• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorstörningslampa

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Är det någon som känner till om det är ok på besiktningen att motorstörningslampan lyser när man besiktar? Jag vet att orsaken till att den lyser beror på partikelfiltret, rådet jag fick på verkstaden var att köra den lite hårdare typ motorvägskörning så kan det ev.fixa sig själv och lampan slocknar.
/sören

F

F.d. 27368

Guest
Sv: Motorstörningslampa

2:a på motorlampa samt om dom kollar obd koder så får man 2:a på det med .
Men vad vart det för felkoder ?. För att säga att det är partikelfilter som orsakar motorlampa låter totalt orimligt om det fortfarande går att åka med bilen .Sen ska man inte åka med motorlampan lysandes på partikelfilter bilarna .

F

F.d. 25109

Guest

2:a på motorlampa samt om dom kollar obd koder så får man 2:a på det med .
Men vad vart det för felkoder ?. För att säga att det är partikelfilter som orsakar motorlampa låter totalt orimligt om det fortfarande går att åka med bilen .Sen ska man inte åka med motorlampan lysandes på partikelfilter bilarna .

Jag hade indikering på motorlampan vid senaste besiktningen och fick en etta.

MVH

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag besiktigade med motorstörningslampan tänd i oktober. Lampan brydde man sig inte om var svaret så länge avgasvärderna var ok vilket de var. Detta var i Stenungsund.
Detta problemet är ett gissel på moderna Fiat. Jag har haft min på verkstad 5 ggr och nu är lampan släckt. Funderar dock på byte till MB chassi byggd bil för att slippa eländet.
Jag litar helt enkelt inte på bilen längre efter allt strul med fiatdelen:(

F

F.d. 53358

Guest

Jag har varit på verkstad två gånger, beroende på att partikelfiltret var igensatt. Motorlampan tändes. Jag blev uppmanad av verkstaden att köra minst ett par mil varje gång jag startade bilen för att slippa dessa problem. Nu är jag väldigt "miljövänlig" jag kör ett par mil varje gång jag ska köra in bilen i garaget. Till nästa vinter ska jag tillverka en dragstång, så jag kan dra och trycka ut o in bilen, med traktorn. Hade jag vetat att Fiat har denna idiotiska konstruktion hade jag valt en annan bil.

F

F.d. 52908

Guest

Tack för era svar. Tror nog att jag tar en chans och besiktar trots tänd motorlampa. Kanske avgasvärdet är ok annars blir det ett verkstadsbesök.
/sören

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej Sören
Du kan troligen besiktiga med lampan tänd men att köra vidare som om inget hänt är inte att rekomendera. Bilen kommer troligen att gå i sk. nödläge med begränsning av varv och vridmoment och då blir den inte kul att köra. Det blir att köra till verkstad, forsera en regenerering, byta olja och med dator släcka lampan efter analys av felkoder och ev. byte av sensorer sw mm. Jag vet för det har hänt mig fem ggr på 2000 mil. Fiat suger....
Har du garanti så täcker den annars ligger jobbet på 3-7 tusen.:( Sedan går kanske bilen ett tag igen. Min gick 165 mil senaste gången.:(

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag som inte har några sådana lampor alls borde väl få körförbud direkt?

:rolleyes:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Surgubbe? Ja det är jag kanske! Smidig i kroppoen? Nej stel och ont lite här och där! Men att lämna in bilen för oljebyte? ALDRIG i livet, har inte gjort det en enda gång sen 1965 då jag fick min första bil! Inte ens när Lagunan var ny och första servicen skulle göras. Fast jag fick en stämpel ändå i sevicehäftet på underliga vägar, den enda hittills på nästan 24000 mil. De flesta reparationer har jag nog klarat av själv också. Ena handen räcker nästa till för att efter de gånger jag behövt hjälp.
Så, Mr Elegance är du nöjd med mig?
// Göte J

Hoppsan jag slängde in detta i fel tråd! Skulle varit i "Dyr Service!". Virrgubbe får jag väl tillägga då!

Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest

Moderna bilar har ett diagnossystem som kommunicerar via fordonets OBDII-kontakt, äger man en modern bil kommer man mycket fort spara in en bra felkodsläsare.
Jag har tyvärr inte köpt någon till en nyare husbil ännu men äger ett antal till olika andra fordon.
Min erfarenhet är att de mycket billiga felkodsläsare som finns är i stort sett värdelösa, någonstans över 1000:- börjar de bli bra.
De läsare som tar fler fordon/märken är (enligt min erfarenhet) klart sämre än de som är avsedd för ett märke.
Jag köper ofta mina läsare från denna sida: cheap car diagnostic tool,scan tool for European car,obd scanner for UK car,car ecu programmer men har som sagt inte köpt någon till Fiat eller någon annan husbil, någon annan som vet vilken läsare som är att föredra?

På direkt fråga ansåg min besiktningsman att lysande motorlampa är "tvåa" men det skiljer tydligen mellan personer/stationer.

Att köra med lysande lampa utan att veta varför den lyser känns lite fel, att lämna in det på verkstad utan att själv först felsökt känns ännu mer fel.
Med en bra felkodsläsare kan man utläsa och sedan nolla felkoden (samt serviceindikator) för att se om felet kvarstår eller var intermittent.
Så till de nyare fordon jag äger har jag en bra felkodsläsare, att vara utan är som att inte kunna byta däck själv.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Iveco Daily 3.0 liter har en pre-start kontroll av temperaturfølere ved katalysator/partikkelfilter. Det er en føler på hver side av enheten som sammenlignes med en som sitter på motsatt side av motoren. Er motoren kald og det er en forskjell mer enn noen meget få grader så tennes EDC lampen og status 248 vises i displayet. Denne status vises de neste gangene motoren startes også, uten at EDC tennes.

