Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fiat Ducato skall ha C2 olja enligt instruktionsboken,frågan är kan jag använda en C3 olja också?
Vad är skillnaden?
Avgaserna från motorn innehåller kolpartiklar som kommer från förbränningen av dieselbränslet och motoroljan.
Våra Fiat Ducato bilar med partikelfilter (DPF) funkar så att eftersom filtret är ett uppsamlingssystem måste det regenereras (rengöras) regelbundet genom att kolpartiklarna bränns upp.
Föreskriven motorolja av C2 specifikation krävs för att uppsamlingssystemet skall fungera som det konstruerats för.
Andra mindre effektiva motoroljor för detta ändamål typ C3-4 orsakar i värsta fall att DPF systemet slutar fungera med motorstörningar som följd och ännu värre att man ev. måste byta till nytt partikelfilter (dyra delar).
Billigaste C2 klassade motoroljan jag hittat o kört 2 000 mil med utan problem säljs av Biltema o kostar 129,- kr. för en liter (369001) och 399,- kr. för en fyra liters dunk (369004).
Det är min övertygelse att aldrig använda oljor av annan specifikation än de motortillverkaren föreskriver, de har investerat miljontals pengar under sin produktutveckling av de nya ”rena motorerna”.
/Stefan
Varför inte andvända sig av Midlands oljor som HBK arbetat fram ett avtal med, där finns den olja som rekomenderas samtidigt som vi har motorgaranti och assistansförsäkring, kostar kanske någon krona mer?
Olle.
Varför inte andvända sig av Midlands oljor som HBK arbetat fram ett avtal med, där finns den olja som rekomenderas samtidigt som vi har motorgaranti och assistansförsäkring, kostar kanske någon krona mer?
Var hittar man dessa specifikationerC2-C3-C4???
På Biltema köpte jag förra året oljan med artikelnumret 36-915 / Synthetic 5W-40 / API SM/CF, ACEA A3/B3/B4
"helsyntetisk olja av lågfriktionstyp för såväl bensin- som dieselmotorer, som används såväl i extrem kyla som i varmt klimat"
4 liters dunk á 399
Är oljan med artikelnumret 369 004 samma produkt eller???
I FIATs manual rekommenderas olja med 5W-40 och med minispecifikationen ACEA B4
Precis.. Och skillnaden på prislappen är inte astronomisk.. 129:- för biltema och 178:- för Midlands econova. Och då är Midland oljan en bättre olja.
Fast helsyntetiska oljor har ändå en mineralolja i basen, bara det att den är behandlad för att alla kolvätekedjor ska få precis dom längder man vill ha och man blandar i dom additiv man vill ha osv.