• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mottagning med fast antenn

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag har en fast antenn som inte går att höja. Jag upplever ofta att det är svårt att få in bra bild. Har kollat alla antennkopplingar så är rätt kopplade och jordade.

Har ni också problem med fasta antenner? Eller har jag otur?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej. Har också haft fast antenn, det var på gränsen till omöjligt att få en vettig bild.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Hade också fast antenn. Bytte till annan antenn då det ofta
var. svårt att få in alla kanaler.
Bernt
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Vår senaste husbil var utrustad med en runtomstrålande antenn med förstärkare när vi köpte den. Pris enligt Kama ca 2500,-. Jag köpte en gammaldags för 295,- som fungerar alldeles utmärkt. Sålde originalet på Blocket.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Vi har också en runtomstlande dyr antenn...
Är det lätt att sätta dit ett maströr med antenn? Undrar hur denna antennen vi har är monterad? Limmad? Skruvad?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mottagning med fast antenn

Hejsan, montera ett vridbart maströr som går att höja upp, och sätt en Televés DIGINOVA på det, så får du bild om det finns möjlighet till det.

Svårt att veta hur din nuvarande antenn sitter fast utan att se men i värsta fall så går det alltid att täcka över hål och problem med en rostfri plåtbit och Bostik, Kasco, eller Sika lim.

1666.jpg

Lycka till. M.v..h. JANKRO.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Tack för tipsen
Då är det inte fel på min antenn, eftersom fler har bekymmer...
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Mottagning med fast antenn

Hejsan, montera ett vridbart maströr som går att höja upp, och sätt en Televés DIGINOVA på det, så får du bild om det finns möjlighet till det.

Svårt att veta hur din nuvarande antenn sitter fast utan att se men i värsta fall så går det alltid att täcka över hål och problem med en rostfri plåtbit och Bostik, Kasco, eller Sika lim.

Visa bilaga 56513

Lycka till. M.v..h. JANKRO.

Jg har monterat en liknande antenn på cykelhållaren. Antenn röret är tillverkat av delar från två tvättborstar av teleskoptyp från JULA samt fastsatt i cykelhållaren med 32 m/m rörklammor i polyesterplast (tunga hydraulikklammor). Nu kan antennen vridas och höjas i önskat läge och höjd. Alltid bra bild!
 

Bilagor

  • AMBA0003.JPG
    AMBA0003.JPG
    523,5 KB · Visningar: 39

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Hejsan, montera ett vridbart maströr som går att höja upp, och sätt en Televés DIGINOVA på det, så får du bild om det finns möjlighet till det.

Svårt att veta hur din nuvarande antenn sitter fast utan att se men i värsta fall så går det alltid att täcka över hål och problem med en rostfri plåtbit och Bostik, Kasco, eller Sika lim.

Visa bilaga 56513

Lycka till. M.v..h. JANKRO.
Hej

Helt rätt - en DIGINOVA , har aldrig fått problem med mottagningen sen vi köpte den! Rekommenderas!!!

:)Stellplatz
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mottagning med fast antenn

Det kan regna när det är dags att vrida antennen goldfinger :D, det kan t. o. m. spöregna. Tänk då så skönt det är att bara öppna en garderobsdörr och mickla lite med maströret :D :D.

M.v.h. JANKRO.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Förra husbilen hade vi ett maströr till antennen som justerades infrån, den fungerade Mycket bättre!
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Mottagning med fast antenn

har en Omnimax 360 graders antenn komplett med ant.förstärkare liggandes om någon är intresserad...
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Mottagning med fast antenn

Det kan regna när det är dags att vrida antennen goldfinger :D, det kan t. o. m. spöregna. Tänk då så skönt det är att bara öppna en garderobsdörr och mickla lite med maströret :D :D.

M.v.h. JANKRO.

Eftersom jag är allergisk mot hål i taket så var detta den enklaste ock bästa lösningen för mig. Denna antenn är såpass bra att jag oftast inte behöver gå ut i regn och blåst, då det i nio falll av tio funkar perfekt utan vridning eller höjning av antenn.
:cool:
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Mottagning med fast antenn

Vi har själva en fast monterad Diginova med antennförstärkare på vår nya husbil och den ger kanonbild trots att den inte går att höja då.den är fast monterad . Den är rundstrålande ... Har du antennförstärkare ?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Vi har själva en fast monterad Diginova med antennförstärkare på vår nya husbil och den ger kanonbild trots att den inte går att höja då.den är fast monterad . Den är rundstrålande ... Har du antennförstärkare ?

