• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja Fiat

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tillverkares beteckningar är ofta kombinationer av standarder och rent kommersiella (egenpåhittade) koder. Nu vet jag väldigt lite om just motoroljor, men det är svårt att generalisera att en oljetyp är ”bättre” än en annan, de har olika egenskaper och olika användningsområden och det är som i många fall svårt att vara bra på allt. Kan oxå vara så att en bilmotor kan använda acea c2, c3 & c4, men en för annan motor är endast c3 rekommenderad? Och visst kan kvaliteten skilja mellan olika fabrikat trots att de uppfyller samma standard! Råvarorna (basolja & additiver) tillverkas i hela världen och som alltid får man ofta vad man betalar för.. En std. är ingen kvalitetsmärkning, det kan skilja hur fort den bryts ned, motstånd mot vattenupptag etc. En olja kan vara ”slut” vid rekommenderat bytesintervall medan en annan har snudd på samma egenskaper som när den fylldes i.
Motoroljor är standardiserade, där av ett gemensamt klassificering system
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det bör ju rimligen räcka fint att enbart följa ACEA standarden när man köper olja ?

Om alla biltillverkare skulle ha krav på egna "varianter" av t.ex. ACEA C2 klassad olja skulle det ju finnas en uppsjö med olika varianter av ACEA C2 oljor från samma oljeleverantör i hyllorna.
Gissar att biltillverkarnas egna standardsiffror som ibland finns inte betyder att oljan som krävs är annorlunda än den standard ACEA som ofta även nämns men kan ju ha fel.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
förstår inte varför det är så svårt och följa rekommendationer enl tillverkaren vad som står i instr.boken i detta fallet vilka oljor man bör använda åtminstone under garantitiden ? är det en kostnadsfråga ? om jag köper en hb för runt en mille så vill jag ju att den ska ha rätt typ av olja som tillverkaren rekommenderar ! ska jag ifrågasätta det för att spara några tior och köpa nån olja som jag inte vet vad den innehåller ? det kan jag göra till jordfräsen ell gräsklipparen men definitivt inte till hb ! och om nån medlem frågar på forumet vad han ska ha för olja så hänvisar jag till instruktionsboken ell återförsäljaren sen är det upp till hen att köpa sin olja och typ varhelst hen önskar ell vill !
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Klart man skall köpa och använda rätt typ och kvalitet av olja. Det är väl det vi diskuterar?

Men kanske man inte vill eller kan köpa just det märke som står i instruktionsboken då den kan vara både svindyr och onödigt krånglig att få tag på. Om den ens finns att köpa längre...
Vad husbilen kostar hör väl inte hit ?

Men som med så mycket annat så får ju var och en göra som man själv vill :).
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Klart man skall köpa och använda rätt typ och kvalitet av olja. Det är väl det vi diskuterar?

Men kanske man inte vill eller kan köpa just det märke som står i instruktionsboken då den kan vara både svindyr och onödigt krånglig att få tag på. Om den ens finns att köpa längre...
Vad husbilen kostar hör väl inte hit ?

Men som med så mycket annat så får ju var och en göra som man själv vill :).
Min bil är en 88"års modell och framför allt är det inte Fiat som sitter i utan en Peugeot 504 motor som i alla bensinare av den årstallet och garanterat att olja som dom föreskriver i instruktion boken som är Fiats är för länge sedan borta från marknaden och ersätts med nyare och bättre oljor och har inget med priset på Husbilen att göra utan med ålder..men för min del är Biltemas oljor bra och bilen drar inget olja i alla fall inte än :D
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vet väldigt lite om motoroljor. Fast jag är läskunnig och kan en hel del om hur ord stavas mm. Så att googla o följa de länkar som lagts in ovan ger mycket information.
Att läsa instruktionsbok! Ja!

Nåja, vad vill jag då?
Jo... jag tänker att så länge en bil har garanti eller omfattas av försäkring som täcker motorskador .. jamen då bör nog (tyvärr) all service göras på märkesverkstad .
Då ska väl inte kunden behöva kolla detta? Tidsintervaller för service hållas o kvitton på detta sparas.
Det är inte förrän garanti o försäkring har löpt ut man kan börja fundera kring andra alternativ. Men detta kostar så klart..
Frågeställarens bil har gått ca 5000 mil.

