• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mottagning med fast antenn

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mottagning med fast antenn

Boksen inne er en regulerbar forsterker med 2 utganger, kan forsynes med 12V eller 230V. Skulle nesten tro at det er en kortslutning i kablen mellom inneboksen og antennen på taket. Har ikke kunnet finne noen dokumentasjon på disse antenne.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Injektorn: Jag har märkt att det kan vara svårt att se vilken kontakt som ska leda till antenn resp tv.
7757_DAS2219.jpg
 
F

F.d. 9018

Guest
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej Goldfinger!

Vi är helt färska Husbilsägare i en Dehtleffs 6501 Adv. Fösröker hitta en lösning på antenn till tv. Är inte pigg på att borra hål i taket och tycker din lösning ser intressant ut! Var tar du in antennsladden någonstans?

Mvh

Classe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Injektorn: Jag har märkt att det kan vara svårt att se vilken kontakt som ska leda till antenn resp tv.

Var det en fråga eller ett påstående? Där kondensatorn är ritad är anslutning till TV:n och således den andra med spänning är till utomhusdelen. Inte nog med detta, där är ett stort antal som är felkopplade internt. Normalt alltid annars så är brun plus och blå minus, skall ligga en lapp i kartongen och då är det tvärtom.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej Goldfinger!

Vi är helt färska Husbilsägare i en Dehtleffs 6501 Adv. Fösröker hitta en lösning på antenn till tv. Är inte pigg på att borra hål i taket och tycker din lösning ser intressant ut! Var tar du in antennsladden någonstans?

Mvh

Classe

Hej, jag har dragit antennkabeln i cykelhållarens nedre del och därifrån gjort ett litet hål i plasten för att sedan föra in kabeln genom golvet in i garaget. Därifrån har jag sedfan tagit enklaste vägen fram till TV'n.
 

Bilagor

  • AMBA0004.JPG
    AMBA0004.JPG
    357,8 KB · Visningar: 8
  • AMBA0006.JPG
    AMBA0006.JPG
    395,4 KB · Visningar: 6

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej. Är intresserad Kan du ringa mej 0706738044 Leif 46
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej, en sån antenn har jag det är en Trix Ufo den fungera utmärkt har aldrig blivit utan bild.


DSCN2806.JPG
Liten o snygg syns knappast när den är nere o det får den var för det mesta för den är lite uppe alttid men under markis höjden.

DSCN2812.JPG
Masten i garderoben bredvid Tv kabel som är där från fabriken.

DSCN2811.JPG
Förstärkaren original med ström matning o fördelning för 2 Tv.

Hälsn.
Leif
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Vi har fast antenn på nya bilen. Alltid bra bild till och med bakom biografen i Hjo där vi ser husbilar med maströr vrida till förtvivlan för att få bild. Likadant för oss med förra bilen.
Tyvärr vet jag inte vad antennen heter. Men förstärkare har den.
Vi tycker det är skönt att slippa maströret i gaderoben och vridandet för att få bild som ibland misslyckades totalt.
Byt till fast runtomstrålande antenn.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Vi har fast antenn på nya bilen. Alltid bra bild till och med bakom biografen i Hjo där vi ser husbilar med maströr vrida till förtvivlan för att få bild. Likadant för oss med förra bilen.
Tyvärr vet jag inte vad antennen heter. Men förstärkare har den.
Vi tycker det är skönt att slippa maströret i gaderoben och vridandet för att få bild som ibland misslyckades totalt.
Byt till fast runtomstrålande antenn.

Det är det vi har...
Var uppe i Smarholmen och Bua Hamn i helgen. Smarholmen var helt dött, ingen signal alls. Bua gick några kanaler, hackigt men lite bild i alla fall.
Här hemma på infarten i Halmstad får jag perfekt mottagning....
 
F

F.d. 9018

Guest
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej!

Tack för snabb kommentar och bra bilder! Jag kommer försöka lösa antenn frågan på ditt sätt! Vi har antennuttag i TV-facket, har du någon ide om vart kablarna tar vägen från uttaget, för det mäste väl finnas kablar fördraget?

Mvh
Classe
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej!

Tack för snabb kommentar och bra bilder! Jag kommer försöka lösa antenn frågan på ditt sätt! Vi har antennuttag i TV-facket, har du någon ide om vart kablarna tar vägen från uttaget, för det mäste väl finnas kablar fördraget?

Mvh
Classe
Om ni inte har någon antenn installerad, så är det inte helt säkert att någon kabel är förinstallerad till antennuttaget. Kabeldragningen är ju beroende på placering av antenn respektive TV. Det är nog inte så svårt att skruva bort paneler m.m vid antennuttaget för att kontrollera. Ha bara tålamod och stressa inte om det är trångt att komma åt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Hör och läser ofta att ”har du antennförstärkare” eller ”montera antennförstärkare” det är inte det som är lösningen på ett problem. När det krånglar så är det ofta någon som är fel. Fel i anslutning, kardel från skärmen över mittledare, utomhusdelen full av vatten eller ingen spännig ut till utomhusdelen. Bara för man har en plastlåda inne betyder det att man har förstärkare. Visar lite bilder på hur dessa plastlådor kan se ut.

