktivitet på vårt forum. Om jag jämför med fb gruppen husbilsvänner.se är det lungt som i graven här. Bara ett inlägg där har flera komentarer än all aktivitet här idag. Det ser ut som om vi är många påloggade men det ger en falsk bild. Många är påloggade från pc och klösbrädor utan att ens titta på forumet under dagen. De som skrivit något idag är mycket få. Trist utveckling men sann tyvärr

Hej!

Fattar inte vad du håller på med. Är det någon negativ kampanj du håller på med eller vad är syftet...................

Dessutom anser jag att du har fullständigt fel i det du skriver. Jag anser att det är större aktivitet här än på husbilsklubbens FB-sida.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Den höga aktiviteten är på gruppen husbilskompisar.se precis som jag skrev. Vår grupp är lika död som här.

Nej Bestliner, du skrev husbilsvänner och flera av oss trodde nog då att du menade gruppen husbilsvänner. Jag ser också att du nämner att det är dött här och dött i gruppen på facebook. Din uppfattning tycks ha ändrats sen du startade tråden, eller syftade du på någon annan grupp då med?

mvh jocke
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

På husbilsklubbens fb grupp har aktivitetenhelt klart gått ned.Nu är gruppen husbilskompisar.se mycket aktiv med över 3000 medlemmar som ökar mycket snabbt.
Orsaken till att jag skriver om detta är att jag tror att även vår aktivitet är på väg dit och om vi inte gör något åt det är snart vår saga all. Det tycker jag vore tråkigt men med den inställning som råder här till utveckling är det kanske naturligt. Idag har det varit 17 nya trådar och över 300 kommentarer och det visar på var aktiviteten är just nu.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är detta "bara" en fredags kvälls provokation? Jag känner mej riktigt förbannad på ditt senaste inlägg. Jättekul för Husbilskompisar om dom fått lite fart till slut. Men det du skriver om inställning till förändring här är så neutralt sagt attSen även måste gälla mej. Jag anser att jag och många fler till exempel i kommungruppen jobbar rätt hårt för förändringar på olika sätt. Jocke Sjöberg kommer med ena nyheten efter den andra. Antingen får du konkretisera dej eller så får du lägga av med provoekationer så fort det är helg. Jag förstår inte vad som hänt med dej som var en person med sakliga inlägg med god kompetens, men som på senare tid oftast verkar ute efter att provocera fram gräl och liknande. Vart tog den kunnige Bestliner vägen?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag har själv rapporterat mitt inlägg nr 152, det kan ju ses som personliga påhopp. Tolkas det så hoppas jag att det modereras...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

På husbilsklubbens fb grupp har aktivitetenhelt klart gått ned.Nu är gruppen husbilskompisar.se mycket aktiv med över 3000 medlemmar som ökar mycket snabbt.
Orsaken till att jag skriver om detta är att jag tror att även vår aktivitet är på väg dit och om vi inte gör något åt det är snart vår saga all. Det tycker jag vore tråkigt men med den inställning som råder här till utveckling är det kanske naturligt.

Tror inte att klubbmedlemmar här är så intresserade av den facebooksidan.
Många av dom som är med där kan knappast stava till husbil och vet knappast vad det är. Det är en FB sida enbart för att värva medlemmar till ett reklambaserat forum som ägs av ett AB.

Eva
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag har själv rapporterat mitt inlägg nr 152, det kan ju ses som personliga påhopp. Tolkas det så hoppas jag att det modereras...

Jag tar det inte som ett påhopp men jag tycket utvecklingen här inte är så positiv. När någon skriver något här är det ofta man bemöts negativt. Vi har mycket bra men när förslag till förändring framförs bemöts det inte positivt utan snarare tvärt om. Vad hände med framtidsgruppen. Jag var med i starten men jag och flera andra hoppade snabbt av då vi kände att klimatet inte var förändringvänligt. Jag gillar klubben men känner inte att takhöjden är vad den borde vara. Tonen är ofta trist och det blir mindre och mindre kul att gå in på forumet. Den känslan har jag inte i de husbilsgrupper som finns på fb, tvärt om. Var och en trivs ju där de känner sig hemma men jag tror att vi här har problem. Trist men sant
Att då ta detta som en "fredagsprovokation" gör det bara ännu mindre roligt att skriva något här. Det räcker ju med att betala avgiften för att få förmånerna så det får väll bli så framöver för här råder kyla.:(
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Var och en gör sina val utifrån sina egna premisser. Själv har jag som första kriterie att det ska vara en ideel organisation. Och en organisation där man i alla fall får ställa frågor. Jag själv är inte välkommen i den sammanslutning du nämner efter att ställt lite frågor om hur det egentligen fungerar. Men du säger att det är HBK som inte harhögt till tak och så pratar du istället bra om den mest modererade husbilsorgnisationen i hela Sverige. Du kan inte mena allvar med sådana jämförelser, i alla fall inte om du läst runt på båda ett tag. Men det kanske är antal inlägg som är viktigast för stunden...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag tar det inte som ett påhopp men jag tycket utvecklingen här inte är så positiv. När någon skriver något här är det ofta man bemöts negativt. Vi har mycket bra men när förslag till förändring framförs bemöts det inte positivt utan snarare tvärt om. Vad hände med framtidsgruppen. Jag var med i starten men jag och flera andra hoppade snabbt av då vi kände att klimatet inte var förändringvänligt. Jag gillar klubben men känner inte att takhöjden är vad den borde vara. Tonen är ofta trist och det blir mindre och mindre kul att gå in på forumet. Den känslan har jag inte i de husbilsgrupper som finns på fb, tvärt om. Var och en trivs ju där de känner sig hemma men jag tror att vi här har problem. Trist men sant

