Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
vad använder ni för sort motorolja hel syntet eller vanlig olja till en fiat 130 multijet motor som gått 5.500 mil
Jag köpte olja på Granngården SAE0W-30 i 10L dunk till vår Fiat med 2.3 Multijet 150hk. 995kr och den uppfyllde alla specifikationerna.
Du kan köpa FIATs egna olja på verkstad.Det är olika olja om du har en Euro5 eller Euro6
Till Euro6 finns bara Shell i svensk handel
Fiat har ett kravnummer som man ,troligtvis, bör följa för att klara sig från problem med partikelfillter å sånt, tror det är samma personer i många fall som tycker det är ok med en billig olja som klagar på igensatta partikelfillter och andra problem. Moderna motorer är mycket känsliga, det är inte som en Volvo B18 som gick att köra på vad som helstJag köpte olja på Granngården SAE0W-30 i 10L dunk till vår Fiat med 2.3 Multijet 150hk. 995kr och den uppfyllde alla specifikationerna.
Biltemas olja fungerar alldeles utmärkt.
Köp med rätt klassificering, står i instruktionsboken.
Samt byt olja & filter varje år
Min jtd 2,8 power 146 hp, Fiats spec finns inte på Biltema, kollade med Castrol Sverige, svaret var att denna oljan, fick ett förslag, borde passa men vi, Castrol, garanterar inte nåt för den är inte godkänd av Fiat.Biltemas olja fungerar alldeles utmärkt.
Köp med rätt klassificering, står i instruktionsboken.
Samt byt olja & filter varje år
Eller hos Biltema som har två varianter som uppfyller ACEA C2Det här är från mina noteringar om passande olja till vår förra bil. Fiat 2,3 150 Multijet -13
Vill minnas den stämmer bra. Jag körde på Mobil1.
Olja
SAE 5W-30 Minst ACEA C2 ca 6Liter
Fiats text föreskriver: FIAT 9.55535-S1 ACEA C2
100% kompatibla :
Castrol Magnatec 5W-30 C2
Motul 8100 Eco-Clean 5W-30
Motul Specific S1 5W-30
Shell Helix Ultra AP-L 5W-30
Valvoline SynPower ENV C2 5W-30
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 OBS uppfyller ACEA C2 och C3 ! Finns hos Däckonline
C2 men dom har inte FIAT spec ,även om Biltema har Ducato i sin lista,det skall stå FIAT 955535 osv. ,jag avstår köp.Eller hos Biltema som har två varianter som uppfyller ACEA C2
Klassificeringen är det som är avgörande inte om den är syntet. Finns syntetolja som inte möter klassificeringen! Det finns också bra ”mineralolja” som möter klassificeringen. Viktigast för en diesel är att den innehåller rätt additiv vilket skiljer klassificeringen åt mellan bensin och diesel.Man gör som man själv vill.
Motoroljor måste uppfylla klassificering.
Grundoljan kan skilja, med alla additiven är lika i billig som dyr olja.
Generellt går våra bilar få mil/år (undantag finns givetvis)
Kör man få mil och byter en gång/år så går det alldeles utmärkt att köra på billigare olja så länge klassificering är rätt.
Reklamen om ”fin” motorolja går tyvärr hem hos många....
hej är det därför att olika oljefabrikat har så olika sifferkombinationer vad skall man tro på när det är så olika priser på olja vet du varförHej.
Jag har arbetat med utprovning av oljor för andra ”maskiner” än bilar. Standarder är bara en del av sanningen, två ”på papperet” likvärdiga oljor kan ha helt olika egenskaper för en unik ”maskin” beroende på belastning, temperaturer etc. Additiver samma sak, oljebolagen tillverkar inte additivena utan de köps in från olika leverantörer enligt standarder (som oxå tillåter variationer). Baserat på vad jag erfarit skulle jag personligen i en modern motor aldrig köra på något annat än vad tillverkaren rekommenderar.