Bild 1. Matning 12V eller 230V. 12V ut till antenn. Förstärkaren går att koppla till och från.
Bild 2. Matning 12V eller 230V. 12V ut till antenn. Ingen förstärkning.
Bild 3. Matning 230V. Endast spänning ut till antenn.
Bild 4. Matning 230V. 12v ut till antenn, går att stänga av. Med förstärkare går ej att justera håller samma utnivå alltid.
Bild 5. Matning 230V. Spänning ut till antenn. Förstärkare justerbar.
Bild 6. Endast spänning ut till antenn.
 

Bilagor

  • Nätdelar 001.jpg
    Nätdelar 001.jpg
    1 MB · Visningar: 342
  • Nätdelar 002.jpg
    Nätdelar 002.jpg
    1,3 MB · Visningar: 10
  • Nätdelar 003.jpg
    Nätdelar 003.jpg
    1,5 MB · Visningar: 9
  • Nätdelar 004.jpg
    Nätdelar 004.jpg
    1,4 MB · Visningar: 8
  • Nätdel 005.jpg
    Nätdel 005.jpg
    838,9 KB · Visningar: 7
  • Nätdelar 006.jpg
    Nätdelar 006.jpg
    1,6 MB · Visningar: 9

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Hör och läser ofta att ”har du antennförstärkare” eller ”montera antennförstärkare” det är inte det som är lösningen på ett problem. När det krånglar så är det ofta någon som är fel. Fel i anslutning, kardel från skärmen över mittledare, utomhusdelen full av vatten eller ingen spännig ut till utomhusdelen. Bara för man har en plastlåda inne betyder det att man har förstärkare. Visar lite bilder på hur dessa plastlådor kan se ut.

Bild 1. Matning 12V eller 230V. 12V ut till antenn. Förstärkaren går att koppla till och från.
Bild 2. Matning 12V eller 230V. 12V ut till antenn. Ingen förstärkning.
Bild 3. Matning 230V. Endast spänning ut till antenn.
Bild 4. Matning 230V. 12v ut till antenn, går att stänga av. Med förstärkare går ej att justera håller samma utnivå alltid.
Bild 5. Matning 230V. Spänning ut till antenn. Förstärkare justerbar.
Bild 6. Endast spänning ut till antenn.


Man kan väl säga att då det endast är matning ( i regel 12 V ) till antenn ( ingen förstärkare ), så sitter förstärkaren i antennen !

Hälsningar
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Då man använder spänning ut till antennen så är där inbyggt en förförstärkare, men det går också att komplettera med en inomhusförstärkare om man är långt ifrån sändaren. Man kan också stänga spänningen ut (fast där är förförstärkare) och då endast använda inomhusförstärkaren. Man kan få rätt många kombinationer beroende på vilka produkter och fabrikat man har installerat.
http://www.macab.com/modules/core/downloader.php?fileid=127&filename=BDigiNova_1441SE.pdf
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

I helgen som gick märkte jag en konstig sak med vår tv.

Vi stod i göteborg på skatås ställplats. Tänkte att här får man garanterat in bra bild. Men icke... testade att vrida ner förstärkningen till minsta på antennförstärkaren, då fick jag perfekt bild!!!
Åkte på söndagen till kungsbacka. När sambo var inne och handlade så testade jag tvn igen, då var jag tvungen att ha full förstärkning på för att få bild, och inte var den speciellt bra, hackade på endel kanaler.

Kan det vara så att förstärkaren inte klarar att förstärka alla frekvenser?
skumt! Någon som har någon ide?
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Mottagning med fast antenn

Enligt en kompis som reparerar tv-apparater, har Kungsbacka bland de sämsta mottagningsförhållandena i Sverige.
Calle
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Nä något skumt är det inte, när jag tittar på Kungsbacka så är det bäddat för problem. Beroende på var du är i Kungsbacka så kan du får mottagning från tre alternativ. Varberg Grimeton, Göteborg Brudaremossen, Borås Dalsjöfors och beroende på vilken sändare som passar måste du göra en kanalsökning. När man hamnar på en sådan plats så kan det vara problem med en rundstrålande antenn.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Det skummaste är att jag inte fick bild i göteborg förrän jag skruvade ner förstärkaren till minimum...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Nä, det är inte skumt. Som jag skriver i inlägg 32 så är det inte förstärkaren som är lösningen på problem med mottagningen. Om du är i Göteborg och får mottagning från Brudaremossen och kanske får in 51dBuV i antennen och förstärkaren står på max, då matar du in 77dBuV i din mottagaren vilket är dubbla effekten vad standarden säger. Ingen mottagare behöver fungera om du är utanför standarden. Därför behöver du skruva ner förstärkaren.
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Nä, det är inte skumt. Som jag skriver i inlägg 32 så är det inte förstärkaren som är lösningen på problem med mottagningen. Om du är i Göteborg och får mottagning från Brudaremossen och kanske får in 51dBuV i antennen och förstärkaren står på max, då matar du in 77dBuV i din mottagare vilket är dubbla effekten vad standarden säger. Ingen mottagare behöver fungera om du är utanför standarden. Därför behöver du skruva ner förstärkaren.

Vad bra. Då ska jag testa skruva ner förstärkaren på andra platser där jag har problem med att få bild
 
Toppen