Kan absolut inte hålla med dig om att det är trist på vårt forum. Tvärtom så tycker jag att det är mycket bra. Här får man konkret hjälp när man ställer en fråga. Det kan gälla husbil eller något annat. Om du nu inte gillar forumet här så är det ju bra att du hittar det du söker på FB och alla deras sidor för husbilar. Lite godmorgon, hur mår du, har virkat strumpor, mössor, vilken sprit dricker du, nu är det snö och en massa annat i samma anda. Det är FB bra på. Och inte kan du hitta det dagen efter vilket i och för sig är rätt så ointressant.
Vårt forum har en helt annan klass och tror inte det finns så många forum med så mycket aktivitet och så hög standard.

Eva
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Där har vi det ju Bestliner! :)

Orsaken till att jag skriver om detta är att jag tror att även vår aktivitet är på väg dit och om vi inte gör något åt det är snart vår saga all. Det tycker jag vore tråkigt men med den inställning som råder här till utveckling är det kanske naturligt. Idag har det varit 17 nya trådar och över 300 kommentarer och det visar på var aktiviteten är just nu.

Om du hade tagit upp den här frågan på det här sättet under diskussionsforum så hade frågan fått bättre förutsättningar för en diskussion, vem vet, jag kanske själv hade gett mig in i den. ;)
Jag håller riktigt inte med men det är också en förutsättning för att det ska bli en livad diskussion.

Vad hände med framtidsgruppen. Jag var med i starten men jag och flera andra hoppade snabbt av då vi kände att klimatet inte var förändringvänligt.

Jan, kartan du ser med tömningsplatser i högerkanten på framsidan av hbk hade inte suttit där den sitter just nu utan framtidsgruppen, webb och styrelse, så det har hänt lite sen du försvann.

Jag gillar klubben men känner inte att takhöjden är vad den borde vara. Tonen är ofta trist och det blir mindre och mindre kul att gå in på forumet. Den känslan har jag inte i de husbilsgrupper som finns på fb, tvärt om. Var och en trivs ju där de känner sig hemma men jag tror att vi här har problem. Trist men sant

Hur ska vi lösa det här då? Gnälla och gräla på varandra lite till?
Eller kan vi lösa det på ett annat sätt?
Att starta trådar i ett öppet forum som provocerar andra till humörsvängningar är inte rätt medicin enligt mig, och själv vet jag inget bra sätt att höja humöret på ett helt forum förutom att själv försöka bidra med mer positivitet och mindre negativitet, men det är jag och jag kanske är tråkig!

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Les siste annonering fra FB: https://www.facebook.com/about/terms-updates/?notif_t=data_policy_notice

"Vi oppdaterer også vilkårene våre samt retningslinjene for data og retningslinjene for informasjonskapsler med informasjon om nye funksjoner og for å gjøre dem enklere å forstå. I tillegg lanserer vi forbedrede annonser basert på appene og nettstedene du bruker utenfor Facebook (annonsering basert på Internett-atferd), og gir deg mer kontroll."

Etter nyttår må en gå inn og aktivt velge vekk denne funksjonen!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag tycker det är bra att Bestliner tar upp den här frågan för att belysa att HBK är en ideell förening där medlemmarna skapar verksamheten utan vinstintresse. En förening där jag årligen får reda på hur det är ställd med verksamheten, där jag har rätt att ställa frågor om verksamheten och dess ekonomiska behållning. Där jag tillsammans med andra medlemmar kan styra verksamhetens inriktning och vilka som skall hålla i styret. Det är alltid medlemmarna som nyttjar behållningen av verksamheten och dess ekonomi!

Vem är betjänt av att jag överför min husbilsrelaterade aktivitet till Facebook (FB)?
Vem får nyttja den ekonomiska behållningen av ett företag likt Husbilskompisar.se (HK)?
Ställ den frågan där, bästa Bestliner! Jag är nyfiken på svaret?

Jag är varken med i FB eller HK, de är inga ideella föreningar och de har ett vinstintresse som inte gagnar mig. De är dessutom två av många andra ekonomiska företag som inte har något att tillföra mig som jag inte kan få inom HBK eller liknande ideella föreningar.
Jag håller mig till HBK, därför att jag vet att ord som ideal, kollektiv, solidaritet och demokrati har en viktig innebörd och tillåts diskuteras.
HBK är en av de absolut mest aktiva husbilsforum i Europa! (där det diskuteras huvudsakligen husbils relaterade frågor!)
Vad gäller dåligt stämning och negativ anda så finns det alltid några få i varje sammanslutning som vill skapa den för att få egen bekräftelse. Jag upplever att de flesta forummedlemmar bidrar med frågor och svar i konstruktiv anda.
VH Julian
 
Toppen