En följdfråga från mig på samma tema.
Jag har en '' mogen '' bensin husbil.
Varje kväll som jag ber min aftonbön lägger jag till...tack Gud för att jag inte har en nyare husbil. Slipper en massa problem.
Men jag har en fundering. Till en äldre motor. Ska man kanske använda vanlig gammal olja dvs inte syntetisk? Detta fanns väl knappast förr? Killen som brukar byta olja tycker att det kan va bra att inte använda syntetisk. Särskilt när bilen står stilla länge på vintern. Så har någon någon tanke kring detta.
Ps bilen gått 9000 mil men finns så klart inga garantier eller försäkring som jag behöver ta hänsyn till o dessutom klagar jag inte på fordonsskatten o allt fungerar o inte en massa elektriska fel o inget behov av hårfön eller kapselkaffemaskiner.... Det funkar jättebra... nåja det kanske inte går så fort fram.

Gammal olja = typ mineralolja
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag vet väldigt lite om motoroljor Fast jag är läskunnig och kan en hel del om hur ord stavas mm. Så att googla o följa de länkar som lagts in ovan ger mycket information.
Att läsa instruktionsbok! Ja!

Nåja, vad vill jag då?
Jo... jag tänker att så länge en bil har garanti eller omfattas av försäkring som täcker motorskador .. jamen då bör nog (tyvärr) all service göras på märkesverkstad .
Då ska väl inte kunden behöva kolla detta? Tidsintervaller för service hållas o kvitton på detta sparas.
Det är inte förrän garanti o försäkring har löpt ut man kan börja fundera kring andra alternativ. Men detta kostar så klart..
Frågeställaren bil hade gått ca 5000 mil.

En följdfråga från mig på samma tema.
Jag har en '' mogen '' bensin husbil.
Varje kväll som jag ber min aftonbön lägger jag till...tack Gud för att jag inte har en nyare husbil. Slipper en massa problem.
Men jag har en fundering. Till en äldre motor. Ska man kanske använda vanlig gammal olja dvs inte syntetisk? Detta fanns väl knappast förr? Killen som brukar byta olja tycker att det kan va bra att inte använda syntetisk. Särskilt när bilen står stilla länge på vintern. Så har någon någon tanke kring detta.
Ps bilen gått 9000 mil men finns så klart inga garantier eller försäkring som jag behöver ta hänsyn till o dessutom klagar jag inte på fordonsskatten o allt fungerar o inte en massa elektriska fel o inget behov av hårfön eller kapselkaffemaskiner.... Det funkar jättebra... nåja det kanske inte går så fort fram.
Använd delsyntet 10W-40 4,6 lit. med byte av olje filter utan räcker med 4 lit.Vi har samma motor om den är 2.0 lit
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Klart man skall köpa och använda rätt typ och kvalitet av olja. Det är väl det vi diskuterar?

Men kanske man inte vill eller kan köpa just det märke som står i instruktionsboken då den kan vara både svindyr och onödigt krånglig att få tag på. Om den ens finns att köpa längre...
Vad husbilen kostar hör väl inte hit ?

Men som med så mycket annat så får ju var och en göra som man själv vill :).
jag har kört mina bilar på mineraloljor..10-40 wisk senaste bilen 2016 2,3 liters...ca 20 kr litern..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det skulle vara bra att få en lista på vilka Additive och inblandningar som bara är till för att oljan skall kunna köras uppåt 3. till 4.000 mil, och vilka som är till för motorns och all avgasrenings välbefinnande.
Vänta ut max miltal innan byte på en husbil som kanske bara går 800 mil per år eller mindre är väl inte många som gör, så olja som inte kanske kan sabba någon känslig pryl är väl viktigast att få tag i.
Men som sagt... Hitta en lista på det.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vad tror en så tekniskt kunnig som Jankro....
Kan syntetisk olja skada packningar..o-ringar
m m i en gammal bilmotor? Ja det är förmodligen Peugot bensin 2 liters.
Mineralolja ? Halvsyntetisk ? Helsyntetisk ?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En kompis har en Volvo V70 diesel.
Den ska ha service var 3000mil vilket han tycker är helt onödigt med de långkörningar han gör (han har hela Europa som arbetsområde och måste ha instrument med som inte får flygas, så han kör en del).
Han byter olja mellan 6 och 7 000mil och då med Biltema helsyntet.
Den bilen har snart gått 70 000mil.....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En kompis har en Volvo V70 diesel.
Den ska ha service var 3000mil vilket han tycker är helt onödigt med de långkörningar han gör (han har hela Europa som arbetsområde och måste ha instrument med som inte får flygas, så han kör en del).
Han byter olja mellan 6 och 7 000mil och då med Biltema helsyntet.
Den bilen har snart gått 70 000mil.....
Dom flesta experter anser att 3000mil är för länge, olja bör bytas oftare, men det är fritt val!
Samma med kamrem, FIAT skall bytas ofta ,men min Volvo 10år/16000mil samma typ av rem.
Men detta gällde ju olja....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad tror en ......
--------------------------------------------
Njaa, det är väl kanske svårt att analysera till fulländning utan att vara kemist :p. Men från början vet jag att största anledningen till att man inte skulle hälla syntetolja i en gammal bil som gått på äldre mineraloljor var att de nyare oljorna innehöll medel som håller motorn ren från avlagringar. Så en motor full med kladdigt smet och kox från gammal mineralolja skulle inte ha syntetolja som löste upp ski... helt enkelt.

