• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Midland ersätter endast oljerelaterad motorhaveri antar jag och om de ej så skulle blir det väll problem med Fiat eftersom deras olja ej använts. Skulle vara av intresse att höra någon som använt sig av Midlands garanti.
Eller hur........

:yes::wub:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorolja

Det som lett rasar av fel olja er partikkelfilteret, oljerester brenner på en annen måte enn diesel. Katalysatoren på Fiat / Iveco sine Euro-4 motorer tålte det meste, det kan en ikke si om Euro-5 og nyere sine partikkel filter.
 

knut ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lund
HBK-Nr
12147
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

rätt jag har alltid kört på midland olia har alla funktioner är själv gammal mekaniker på både d o bensinmotorer:mcride:
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

En del oljor är klassad C2/C3 hur funker det?

Förklaringen av C2/C3 märkningen är att oljan säljs i två viskositetsklasser.

Exempel: Oljan "X" säljs i viskositetsklassen 5W-40 som en C3 olja men finns också som 5W-30 och är då en C2 olja.

Skillnaden för oss är att C2 oljan ger något lägre slitageskydd men klart bättre bränsle ekonomi.

/Stefan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Stefan, du verkar ha koll på det här med oljor! Jag måste fråga dig hur du ser på det här med att byta olja i motorn varje år även om man inte kört särskilt långt.
I mitt fall en 2,3 JTD är rekommendationen varje 45000 km eller 24 månader (i tyska boken), likt förb. -enat får man höra "byt olja varje år". Så då är frågan vad är det som händer med oljan? Vilken egenskap är det som försämmras med tiden, smörjningen, kylningen eller förmågan att lösa sot m.m. och hålla det flytande.
Är det möjligen så att man anser att har bilen gått få mil på året, då körs den bara korta sträckor så motoroljan inte kommer upp i arbetstemperatur och innehåller mycket vatten t.ex. Men det stämmer ju inte med vår husbil, när det väl används är det oftast rejäla turer den körs.
// Göte J
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Motorolja

Du får ett bevis hem i brevlådan vid bytet som underlag vid ev fel kanon.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Stefan, du verkar ha koll på det här med oljor! Jag måste fråga dig hur du ser på det här med att byta olja i motorn varje år även om man inte kört särskilt långt.
I mitt fall en 2,3 JTD är rekommendationen varje 45000 km eller 24 månader (i tyska boken), likt förb. -enat får man höra "byt olja varje år". Så då är frågan vad är det som händer med oljan? Vilken egenskap är det som försämmras med tiden, smörjningen, kylningen eller förmågan att lösa sot m.m. och hålla det flytande.
Är det möjligen så att man anser att har bilen gått få mil på året, då körs den bara korta sträckor så motoroljan inte kommer upp i arbetstemperatur och innehåller mycket vatten t.ex. Men det stämmer ju inte med vår husbil, när det väl används är det oftast rejäla turer den körs.
// Göte J

Hej Göte,

Med utgångspunkt från hur Du beskriver att Ni använder bilen och att jag förutsätter att Du använder den av Fiat rekommenderade oljetypen för Euro4 motorerna dvs. SAE 5W-40, ACEA B4, så finns ingen anledning att byta motoroljan oftare än Fiat’s rekommendation dvs. vid 4 500 mil el. 24 månader, vilket som inträffar först.

Många av oss som vuxit upp med bilar är ”lite färgade” av erfarenheter från svunna tiders begränsande egenskaper hos mineraloljor som inte alltid återspeglar dagsläget o i synnerhet inte de syntetiska oljornas egenskaper i moderna motorer & avgasreningssystem.
Ofta tar vi ställning till bytesintervallerna av motorolja utifrån våra betraktelser att det känns bättre ”att vara Safe än Sorry” och det är naturligtvis inget fel på de, det är upp till var o en men det har inget att göra med att motorfabrikanternas rekommendationer är felaktiga eller tvivelaktiga.

De moderna halv- o helsyntetiska s.k. tvättande oljorna är så otroligt mycket bättre än gårdagens oljetyper och de beror på hypermoderna kemiska tillverkningsprocesser på molekylnivå som inte har något med historisk oljeraffinering och petroleumproduktion av smörjmedel att göra.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Det är till och med så att det kommer upp som en varning "blinkande oljekanna" i tre minuter vid varje uppstart tills oljan är bytt, vilket ska ske innom 50 km om jag inte mins fel. Detta har hänt för mig två år i rad, synd bara att det hänt på semmestern. Förra året i Tyskland och i år hände det i Kroatien.
Visseligen kostade det lite mindre men tog ju onödig tid utav vår semmester. Bägge gångerna hade vi kört i runda slängar 1000 mil så 2014 byter jag innan semmestern varken det behövs eller ej. Motorn är på 3 lit. och har partikelfilter.

:yes::wub:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Motorolja

Det är till och med så att det kommer upp som en varning "blinkande oljekanna" i tre minuter vid varje uppstart tills oljan är bytt, vilket ska ske innom 50 km om jag inte mins fel. Detta har hänt för mig två år i rad, synd bara att det hänt på semmestern. Förra året i Tyskland och i år hände det i Kroatien.
Visseligen kostade det lite mindre men tog ju onödig tid utav vår semmester. Bägge gångerna hade vi kört i runda slängar 1000 mil så 2014 byter jag innan semmestern varken det behövs eller ej. Motorn är på 3 lit. och har partikelfilter.

