• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorstörningslampa

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Motorstörningslampa

Min 07a utan pf. med 3liters motorn har motorstörningslampan tänts vid två tillfällen
Första gången för fyra år sedan.
Det var mycket varm väderlek och efter ett stopp på en parkering, när jag startade bilen tändes lampan och den släcktes inte förrän ute-tempen gått ner några timmar senare.
Märkte ingen effekt förlust och bilen gick som den skulle.
Andra tillfället var i fjol när jag stannat för att tanka.
Mycket varm väderlek och lampan tändes när jag startade och släcktes senare på dagen när det blivit svalare.
Och bilen gick som den skulle.
Och sen har det inte hänt så jag har inte gått vidare med det.
Krister.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Krister, det høres ut som en variant av den jeg har mer regelmessig: Ved start av kald motor når bilen står med nesen i sol så tenner lampen og en status settes som vises de neste ganger en starter bilen selv om lampen da ikke tenner. På katalysatoren til 3 liter motoren sitter det to temperaturfølere, når disse ansees for å være kalde kalibreres de mot en føler nr. 3 som på Iveco sitter foran batteriet på venstre side. Er avviket mellom disse 3 over en grenseverdi så tenner lampen. Verkstedhåndboken ved feilsøking omtaler bare de to på katalysatoren, hos meg er det tydelig den tredje som lager kaos.

På biler med partikkelfilter så sitter dette sammen med katalysatoren og det er flere følere, men logikken for temperaturfølere skal være den samme.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

I helgen var vi och tittade på husbilar och då pratade jag med en av säljarna och nämnde vilka jäkla stora problem en del har med sina partikelfilter blev lite förvånad när han sa att han aldrig hade hört talas om problemet vare sig på Fiat eller andra märken:confused:

Micke

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

I helgen var vi och tittade på husbilar och då pratade jag med en av säljarna och nämnde vilka jäkla stora problem en del har med sina partikelfilter blev lite förvånad när han sa att han aldrig hade hört talas om problemet vare sig på Fiat eller andra märken:confused:

Micke

Rätt typisk inställning. Vet ni hur man ser att en säljare ljuger? Han rör på munnen!

F

F.d. 53358

Guest

Finns det någon säljare som talar sanning?
Min bror köpte en ny Golf. Säljaren talade om att förtjänsten på denna bilen var 1 500:-. Det finns väl ingen sunt tänkande människa som går på detta. Försäljaren sitter i ett stort glashus och med rejäl lön. Det som retar mig mest, är att han tror att vi går på denna lögnen.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Finns det någon säljare som talar sanning?
Min bror köpte en ny Golf. Säljaren talade om att förtjänsten på denna bilen var 1 500:-. Det finns väl ingen sunt tänkande människa som går på detta. Försäljaren sitter i ett stort glashus och med rejäl lön. Det som retar mig mest, är att han tror att vi går på denna lögnen.

Jag vet att grundförtjänsten är mycket låg. Sedan kommer ju tillvalen ...
Om jag kommer ihåg rätt så var kostnaden för ett ljudpaket 2000-3000:-, utpris till kund var 16000:- o.s.v, service är dock den största kassakon, där ligger största förtjänsten på en såld bil

Peter :)

F

F.d. 53358

Guest

Jag vet att grundförtjänsten är mycket låg. Sedan kommer ju tillvalen ...
Om jag kommer ihåg rätt så var kostnaden för ett ljudpaket 2000-3000:-, utpris till kund var 16000:- o.s.v, service är dock den största kassakon, där ligger största förtjänsten på en såld bil

Peter :)

Med förtjänst på 1500:-, är det bättre att ta en halvtidstjänst som städare. Man behöver vare sig glashus eller kontor. Köpa en bilradio för 16 000:-, finns det sådana människor? Försäljaren måste sälja 11 bilar för att kunna köpa en sådan, då har han ändå inte betalat glashuset, värme ,vatten, försäkringar, skatter, arbetsgivaravgifter. Nej den går jag inte på!

Toppen