• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: motorn vibrerar

Fiat och Iveco använder i bland samma motor, tex 3,0 och 2,8.
Kanske fler?

Varför rapporteras inte några skakningar av Iveco ägare?
Det som definitivt skiljer är motorfästen........
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Kan det inte vara så att där finns nått material som kräver längre tid av stillestånd innan det påverkas?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

Om det är undertrycket i tanken som gör att motorn vibrerar. Vad är det då som gör att undertrycket minskar eller försvinner när motorn har gått några minuter.

Ja, där sade du något. Så som jag uppfattar bränslesystemet så skall tanken andas, dvs. luft skall komma in och ut. Speciellt viktigt är detta när bränslenivån i tanken sjunker, den skall ju ersättas med luft. Hur skall det annars gå? Alltså de med vacum i tanken har problem. Vill minnas att den lilla hålet i tanklocket vill gärna sätta igen sig. Har borrat upp några tanklock med 4mm borr och ingen mer vacum där inte.
Alla som kört med moppe, när man var pojk, så minns man ju moppar som stannade plötsligt efter någon km och sedan gick de igen, samma sak där, täppt hål i tanklocket....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Ett visst balanserat undertryck ska finnas i tanken av miljöskäl, detta för att dieselångor inte fritt ska kunna släppas ut i det fria. Jfr med tankningsförfarandet/tekniken vid bensinstationer (=samma anledning) och deras slutna pumpanordningar som fångar upp bränsleångorna vid tankning.

Detta med visst planerat undertryck i tanken är alltså varken konstigt eller något fel, däremot blir det fel blir om man öppnar upp med luftning via t.ex tanklocket.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag vet inte var luften tas in men jag vet att varje gång jag tankar vår bil så kommer en långdragen suck när man lossar tanklocket. En 2,3 JTD är motorn.
Några vibrationer efter start har jag aldrig upplevt. Fast oftast har det varit någon eller några grader när jag startat efter vinteruppehållet.
//Göte J
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Någon som vet om motorvarvet sänks just när pf regenererar varningslampan
tänds tydligen bara när det är olämpligt att stänga av motorn och slocknar när reningen är klar. På min personbil märks det tydligt när den renar men det är inte diesel som Fiatmotorn använder vid deras partikelfilterrengöring
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Stämmer Montreal, den luft som nu med bevarat "visst" undertryck i drivmedelstanken succesivt ersätter den minskade bränslevolymen, släpper inte ut några bränsleångor (= lösningen uppfyller ställda lagkrav).
Vitsen med denna anordning/teknik på bilar sedan 10-15 år tillbaks är att inte släppa ut dessa drivmedelångor av miljöskäl och dessutom med detta även spara några droppar bränsle, många bäckar små ....!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: motorn vibrerar

På min husbil är tanklocket ventilerat.

Fick ett nytt tanklock av handlaren som inte var ventilerat, tur jag upptäckte detta. Om inte hade tanken sugits ihop.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

Det här med att man suger luft från tanken av miljöskäl var något nytt för mig. Det kan inte vara vacumpumpen som gör jobbet, utan måste vara en slang från insuget före turbon. Vansklig konstruktion i så fall, för risken är ju stor att den slörpar i sig diesel om man överfyller. I alla mina bilar, tyska som franska har alltid haft en ventilationshål i tanklocket. Det är inte så att ni skämtar Aprillo redan nu?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Det här med att man suger luft från tanken av miljöskäl var något nytt för mig. Det kan inte vara vacumpumpen som gör jobbet, utan måste vara en slang från insuget före turbon. Vansklig konstruktion i så fall, för risken är ju stor att den slörpar i sig diesel om man överfyller. I alla mina bilar, tyska som franska har alltid haft en ventilationshål i tanklocket. Det är inte så att ni skämtar Aprillo redan nu?

Carbon canister hette anordningen på några av mina usa-bilar, kom på 70-talet.
Förmodligen nåt liknande på dieselbrännarna.

Sista Cheva-pickisen jag hade fick problem med detta att hålla undertrycket i tanken, då tänds motorlampan, och man klarar inte en besiktning, jag fyllde det låsbara tacklocket med silicon, och det blev glesare mellan "kodsläckningarna"

How Does a Carbon Canister Work? | eHow
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Är det inte bara så enkelt att tanklocket sköter allt?
Att det innehåller en backventil som endast släpper in luft i tanken och då bara när undertrycket i tanken väl överstiger X ? Detta för att se till att det hålls ett konstant undertryck i tanken som förhindrar läckage av ångor samt att begränsa risken för ett osunt övertryck i tanken vid stora temperaturförändringar av luften i tanken.

Undertrycket skapas väl också främst av att bränslet lämnar tanken ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Det finns säkert olika konstruktioner, men de jag har kommit i kontakt med har en "backventil" som släpper in luft vid ett visst undertryck, men också släpper ut vid övertryck, då via en behållare med kolfilter. Betydligt mera avancerat än man kanske tror vid första anblicken.:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: motorn vibrerar

Kolfilter är vanligt för bensindrivna motorer, jag har inte sett sådana på dieslar. Därmed inte sagt att det inte har tillkommit de senaste tiden.

På bensinare kom detta med kolfilterventilation redan på 90 talet, med tryckgivare för tanken och diagnos. (tidigare ändå på USA specade bilar)
Otätt tanklock triggar felkod på dessa bensinare.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Körde hem husbilen från vintervilan idag. lagerlokal utan värme. Batteriet bortkopplat sedan Oktober. Ingen ström påkopplad över vintern.
Satte dit minuskabeln. Vred om nyckeln, väntade 5 sekunder och vred därefter till startläget. Startade direkt utan vibrationer. Har varit minusgrader inatt och var 3 plus när jag startade den.
Fiat 2.3 150 MY-14. Samma procedur på tidigare husbilar och samma resultat.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Äntligen, hämtade ut bilen ur kallgaraget idag.
Har läst tråden under månaden och öppnade för säkerhets skull tanklocket.
Ett djupt pys.....
Sen på men minustampen och startade, väntade på vibrationerna.....nix inga gick perfekt. Puh....inga njurskador
Sen har jag varit lite fundersam på tråden ang Preem diesel, många som klagat men upptäckte inga konstigheter (preem i tanken 5 månader).
Så nu känns man hel igen med bilen där jag kan se den :spinny:

Syns på vägarna / Per
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

För min del blev det en andra start för säsongen igår. Några minusgrader var det och ingen motorvärmare. Batteriet hade varit anslutet sen förra gången. Den skakade fortfarande men klart mindre än första gången. Efter 2-3 mils körning så gick den helt normalt. (Förra starten vara bara på gården)
 
Toppen