• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.102
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fiat Ducato skall ha C2 olja enligt instruktionsboken,frågan är kan jag använda en C3 olja också?
Vad är skillnaden?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Jag har varit i kontakt med Statoil då vi har deras oljor på mitt arbete Vi har själa C4 olja och jag frågade suporten om den funkade i Fiat .Det är nog inte lämpligt sa han .Inget riktigt svar alltså .Det har med partikelfiltret att göra .Tydligen är våra Fiat känsliga .Har du inte partikelfilter tror jag det kan kvitta.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Fiat Ducato skall ha C2 olja enligt instruktionsboken,frågan är kan jag använda en C3 olja också?
Vad är skillnaden?

Avgaserna från motorn innehåller kolpartiklar som kommer från förbränningen av dieselbränslet och motoroljan.

Våra Fiat Ducato bilar med partikelfilter (DPF) funkar så att eftersom filtret är ett uppsamlingssystem måste det regenereras (rengöras) regelbundet genom att kolpartiklarna bränns upp.

Föreskriven motorolja av C2 specifikation krävs för att uppsamlingssystemet skall fungera som det konstruerats för.
Andra mindre effektiva motoroljor för detta ändamål typ C3-4 orsakar i värsta fall att DPF systemet slutar fungera med motorstörningar som följd och ännu värre att man ev. måste byta till nytt partikelfilter (dyra delar).

Billigaste C2 klassade motoroljan jag hittat o kört 2 000 mil med utan problem säljs av Biltema o kostar 129,- kr. för en liter (369001) och 399,- kr. för en fyra liters dunk (369004).

Det är min övertygelse att aldrig använda oljor av annan specifikation än de motortillverkaren föreskriver, de har investerat miljontals pengar under sin produktutveckling av de nya ”rena motorerna”.

/Stefan
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Motorolja

Avgaserna från motorn innehåller kolpartiklar som kommer från förbränningen av dieselbränslet och motoroljan.

Våra Fiat Ducato bilar med partikelfilter (DPF) funkar så att eftersom filtret är ett uppsamlingssystem måste det regenereras (rengöras) regelbundet genom att kolpartiklarna bränns upp.

Föreskriven motorolja av C2 specifikation krävs för att uppsamlingssystemet skall fungera som det konstruerats för.
Andra mindre effektiva motoroljor för detta ändamål typ C3-4 orsakar i värsta fall att DPF systemet slutar fungera med motorstörningar som följd och ännu värre att man ev. måste byta till nytt partikelfilter (dyra delar).

Billigaste C2 klassade motoroljan jag hittat o kört 2 000 mil med utan problem säljs av Biltema o kostar 129,- kr. för en liter (369001) och 399,- kr. för en fyra liters dunk (369004).

Det är min övertygelse att aldrig använda oljor av annan specifikation än de motortillverkaren föreskriver, de har investerat miljontals pengar under sin produktutveckling av de nya ”rena motorerna”.

/Stefan

Härligt att läsa ett inlägg byggt på sakkunskap.
Tack!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Motorolja

Varför inte andvända sig av Midlands oljor som HBK arbetat fram ett avtal med, där finns den olja som rekomenderas samtidigt som vi har motorgaranti och assistansförsäkring, kostar kanske någon krona mer?
Olle.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Varför inte andvända sig av Midlands oljor som HBK arbetat fram ett avtal med, där finns den olja som rekomenderas samtidigt som vi har motorgaranti och assistansförsäkring, kostar kanske någon krona mer?
Olle.


Innebär detta att vi har motorgaranti och assistanshjälp om vi använder Midlandsolja??
Hur bevisar man detta i så fall??
:wideeyed: //Tommy
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Motorolja

Precis.. Och skillnaden på prislappen är inte astronomisk.. 129:- för biltema och 178:- för Midlands econova. Och då är Midland oljan en bättre olja.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motorolja

Varför inte andvända sig av Midlands oljor som HBK arbetat fram ett avtal med, där finns den olja som rekomenderas samtidigt som vi har motorgaranti och assistansförsäkring, kostar kanske någon krona mer?

För att svara på denna frågeställning;
För att Midlands oljor bara är en marknadföring och fördyring av oljor utan något mervärde för kunden.
Motorgaranti (maskinskada som täcker mer än motorn) och assistans har man i sin normala helförsäkring.