Ja, jag har antennfärstärkare.
Kan solcellen jag monterade ganska nära antennen ha inverkan?
Elkablarna från solcellen går enbit tillsammans med antennkablen, det kanske också påverkar?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Troligtvis har du ett fel i antennanläggningen. Har du ingenting att mäta med så går det inte att felsöka på ett effektivt sätt. Hjälpte en husvagnägare i veckan som hade en DAE 100 KAMA, där var ingen spänning ut från inserten (den som matar spänning ut till antennen). Monterade en Diginova med nätdelen och förstärkaren som medföljer då dom alltid står på camping med 230V anslutet. Utan att höja antennen fick jag <1.0E-6 på min mätmottagare. I en husbil så hade jag bara monterat spänningsinsertern som medföljer då det mycket väl räcker med den förstärkare och Boss Tech som sitter i utomhusdelen.
Så köp ett nytt antennkit och byt kontakter och även kabeln ut. Kan du byta till höj och sänkbart antennfäste så gör det och montera en riktantenn, vet att i vissa bilar har man satt fästet i fel skåp så det inte går. Måste du behålla befintligt fäste så får du köpa en rundstrålande antenn.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

Vi har själva en fast monterad Diginova med antennförstärkare på vår nya husbil och den ger kanonbild trots att den inte går att höja då.den är fast monterad . Den är rundstrålande ... Har du antennförstärkare ?

En Diginova är en riktantenn,du kanske menade Omninova ? :)

Jojje
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Mottagning med fast antenn

Troligtvis har du ett fel i antennanläggningen. Har du ingenting att mäta med så går det inte att felsöka på ett effektivt sätt. Hjälpte en husvagnägare i veckan som hade en DAE 100 KAMA, där var ingen spänning ut från inserten (den som matar spänning ut till antennen). Monterade en Diginova med nätdelen och förstärkaren som medföljer då dom alltid står på camping med 230V anslutet. Utan att höja antennen fick jag <1.0E-6 på min mätmottagare. I en husbil så hade jag bara monterat spänningsinsertern som medföljer då det mycket väl räcker med den förstärkare och Boss Tech som sitter i utomhusdelen.
Så köp ett nytt antennkit och byt kontakter och även kabeln ut. Kan du byta till höj och sänkbart antennfäste så gör det och montera en riktantenn, vet att i vissa bilar har man satt fästet i fel skåp så det inte går. Måste du behålla befintligt fäste så får du köpa en rundstrålande antenn.

Bilen är 2 år gammal, och så är även antennen. Det sitter en förstärkare i skåpet under antennen. Antennen är rundstrålande, av bättre kvalité.
Denna, fast utan spröt, samma förstärkare: Elektronik - Kapslade antenner | TV-antenn Wing 2 - Husvagnsprylar Svenska AB

Vet du om den förstärkaren ska leverera 12v till antennen? Eller den förstärker bara signalen?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

SuperNova och DigiNova är riktantenner, men ofta behöver man varken höja masten eller vrida antennen.
Vill man veta riktningen till sändaren så gör man det med hjälp av Teracom
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Mottagning med fast antenn

"av bättre kvalité" det hjälper ju inte, då det inte fungerar men jag kan ha förståelse för visst motstånd att slänga ut den direkt. Du kan ta hjälp av någon som har instrument CANT.se - Centrala Antennföreningen# eller köpa ett nytt kitt och skruva upp själv. Kostnaden blir nog lika. Kan inte läsa mig till http://www.support-telecogroup.com/telecogroup/teleco/pdf/teleco_camper_gb.pdf om där är matning ut. Titta i monteringsanvisningen om den finns eller på symboler på inomhusdelen där kabeln ut är ansluten.
Kan du inte byta ditt fäste kan du t.ex. välja en rundstrålande Omninova från Televés.
 
Toppen