• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Hentet ut bobilen fra vinterlagring for noen dager siden.
Stått inne på kaldlager siden oktober i fjor, tok da av minuspolen på startbatteriet. Ved første oppstart (+7 grader) merker jeg kraftige vibrasjoner , skramler og skaker i hele bobilen!
Motoren gikk jevnt, ingen fusking.
Lot den stå og gå på tomgang. Etter ca. 15 min. var vibrasjonene borte, og de har vært borte etter det. Løsnet også på tanklokket umiddelbart etter start, en lite undertrykk var der, men vibrasjonene forsvant heller ikke da.

Jeg holder en knapp på at det er gummien i motorfestene som er synderen!;)
Har aldri opplevd disse vibrasjonen når bobilen f.eks. har stått ubrukt i lengre perioder i sommerhalvåret.
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Hej
Jag hade min fiat på service nyligen och då frågade jag om skakningarna. Killen sa att det berodde på att fiat har dubbla svänghjul som kan kärva efter vintern. Inget farligt. Fråga mig bara inte hur det fungerar med dubbla svänghjul. Lät i alla fall trovärdigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Hej
Jag hade min fiat på service nyligen och då frågade jag om skakningarna. Killen sa att det berodde på att fiat har dubbla svänghjul som kan kärva efter vintern. Inget farligt. Fråga mig bara inte hur det fungerar med dubbla svänghjul. Lät i alla fall trovärdigt.

Instämmer, något stort tungt roterande måste få till dessa vibrationer som vissa Fiat-ägare drabbas av, så deras knepiga svänghjulslösning kan säkert vara boven.

Har själv kört en massa motorer lösa på en sj-pall, endast en gång med kraftig vibration.
Det var en Cheva 350 V8 marin som jag köpte i delar och renoverade för montage i min DC21, det visade sig att jag fått med fel svänghjul till en Cheva big-block!
Ujuj va den hoppade :oops:
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: motorn vibrerar

Sitter numera avvibrerade svänghjul på samtliga dieselmotorer, så det är inget unikt för Fiat. Ställer till vissa problem på samtliga bilfabrikat, brukar ramla sönder nån gång mellan 15-25 tusen mil. Fenomenet kan kanske även bero på att det är vätskefyllda motorkuddar som stelnar när det står still för länge i kalla miljöer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Känner någon till ifall detta fenomen uppträder på andra märken?,
är det fler märken som har vätskefyllda motorfästen?
då kanske man kan dra paralleller till orsaken/felet och få det åtgärdat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: motorn vibrerar

Jag har vätskefyllda, aktiva motorfästen på personbilen.
Dessa har inte påverkats av kyla eller annat, motorn förblir tyst och vibrationsfri.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag hade ett ärende till Bossing i Linköping för Service och passade på att fråga om dessa vibrationer vid start kring noll grader och kallare.

Jag fick direkt utan tvekan svar hos Bossing att detta beror på motorfästena och är ett välkänt fenomen på Fiat-dieslar vid kall väderlek.
I mitt fall en 3,0 lit 160 Multijet.

Jag är benägen att tro på Bossing även om min misstanke från början var att motorn inte gick på alla cylindrar vid kallstart.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Och en världsmästare i Arlöv har aldrig hörts talas om det.
 
Toppen