• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja Fiat

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad tror en så tekniskt kunnig som Jankro....
Kan syntetisk olja skada packningar..o-ringar
m m i en gammal bilmotor? Ja det är förmodligen Peugot bensin 2 liters.
Mineralolja ? Halvsyntetisk ? Helsyntetisk ?
Jag kör nästan enbart mina fordon på helsyntet.
Köper jag ett fordon och är osäker på vad de kört på förut och oljan ser dålig ut kör jag i en dunk reningsolja från Biltema som får gå runt någon timme sedan byter jag filter och slår i en billig helsyntet och kör 1-200 mil sedan byter jag filter och slår i olja med minst den kvalitet som föreskrivs av instruktionsboken, vilket nästan alla synteter gör idag.
Har en jänkare som drar mycket olja och som får gå på en billigare och tjockare mineralolja.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vissa säger att det, istället för att köra rengöringsolja, går att tömma ur hälften av oljan och ersätta med diesel och göra som med rengöringsoljan.
Det låter inte riktigt bra så jag har aldrig vågat prova....
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Eftersom jag gärna behåller våra bilar lång tid är jag noga med oljebyte.
Vår husbil rullar mellan 1500 till 2000 mil om året, så jag byter olja och oljefilter en gång per år.
Då går jag efter instruktionsboken som gäller för min 2007a med Fiats 160multijet, 3,0 lit motor. SAE 5W-40 ACEA B 4.
Fabrikatet kan variera beroende på vad verkstaden använder. Men alltid kända fabrikat.
Obs! Denna bilen har inte partikelfilter.

DSC_0010_copy_1496x842.jpgDSC_0011_copy_1496x842.jpg
Jag fyller 8 lit. istället för rek. 7 lit.
Då registreras 3 till 4 punkter oljemängd på instrumentet i bilen och nästan till övre strecket på oljestickan.
Bilen har snart rullat 19000 mil och tar ingen olja.
Vill man behålla bilen ser jag ingen anledning att spara på oljan.

Byter för övrigt själv luftfilter en gång om året (Biltema 51-001 189 kr. ).
Och så dieselfiltret vartannat år.

Krister.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Går man efter vad som står i din bok så räcker det enligt Fiat bra med att bara gå efter ACEA standarden. Det gör det ju enkelt så slipper man känna att man skall jaga speciella märken.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Eftersom jag gärna behåller våra bilar lång tid är jag noga med oljebyte.
Vår husbil rullar mellan 1500 till 2000 mil om året, så jag byter olja och oljefilter en gång per år.
Då går jag efter instruktionsboken som gäller för min 2007a med Fiats 160multijet, 3,0 lit motor. SAE 5W-40 ACEA B 4.
Fabrikatet kan variera beroende på vad verkstaden använder. Men alltid kända fabrikat.
Obs! Denna bilen har inte partikelfilter.

Visa bilaga 204730Visa bilaga 204729
Jag fyller 8 lit. istället för rek. 7 lit.
Då registreras 3 till 4 punkter oljemängd på instrumentet i bilen och nästan till övre strecket på oljestickan.
Bilen har snart rullat 19000 mil och tar ingen olja.
Vill man behålla bilen ser jag ingen anledning att spara på oljan.

Byter för övrigt själv luftfilter en gång om året (Biltema 51-001 189 kr. ).
Och så dieselfiltret vartannat år.

Krister.
Du gör så rätt att byta olja och filter varje år :msn_thumbup:
Men överfyll inte, detta medför onödiga skvalpförluster, mororn går varmare samt ger ökad förbrukning.
En motor går bäst om man ligger på låg oljenivå.
Ett litet tips till er alla som läser denna tråd
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
OBS om bilen har partikelfilter, vill jag starkt varna för det beteende som beskrivs ovan Att fylla ”extra mycket olja”!