Ingen anledning att betala någon krona mer för ingenting.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Motorolja

På din vanliga bilförsäkring har du säkert inte en motorgaranti som täcker upp till 50000mil förutsättningen är att du servar på en av Midland godkänd anläggning.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Motorolja

Se under "Rabatter"; som medlem i HBK har du dessutom 2 liter olja gratis! :)

Min erfarenhet är att deras oljor inte är dyrare än andra fabrikat med motsvarande kvalitete.
Vid behov av assistans ersätter de dig för självrisken hos ditt försäkringsbolag.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Hur vet du som konsument att den ena oljan är bättre än den andra .Är den verkligen bättre och ISF på vilket vis.Det mesta är aggressiv marknadsföring tuffa namn och fräcka burkar.Ska man gå efter det så är olja från Västern i USA typ Q S den bästa Den är 20 miljoner år gammal.
Jag är helt övertygad att man kan slå i vilken olja som helst så länge den uppfyller kraven och man sköter intervallerna.
Nu pratar jag om standard oljor och inte special Heavy racing nitro oljor.
Det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.102
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Tack då blir det C2 olja.
Priserna skiljer en del skulle Biltema vara sämre än andra tex.,annars kan man ju handla på nätet,oljaonline..vad säger ni?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Beträffande oljor så kommer Biltemas olja från ett större oljebolag,

beträffande Midlands olja är nog inte priset på oljan detsom kostar utan att man servat på en bilverkstad knuten till Midland, Billigare eller dyrare vet jag ej då jag byter själv med olja från Biltema som har alla kvaliter.

Jägarn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motorolja

Värt att veta kanske.
Motorolja är en av de produkter med djupast rabatt struktur.
En olja som i butiken eller på macken kostar 200 kr/l kan kosta 40 kronor i bulk. (det som din bilverkstad betalar)
Mitt emellan kommer samma olja på fat, kan kosta ca 60-70 kr.

Ovan prisexempel är för EXAKT samma olja från samma leverantör.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Motorolja

Var hittar man dessa specifikationerC2-C3-C4???

På Biltema köpte jag förra året oljan med artikelnumret 36-915 / Synthetic 5W-40 / API SM/CF, ACEA A3/B3/B4

"helsyntetisk olja av lågfriktionstyp för såväl bensin- som dieselmotorer, som används såväl i extrem kyla som i varmt klimat"

4 liters dunk á 399

Är oljan med artikelnumret 369 004 samma produkt eller???

I FIATs manual rekommenderas olja med 5W-40 och med minispecifikationen ACEA B4
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Var hittar man dessa specifikationerC2-C3-C4???

På Biltema köpte jag förra året oljan med artikelnumret 36-915 / Synthetic 5W-40 / API SM/CF, ACEA A3/B3/B4

"helsyntetisk olja av lågfriktionstyp för såväl bensin- som dieselmotorer, som används såväl i extrem kyla som i varmt klimat"

4 liters dunk á 399

Är oljan med artikelnumret 369 004 samma produkt eller???

I FIATs manual rekommenderas olja med 5W-40 och med minispecifikationen ACEA B4

Biltema's olja 369001/369004 är inte samma olja som Du köpte förra året!
Här är länken till rätt olja hos Biltema Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife - Biltema

Nu vet jag ju inte vilken typ av motor Du har men i instruktionsboken för min bil (2012) står det tydligt på sidan 268 vad som gäller för att garantin skall bibehållas, se bif. foto!



/Stefan
 

Bilagor

  • Instruktionsboken_268.jpg
    Instruktionsboken_268.jpg
    32 KB · Visningar: 239
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

C2 klassade oljan som vi talar om är en helsyntetisk olja o då är geografiskt ursprung inte relevant eftersom den inte är en mineralolja dvs. oljan är helt o hållet en kemisk produkt.

Midland Oil Company är det fjärde största oljebolaget i Irak men deras helsyntetiska oljor har alltså inget med Irakisk råolja att göra.
Vidare finner jag efter att läst igenom Midlands svenska produktkatalog att de inte har någon ACEA C2 klassad olja att sälja.

Närmaste oljan de har heter Midland Synova 5W-30 som uppfyller ACEA C3 kraven dvs. Fiat motorgaranti gäller inte om den används i Euro5 godkända motorerna...

Till sist när vi diskuterar vilken som är bästa oljan, så måste vi förlita oss på producenternas kvalitetsdeklarationer oavsett vilket namn de döpt oljan till.

/Stefan
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Motorolja

Fast helsyntetiska oljor har ändå en mineralolja i basen, bara det att den är behandlad för att alla kolvätekedjor ska få precis dom längder man vill ha och man blandar i dom additiv man vill ha osv.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Fast helsyntetiska oljor har ändå en mineralolja i basen, bara det att den är behandlad för att alla kolvätekedjor ska få precis dom längder man vill ha och man blandar i dom additiv man vill ha osv.

Skillnaden mellan halv- och helsyntetiska är att den förstnämnda oftast precis som Du nämner innehåller andelar av manipulerad mineralolja med diverse tillsatser.
Flertalet av senare års helsyntetiska motoroljor av ACEA C2 & Low SAPS typ för motorer med avancerade PDF-system tillverkas av helt andra råvaror t.ex. Etylene.
Anledningen är att oljan måste kunna förbrännas effektivt i regenerande uppsamlingssystem som är en förutsättning bl.a. med Fiats Euro5 klassade motorer.

/Stefan
 
Toppen