Sv: Motorolja
Det är till och med så att det kommer upp som en varning "blinkande oljekanna" i tre minuter vid varje uppstart tills oljan är bytt, vilket ska ske innom 50 km om jag inte mins fel. Detta har hänt för mig två år i rad, synd bara att det hänt på semmestern. Förra året i Tyskland och i år hände det i Kroatien.
Visseligen kostade det lite mindre men tog ju onödig tid utav vår semmester. Bägge gångerna hade vi kört i runda slängar 1000 mil så 2014 byter jag innan semmestern varken det behövs eller ej. Motorn är på 3 lit. och har partikelfilter.
En motor med partikelfilter måste alltid köras med en olja av för fordonet specificerad viskositet och vara av typ C. Ett exempel kan vara 5W40C3. De oljor som är av till fordonet specificerad viskositet och typ C1, C2 och C3 kan användas i motorer till och med EURO 4, men duger inte i EURO5 motorer. I dessa motorer är det C4 eller C5 i olika varianter beroende på motortyp som gäller.
Omvänt kan man då också säga att om man har ett fordon av en årsmodell som är senare än årsmodell 2000 utan partikelfilter så kan man också använda en olja typ C1, C2 eller C3 av rätt viskositet som är specificerad för ditt fordon även om oljan till fordonet är specificerad att vara A/B. Exempelvis 5W40 A3/B4. Detta låter sig göras till och med standard ACEA 2010 då man till och med denna kravstandard kunde kombinera A/B/C i samma olja.
För er som kör en bil med partikelfilter av en årsmodell från 2007 - 2010, kanske till och med 2011, eller där partikelfilter varit ett extra tillval, borde kanske kontrollera vilken olja som är specificerad för er bil. Det kan ju ha blivit så att tillverkaren missat att ändra i instruktionsboken från att tidigare ha varit specificerat en A/B olja då det nu borde vara en C olja. Kanske har er verkstad gjort en miss och inte observerat att bilen har partikelfilter och fyllt på olja specificerad för liknande fordon men utan partikelfilter.
En A/B olja kommer att ställa till problem och kanske till och med förstöra partikelfilter beroende på den högre inblandningen av sulfataska, fosfor och svavel (SAPS) som dessa A/B oljor innehåller jämfört med en C olja.