• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Det som talar mot motorupphängningarna för min del, är att motorn har vibrerat en gång på tio våruppstarter. Förra bilen aldrig.
Jag är ganska säker på att det finns ett antal Fiattekniker som vet vad som är fel. Skulle man råka fråga just en sån, skulle svaret bli, har vi aldrig hört talas om. måste vara ett konstigt fel på just din bil.
bosse b
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Fast det kan ju vara motorupphängningarna + ett antal andra faktorer som måste (miss)stämma för att det ska hända, t.ex temperaturen när man startar.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Hej Alla ,

Nu har vi snart skrivit en bok om detta :) Önskar alla en glad Påsk .

Vi åker en Sunlight T68 med 2,3 motorn fick vibrationer efter den stått i 2 månader . Jag lät bilen gå en stund sedan väntade jag ett par minuter startade sen gick den som vanligt . Jag tror att det har att göra med att möjligtvis dieseln kan sätta igen ngn spridare när den står alt. att spridarna av typ piezoelektrisk typ ska tydligen vara känsliga för kyla och när Hbilen står stilla en längre tid ... kan möjligtvis vara något av följande alternativ .

/Noy Noy
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Ja, Glad Påsk på dig och alla andra också! :)

Ett tillägg för min del är att innan jag startade motorn så hade jag haft igång den elektriska motorvärmaren några timmar. Så motorn var långt ifrån yttertemp som då var just under noll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Ja minsann!

Jag testade metoden och lossade på tanklocket och snacka om undertryck!
Startade bilen som gick hur jämnt som helst.

Skönt att vi har löst det problemet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag har en teori till:
Jag var precis ute och fyllde på lite mer luft i framdäcken. Det såg ut att behövas lite mer.
Sen startade jag bilen direkt efter och inga vibrationer alls!!
Undrar vad det kan bero på?

Det här är tydligen ingen lätt nöt att knäcka dunno.gif
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Jag har en teori till:
Jag var precis ute och fyllde på lite mer luft i framdäcken. Det såg ut att behövas lite mer.
Sen startade jag bilen direkt efter och inga vibrationer alls!!
Undrar vad det kan bero på?
Haha! :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Jag har en teori till:
Jag var precis ute och fyllde på lite mer luft i framdäcken. Det såg ut att behövas lite mer.
Sen startade jag bilen direkt efter och inga vibrationer alls!!
Undrar vad det kan bero på?

Det här är tydligen ingen lätt nöt att knäcka Visa bilaga 110432

Är du säker på att du inte fyllde på luft i tanken?

Skämt åsido! Det där med undertryck i tanken har framförts tidigare år och verkar vara orsaken. Det blev en rejäl suck när locket öppnades vilket tyder på nästan vakuum. Spridarna fick väl inte den mängd bränsle som behövdes!
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

För min del så var det även rejält undertryck, som jag släppte ut efter första starten, det hade dock ingen som helst effekt på vibrationerna när jag startade/stannade några ggr efter det. Har inte haft igång den sen, så vet inte om nån "fördröjd" effekt finns.
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Hur kommer det sig att det blir undertryck i tanken när bilen står still över vintern men inte när man åker och bränslet förbrukas? :confused:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Jag glömde att nämna att bilen skakade våldsamt innan jag lättade på tanklocket.
Det var samma fenomen på min förra 3-liters.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Så du menar att din bil skakade våldsamt idag igen trots att du hade igång den bara för några dagar sedan med vibrationer som försvann då???

Då måste du ha något annat fel. Dom flesta andra inklusive mig själv verkar ha problemet endast 1 gång efter längre stilletånd och i kyla.

Lättade du även på tanklocket och problemet försvann på din 3 liter förut??
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Innan detta skenar iväg och blir alldeles för snärjigt och pinsamt föreslår jag att du börjar med att läsa hela denna gamla tråd från början. Speciellt dina egna gamla inlägg där du redan provat att ta bort tanklocket ;)
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

En av dem som dömde ut det tipset direkt var du knarrevik,men så kom tipset första april så jag gick inte på det då och inte idag heller.
Tror lika mycket på det som Rogers teori om luft i däcken:D

lars

Roger är snabbare
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Om fler testar med att lossa på tanklocket när bilen skakar som värst kanske vi kan fastställa orsaken.
Reservnyckeln kommer till användning för en gångs skull!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

Hur kommer det sig att det blir undertryck i tanken när bilen står still över vintern men inte när man åker och bränslet förbrukas? :confused:

Undertryck i tanken kan förklaras med om du ställer av bilen på en dag när det är 10 grader varmt, men tar den i bruk när det är några minus grader och ännu mer under natten, så minskar bränslet i volym pga. temperatur skillnad. Men det undertrycket borde vara litet jämfört med tankpumpens tryckkapacitet som någon skrev här i början. Den gav en tryck på 6 - 8kg/cm och det är en hel del.
Men den är naturligtvis dimensionerad för sin uppgift, högtryckpumpen för spridare kräver en hög start tryck för att komma igång.
En annan reflexion ang. varför Fiat inte bryr sig om problemet. De kanske inte ens vet om detta? Det är inte ofta de råkar ut för detta. Är liksom kundens problem och för många diffusa sympton. Sedan när de kollar bilen och diagnosen säger att allt är okay och inga fel i minnet, så kan ni gissa vad de tror om kunden....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Pumpen får ju mottryck på sugsidan och där är nedsänkta pumpar inte starka, det kan mycket väl bli en kraftig reducering av trycket ut, om pumpen får arbeta mot ett undertryck
på sugsidan.
 
Senast ändrad:

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Om det är undertrycket i tanken som gör att motorn vibrerar. Vad är det då som gör att undertrycket minskar eller försvinner när motorn har gått några minuter.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Vår bil en 3,0l -12 har stått i 5 månader startade den igår, efter några minuter gasade jag upp den fastnade på 3000/varv fick gå ytterligare några min gick helt rent då varvade den plötsligt 4000/v med full gas finns det någon varvtalsregulator som måste vakna eller kännas av undrar jag då,
 
Toppen