• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja Fiat

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Man gör som man själv vill.
Motoroljor måste uppfylla klassificering.
Grundoljan kan skilja, med alla additiven är lika i billig som dyr olja.
Generellt går våra bilar få mil/år (undantag finns givetvis)
Kör man få mil och byter en gång/år så går det alldeles utmärkt att köra på billigare olja så länge klassificering är rätt.
Reklamen om ”fin” motorolja går tyvärr hem hos många....
Men den har säkert en finnare förpackning (dunken)
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag har kört med Total och ELF från oljemagasinet i några år nu både i bilen och mina 2 husbilar jag ägt, har funkat klockrent.
total Quartz 9000 5-40W
Elf Evolution 900 NF 5-40

Fiat 2,3 130 multijet använder 6,5L olja

Oljefilter har jag köpt ibland från oljemagasinet och ibland från autodoc eller Trodo om jag beställer andra prylar som luftfilter och kupefilter mm

Det enda man behöver veta är exakt vilken sorts olja (viskositet) och hur mycket. ska bilen ha. Det står oftast i boken eller så kan man använda sig ut av diverse verktyg på nätet:

eller

måste säga att Fiat rekommenderar Selenia som ägs ut av Petronas.

Hos oljefyndet kan man hitta Selenia om man vill använda just den
Vet inte varför skulle just Selenia vara mycket bättre än Total och Elf...
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det blandas fakta med tyckande.

Motoroljor som säljs skall uppfylla standard, det är därför så viktigt att man köper oljan enligt tillverkarnas klassificering.
Tillverkaren rekommenderar givetvis en oljetillverkare, då man köper oljan från detta bolag
Men när du köper olja som reservdel hos återförsäljaren är det inte säkert att dunken innehåller olja som från grundleverantören. Du kan få olja från en annan leverantör men med samma klassificering. Detta beror på att återförsäljaren kan skapa egna avtal

Motorolja har diskuterats många gånger i detta forum, där många olika åsikter diskuteras.
Summering är ”köp det DU tycker är bäst”. Själv köper jag olja enligt klassificering
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har kört med Total och ELF från oljemagasinet i några år nu både i bilen och mina 2 husbilar jag ägt, har funkat klockrent.
total Quartz 9000 5-40W
Elf Evolution 900 NF 5-40

Fiat 2,3 130 multijet använder 6,5L olja

Oljefilter har jag köpt ibland från oljemagasinet och ibland från autodoc eller Trodo om jag beställer andra prylar som luftfilter och kupefilter mm

Det enda man behöver veta är exakt vilken sorts olja (viskositet) och hur mycket. ska bilen ha. Det står oftast i boken eller så kan man använda sig ut av diverse verktyg på nätet:

eller

måste säga att Fiat rekommenderar Selenia som ägs ut av Petronas.

Hos oljefyndet kan man hitta Selenia om man vill använda just den
Vet inte varför skulle just Selenia vara mycket bättre än Total och Elf...
Det är väl just det att man inte vet, jag vet i alla fall att Fiat vet mer än vad jag gör
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det blandas fakta med tyckande.

Motoroljor som säljs skall uppfylla standard, det är därför så viktigt att man köper oljan enligt tillverkarnas klassificering.
Tillverkaren rekommenderar givetvis en oljetillverkare, då man köper oljan från detta bolag
Men när du köper olja som reservdel hos återförsäljaren är det inte säkert att dunken innehåller olja som från grundleverantören. Du kan få olja från en annan leverantör men med samma klassificering. Detta beror på att återförsäljaren kan skapa egna avtal