:yes::wub:

En motor med partikelfilter måste alltid köras med en olja av för fordonet specificerad viskositet och vara av typ C. Ett exempel kan vara 5W40C3. De oljor som är av till fordonet specificerad viskositet och typ C1, C2 och C3 kan användas i motorer till och med EURO 4, men duger inte i EURO5 motorer. I dessa motorer är det C4 eller C5 i olika varianter beroende på motortyp som gäller.
Omvänt kan man då också säga att om man har ett fordon av en årsmodell som är senare än årsmodell 2000 utan partikelfilter så kan man också använda en olja typ C1, C2 eller C3 av rätt viskositet som är specificerad för ditt fordon även om oljan till fordonet är specificerad att vara A/B. Exempelvis 5W40 A3/B4. Detta låter sig göras till och med standard ACEA 2010 då man till och med denna kravstandard kunde kombinera A/B/C i samma olja.
För er som kör en bil med partikelfilter av en årsmodell från 2007 - 2010, kanske till och med 2011, eller där partikelfilter varit ett extra tillval, borde kanske kontrollera vilken olja som är specificerad för er bil. Det kan ju ha blivit så att tillverkaren missat att ändra i instruktionsboken från att tidigare ha varit specificerat en A/B olja då det nu borde vara en C olja. Kanske har er verkstad gjort en miss och inte observerat att bilen har partikelfilter och fyllt på olja specificerad för liknande fordon men utan partikelfilter.
En A/B olja kommer att ställa till problem och kanske till och med förstöra partikelfilter beroende på den högre inblandningen av sulfataska, fosfor och svavel (SAPS) som dessa A/B oljor innehåller jämfört med en C olja.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Motorolja

En motor med partikelfilter måste alltid köras med en olja av för fordonet specificerad viskositet och vara av typ C. Ett exempel kan vara 5W40C3. De oljor som är av till fordonet specificerad viskositet och typ C1, C2 och C3 kan användas i motorer till och med EURO 4, men duger inte i EURO5 motorer. I dessa motorer är det C4 eller C5 i olika varianter beroende på motortyp som gäller.
Omvänt kan man då också säga att om man har ett fordon av en årsmodell som är senare än årsmodell 2000 utan partikelfilter så kan man också använda en olja typ C1, C2 eller C3 av rätt viskositet som är specificerad för ditt fordon även om oljan till fordonet är specificerad att vara A/B. Exempelvis 5W40 A3/B4. Detta låter sig göras till och med standard ACEA 2010 då man till och med denna kravstandard kunde kombinera A/B/C i samma olja.
För er som kör en bil med partikelfilter av en årsmodell från 2007 - 2010, kanske till och med 2011, eller där partikelfilter varit ett extra tillval, borde kanske kontrollera vilken olja som är specificerad för er bil. Det kan ju ha blivit så att tillverkaren missat att ändra i instruktionsboken från att tidigare ha varit specificerat en A/B olja då det nu borde vara en C olja. Kanske har er verkstad gjort en miss och inte observerat att bilen har partikelfilter och fyllt på olja specificerad för liknande fordon men utan partikelfilter.
En A/B olja kommer att ställa till problem och kanske till och med förstöra partikelfilter beroende på den högre inblandningen av sulfataska, fosfor och svavel (SAPS) som dessa A/B oljor innehåller jämfört med en C olja.

Fråga till alla "oljegurus".
Jag har en 2011 Ducato 3.0L utan partilfilter = Euro4. I min "kopierade" svenska handbok, original = tysk/har inte den, står det ACEA C2. Är det korrekt? Kan andra "bokstäver" användas? Mvh Philip
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Motorolja

Fråga till alla "oljegurus".
Jag har en 2011 Ducato 3.0L utan partilfilter = Euro4. I min "kopierade" svenska handbok, original = tysk/har inte den, står det ACEA C2. Är det korrekt? Kan andra "bokstäver" användas? Mvh Philip

ACEA C2 motsvarar en A5/B5 olja med den skillnaden att C2 oljan har ett lågt SAPS värde alltså ett lägre värde för tillsatserna som kan förkorta livslängden på katalysatorer och partikelfilter. Som nämnts tidigare så måste alla motorer med partikelfilter köras på en C olja. Att man har valt C2 olja för ditt fordon även om det inte har partikelfilter, så har det en katalysator och denna kan ju också med tiden ta skada av SAPS tillsatserna sulfataska, fosfor och svavel. Dessutom så är ju din bil en 2011 och förmodligen kan ha partikelfilter som tillval, vilket gör att motorerna i övrigt är samma med eller utan partikelfilter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Fråga till alla "oljegurus".
Jag har en 2011 Ducato 3.0L utan partilfilter = Euro4. I min "kopierade" svenska handbok, original = tysk/har inte den, står det ACEA C2. Är det korrekt? Kan andra "bokstäver" användas? Mvh Philip
I min handbok stod det B4. Alltså blev det Biltemas helsyntetiska olja. Jag har också en 2011 utan partikelfilter.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej jag har en fiat 2011 jag byter olja och filter, oljan köper jag på Biltema en helsyntetisk olja som uppfyller kraven av biltillverkaren oljan heter 5w-30 ACEA C2 &API SN /CF filter köper jag orgenal sen ska man man släcka service datorn i bilen men då får man åka till en verkstad som har den utrustningen jag kör inte längre än 1500 mil mellan servicearna art;nr på oljan är 36-9004:twitcy:
 
Toppen