Finns massvis av haverier på dieselbilar som skett pga överfyllning. Alla dieslar med partikelfilter gör en regenerering av detsamma som innebär att bränsle skickas nedströms förbränningskammaren för att bränna ut sot ur partikelfiltret. Tyvärr hamnar gärna en del av det oförbrända bränslet även på cylinderväggarna & rinner ner i sumpen. Detta kallas för bränslespädning (av oljan alltså). Hur mycket bränslespädning som sker beror hur mycket regenerering som sker och hur ofta, vilket i sin tur är beroende av hur bilen körs.
Detta medför en ökande ”oljevolym” & fyller man till Max redan från början finns på en diesel risk för ”running-on” dvs motorn suger i sig oljan från sumpen rusar & går inte att stänga av! OBS brukar vara = totalhaveri av motorn!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
OBS om bilen har partikelfilter, vill jag starkt varna för det beteende som beskrivs ovan Att fylla ”extra mycket olja”!

Finns massvis av haverier på dieselbilar som skett pga överfyllning. Alla dieslar med partikelfilter gör en regenerering av detsamma som innebär att bränsle skickas nedströms förbränningskammaren för att bränna ut sot ur partikelfiltret. Tyvärr hamnar gärna en del av det oförbrända bränslet även på cylinderväggarna & rinner ner i sumpen. Detta kallas för bränslespädning (av oljan alltså). Hur mycket bränslespädning som sker beror hur mycket regenerering som sker och hur ofta, vilket i sin tur är beroende av hur bilen körs.
Detta medför en ökande ”oljevolym” & fyller man till Max redan från början finns på en diesel risk för ”running-on” dvs motorn suger i sig oljan från sumpen rusar & går inte att stänga av! OBS brukar vara = totalhaveri av motorn!
Det är bla. detta man tittar på vid oljeanalysen vid motorhaveri. Särskilt om det då finns garanti.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Intressant läsning, Fiat verkar vara ett krävande unikum. Är glad att det står Mercedes och Subaru på våra bilar. Körs inte så många mil per år. Byter olja vart annat år på båda hemma på gården. Köper billigaste syntet med rätt spec. Fungerar utmärkt. Glad att båda bilarna är så gamla att man kan göra det själv utan att bekymra sig om garantier.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, nu snackar ni om olja ,hur är det på oljefilterfronten, på min fiat 2-5 td 92 så sista gången jag bytte olja så hade jag köpt filter på fiat så när jag bytte till nya filtret så var det ett längre än som satt i, men jag hade tappat ut oljan så det var bara att skruva på det nya filtret det enda som hände var att mängden på stickan var högre upp .varför,,,
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
hej, nu snackar ni om olja ,hur är det på oljefilterfronten, på min fiat 2-5 td 92 så sista gången jag bytte olja så hade jag köpt filter på fiat så när jag bytte till nya filtret så var det ett längre än som satt i, men jag hade tappat ut oljan så det var bara att skruva på det nya filtret det enda som hände var att mängden på stickan var högre upp .varför,,,
hej det finns 2 st filterlängder på fiat motorer du skulle frågat? det är inte all som vet det
 
F

F.d. 22252

Guest
Ursäkta sen svar.
RVS är ett medel man häller i oljan ser ofarligt ut och är väldigt lite och väldigt dyrt. Men gör en fantastisk skillnad motorn går tystare och man märker en tydlig skillnad inte den marginella som man märker efter ett oljebyte med filter.
Finns för växellådan också och efter några mils körning märker man att växlarna går i lättare.
Man kan googla på rvs och läsa men eftersom det är dyrt är det nog inte så många som använder det och det verkar ju hokus pokus, men jag har det i husbilen både motor och växellåda i min subaru där motorn blev mycket tystare den har ju gått över 26000mil den med trecylindrig motor och min caddy där växellådan höll på att ge upp men blev bättre vartefter. Enligt mej så är det den enda tillsatsen som jag provat som gör någon som helst nytta. Låter för bra för att vara sant så ingen testar, tror ingen i HBK som använt det utom jag.
 
Toppen