Problemet her er at solvarme kan lage forskjeller som trigger denne feilen, spesiellt på helintegrerte husbiler. Det er og rapportert at kontaktfeil på kabelen til ref.føleren er vanlig på endel biler og gir hyppige slike feilmeldinger. Iveco verkstadene har ikke fått noen anvisning på hvordan de skal fikse denne feilen - diagnoseverktøyene nevner ikke referanseproben bare feil på en av de to andre.

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Jag har varit på verkstad två gånger, beroende på att partikelfiltret var igensatt. Motorlampan tändes. Jag blev uppmanad av verkstaden att köra minst ett par mil varje gång jag startade bilen för att slippa dessa problem. Nu är jag väldigt "miljövänlig" jag kör ett par mil varje gång jag ska köra in bilen i garaget. Till nästa vinter ska jag tillverka en dragstång, så jag kan dra och trycka ut o in bilen, med traktorn. Hade jag vetat att Fiat har denna idiotiska konstruktion hade jag valt en annan bil.

Vilken verkstad har du anlitat, det låter inte vettigt att behöva köra flera mil? Frugan föreslår att vi tar bort filtret i stället (vi har också en 2011). Vi har bytt bil, den på avataren hade vi förut.

Senast ändrad:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vilken verkstad har du anlitat, det låter inte vettigt att behöva köra flera mil? Frugan föreslår att vi tar bort filtret i stället (vi har också en 2011). Vi har bytt bil, den på avataren hade vi förut.

Hej
Tyvärr har jag fått rådet att alltid köra helt varm och aldrig varva under 2000 för att undvika problem. Du kan inte ta bort filtret. Din bil är helfordonsgodkänd så utan filter blir det 2a på besiktningen tyvärr.:(

F

F.d. 52908

Guest

Efter att verkstaden släckt motorstörningslampan,talat om att den indikerade partikelfilter, kostnad 500 spänn så tänds den efter 5 kilometer, får tips att köra vidare.
Efter ytterligare några dagar startar inte bilen på morgonen pga som jag uppfattar det dåligt batteri. Ersätter det gamla med ett nyinköpt och vips så startar bilen och det märkligaste är att nu har motorstörningslampan slocknat. Det stör mej att jag inte förstår mej på dessa moderna bilar.
Kände mej tvungen att skriva om detta, får se vad som nu kommer att hända.
Trevlig fortsatt sommar/sören

F

F.d. 53358

Guest

Hej!
Jag var hos Hedins i Uddevalla. De talade om för mig att jag måste köra motorn ordentligt varm, varje gång jag startar den. Jag har en verkstad och har bilen där under nätterna och körde ut den på morgonen och in på kvällen. Detta går inte att göra med en modern diesel. då sätter partikelfiltret igen. Traktorn har inget filter då motoreffekten är under 75 Hk. Så nu släpar jag ut o in bilen varje gång, för att slippa bränna diesel i onödan. Sista vändan jag var hos Hedins, ville de ha betalt, men jag lyckades prata mig ur detta, det blev gratis.
Nu ska jag undersöka om det går att plocka bort detta idiotiska filter. Om jag fattat detta rätt, finns det en givare på båda sidor om filtret och dessa ska väga jämt. Gör det inte det går motorn in i serviceläge och motorlampan tänds.
Om lampan för degenerering tänds ska jag fortsätta att köra till denna är släkt, det tar mellan 15 och 20 minuter. Detta enligt Hedins i Uddevalla.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ifall detta är ett vanligt Fiatproblem så borde väl Fiat intressera sig för detta, har inte hört talas om detta problem förrän jag började läsa om det här på hbk.
Andra märken borde väl också drabbas, eller??

F

F.d. 52908

Guest

Ja man slutar inte att bli förvånad. Var inne på en Fiatverkstad i dag med mitt problem, berättade att man har talat om för mej att problemet är partikelfiltret. Till min förvåning säger kundtjänstkillen att"Du har inget sådant filter på din bil??!!" Ska besöka dom nästa vecka så får jag se vad de har för svar.
/sören

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja man slutar inte att bli förvånad. Var inne på en Fiatverkstad i dag med mitt problem, berättade att man har talat om för mej att problemet är partikelfiltret. Till min förvåning säger kundtjänstkillen att"Du har inget sådant filter på din bil??!!" Ska besöka dom nästa vecka så får jag se vad de har för svar.
/sören
-----------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, det verkar vara som vanligt..........

"Man upphör aldrig att förvånas över vad proffs kan åstakomma" :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det en Euro-4 så var PF noe en måtte betale ekstra for hos både Fiat og Iveco, de klarte disse kravene med god margin med den mere robuste katalysatoren som kom allerede samtidig med common rail motorene.
Utslippskravene i Euro-5 kunne de også klart, men her ble PF standard.

Har selv en Iveco 3liter med 177 hk Euro-4, samme motor med PF ga 167 hk. Til endel markeder leveres fortsatt motorer uten PF, men ikke til Europa.

Toppen