Sv: Motorstörningslampa
Moderna bilar har ett diagnossystem som kommunicerar via fordonets OBDII-kontakt, äger man en modern bil kommer man mycket fort spara in en bra felkodsläsare.
Jag har tyvärr inte köpt någon till en nyare husbil ännu men äger ett antal till olika andra fordon.
Min erfarenhet är att de mycket billiga felkodsläsare som finns är i stort sett värdelösa, någonstans över 1000:- börjar de bli bra.
De läsare som tar fler fordon/märken är (enligt min erfarenhet) klart sämre än de som är avsedd för ett märke.
Jag köper ofta mina läsare från denna sida:
cheap car diagnostic tool,scan tool for European car,obd scanner for UK car,car ecu programmer men har som sagt inte köpt någon till Fiat eller någon annan husbil, någon annan som vet vilken läsare som är att föredra?
På direkt fråga ansåg min besiktningsman att lysande motorlampa är "tvåa" men det skiljer tydligen mellan personer/stationer.
Att köra med lysande lampa utan att veta varför den lyser känns lite fel, att lämna in det på verkstad utan att själv först felsökt känns ännu mer fel.
Med en bra felkodsläsare kan man utläsa och sedan nolla felkoden (samt serviceindikator) för att se om felet kvarstår eller var intermittent.
Så till de nyare fordon jag äger har jag en bra felkodsläsare, att vara utan är som att inte kunna byta däck själv.