Men en normalt ren gammal motor har nog inget emot lite modernare oljor.... i alla fall inte de motorer jag haft och fortfarande har i vissa fall.
Något som däremot saknas i modernare oljor och även i nya mineraloljor är ju vissa inblandningar som var bra, bl. a. zink som är en väldigt smörjande/glidande metalltillsats som helt saknas nu för tiden, för bl. a. katten gillar inte den metallinblandningen.
Finns dock som tillsats och även inblandad i vissa oljor som enbart är till för just gamla motorer.
oljazink.JPG
Men absolut inget för nya Fiat-motorer....

M.v.h. JANKRO.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tillverkares beteckningar är ofta kombinationer av standarder och rent kommersiella (egenpåhittade) koder. Nu vet jag väldigt lite om just motoroljor, men det är svårt att generalisera att en oljetyp är ”bättre” än en annan, de har olika egenskaper och olika användningsområden och det är som i många fall svårt att vara bra på allt. Kan oxå vara så att en bilmotor kan använda acea c2, c3 & c4, men en för annan motor är endast c3 rekommenderad? Och visst kan kvaliteten skilja mellan olika fabrikat trots att de uppfyller samma standard! Råvarorna (basolja & additiver) tillverkas i hela världen och som alltid får man ofta vad man betalar för.. En std. är ingen kvalitetsmärkning, det kan skilja hur fort den bryts ned, motstånd mot vattenupptag etc. En olja kan vara ”slut” vid rekommenderat bytesintervall medan en annan har snudd på samma egenskaper som när den fylldes i.
Std finns där för att säkra vissa egenskaper hos oljan, t.ex. rostskydd & de additiv som hantera sot i oljan vilket är en viktig parameter för en diesel, så att påstå att Asea beteckningarna inte är en kvalitetsmärkning blir i mina ögon ett rent felaktigt påstående. Sen kan de va så att kör ni bara 5-600 mil per år och byter varje år så kan ni väl nästan hälla i va ni vill utan att ni märker något innan den bilen gått vidare... men jag håller mig gärna till en olja med rätt std dvs asea beteckning.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej, det skulle vara bra att få en lista på vilka Additive och inblandningar som bara är till för att oljan skall kunna köras uppåt 3. till 4.000 mil, och vilka som är till för motorns och all avgasrenings välbefinnande.
Vänta ut max miltal innan byte på en husbil som kanske bara går 800 mil per år eller mindre är väl inte många som gör, så olja som inte kanske kan sabba någon känslig pryl är väl viktigast att få tag i.
Men som sagt... Hitta en lista på det.

M.v.h. JANKRO.
Tanken att man borde kunna köra mer än 800mil är ju lockande när man ser att det skall gå att köra 3000 t.ex, finns dock vissa additiv som tappar i egenskap över tid och inte bara med miltal. Ford vet jag tillåter 2år om man inte når 3000 mil på ett år. Har inte koll på Fiat.

Obs att många tillverkare har börjat införa algoritmer i mjukvaran som håller reda på hur bilen har körts. I många fall innebär detta att även dom som kör personbil inte kommer dom miltalen som tillverkaren vill ge sked av innan lamptändning om oljebyte. Finns numera så kallade oljekvalitetsgivare på vissa märken som också skickar in bilen på oljebyte om egenskaperna på oljan förändras, fast tillförlitligheten på dessa är sådär.
Så det är inte självklart att man kommer 3000 mil även om man kör så långt nom föreskriven tid, eftersom det i praktiken också kan bero på hur man kör.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Std finns där för att säkra vissa egenskaper hos oljan, t.ex. rostskydd & de additiv som hantera sot i oljan vilket är en viktig parameter för en diesel, så att påstå att Asea beteckningarna inte är en kvalitetsmärkning blir i mina ögon ett rent felaktigt påstående. Sen kan de va så att kör ni bara 5-600 mil per år och byter varje år så kan ni väl nästan hälla i va ni vill utan att ni märker något innan den bilen gått vidare... men jag håller mig gärna till en olja med rätt std dvs asea beteckning.
Bra formulerat, håller med till 100% :msn_thumbup:;)
 
Toppen