Motorolja har diskuterats många gånger i detta forum, där många olika åsikter diskuteras.
Summering är ”köp det DU tycker är bäst”. Själv köper jag olja enligt klassificering
Om det vore så enkelt att man får olja från dunken ...verkstäder köper olja i tunnor ,blir billigare för dom men lika dyrt för kunden som tror att man får olja i dunken. Så allt det där om klassificeringar ..Tja, det gäller bara om man köper olja själv och helst byter själv ..lämnar man bilen på verkstad för service och självklart olje byte då blir det knivig att utförska vilken olja man fick ..
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
när jag har servat bilen hos auktoriserad fiat verkstad så har jag fått protokoll vad som är gjort och med vad typ av olja och märke ! selenia som fiat rekommenderar ! skulle motorn rasa så skickas olja till fiat för analys ! är det inom garantin och det visar sig att det är annan olja än föreskriven av fiat får du köpa ett busskort !
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
när jag har servat bilen hos auktoriserad fiat verkstad så har jag fått protokoll vad som är gjort och med vad typ av olja och märke ! selenia som fiat rekommenderar ! skulle motorn rasa så skickas olja till fiat för analys ! är det inom garantin och det visar sig att det är annan olja än föreskriven av fiat får du köpa ett busskort !
Där har du fel! Finns inte en chans att man skickar oljan för analys, det finns ingen som kan analysera vilken tillverkaren är.
Åter igen tyckande som inte innehållet rätt fakta... Face news...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Där har du fel! Finns inte en chans att man skickar oljan för analys, det finns ingen som kan analysera vilken tillverkaren är.
Åter igen tyckande som inte innehållet rätt fakta... Face news...

Identifiera tillverkaren är nog mycket svårt, men att analysera att innehållet är det rätta är fullt möjligt, och det räcker ju i ett garantifall.
Så kanske inte helt fake?
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
hej är det därför att olika oljefabrikat har så olika sifferkombinationer vad skall man tro på när det är så olika priser på olja vet du varför
finns acea kombinationer c2-c3-c4-c5
Tillverkares beteckningar är ofta kombinationer av standarder och rent kommersiella (egenpåhittade) koder. Nu vet jag väldigt lite om just motoroljor, men det är svårt att generalisera att en oljetyp är ”bättre” än en annan, de har olika egenskaper och olika användningsområden och det är som i många fall svårt att vara bra på allt. Kan oxå vara så att en bilmotor kan använda acea c2, c3 & c4, men en för annan motor är endast c3 rekommenderad? Och visst kan kvaliteten skilja mellan olika fabrikat trots att de uppfyller samma standard! Råvarorna (basolja & additiver) tillverkas i hela världen och som alltid får man ofta vad man betalar för.. En std. är ingen kvalitetsmärkning, det kan skilja hur fort den bryts ned, motstånd mot vattenupptag etc. En olja kan vara ”slut” vid rekommenderat bytesintervall medan en annan har snudd på samma egenskaper som när den fylldes i.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Identifiera tillverkaren är nog mycket svårt, men att analysera att innehållet är det rätta är fullt möjligt, och det räcker ju i ett garantifall.
Så kanske inte helt fake?
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja dra detta vidare.
Brukar man verkligen skicka oljan på analys för kontroll av oljetyp vid motorskador på normala bilar ?
Man hör ju det sägas i olika sammanhang men det måste ju kosta skjortan och vara tidskrävande för alla samtidigt som man undrar om ett normalt analyssvar på själva oljan verkligen kan vara så exakt så man med absolut säkerhet kan hävda att kunden gjort fel och att garantin därmed inte gäller.
Man har ju en misstanke om att det mest är en skröna som går ?
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja dra detta vidare.
Brukar man verkligen skicka oljan på analys för kontroll av oljetyp vid motorskador på normala bilar ?
Man hör ju det sägas i olika sammanhang men det måste ju kosta skjortan och vara tidskrävande för alla samtidigt som man undrar om ett normalt analyssvar på själva oljan verkligen kan vara så exakt så man med absolut säkerhet kan hävda att kunden gjort fel och att garantin därmed inte gäller.
Man har ju en misstanke om att det mest är en skröna som går ?
Vem vet hur olika företag arbetar? Men vid ett motorhaveri på en Saab jag ägde så genomfördes en mycket!!!!! grundlig undersökning, både av lokala verkstaden samt den centrala organisationen och jag fick vänta mycket länge (men slutade med att jag fick en ny motor). Vet inte om oljan analyserades? Men de la ned mycket möda. Åter till min branch så begär vi alltid oljeprov vid haverier, det är inte alls så kostsamt och man kan ganska enkelt utröna om det är fel typ, om den är kontaminerad med något samt om den körts för länge. Absolut tillräckligt med information för att avgöra om det är en bidragande orsak till haveriet. Sen är det naturligtvis svårt att se om det är exakt Shell eller Mobil etc. men man kan jämföra med "sina" referensoljor.
 
Toppen