• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn startar inte men går runt. Löst.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi skulle hämta HB:n igår för att köra hem den för urpackning och avställning.
Jag vred om nyckeln och startmotorn gick runt men ville ej starta och instrumenten slocknade.
I tändnings läget så visades nästan ingen info i instrumenten. Varken bränsle mängd eller annat
bara laddnings lampan lyser och den slocknar när startmotorn drar runt motorn.
Mätarna och diverse lampor flimrade och jag trodde att instrumentet hade get upp.
Kollade batterispänningen. OK
Kollade batterispänning till säkringsdosan i kupén. OK. Men den blev noll volt vid start.
Jag hade jordpunkt i chassiet.
Då flyttade jag jordpunkten från chassiet till batteriet och och då fick jag spänning till säkringsdosan.
Kollat jord till chassiet. Den var dåligt.
En dum lösning på jordförbindelse upptäcktes på rambalken under batteriet. (Den kanske inte var så dum då den höll i 20år) :)

Det man gjort är att skala bort kabelns isolering och sedan har man krympt på en kabelsko och dragit fast den i balken
för att sedan dra den till motorblocket.
Motorns rörelse har sedan med tiden gjort att det blivit dålig kontakt i kabelskon vid rambalkens jord.

Jag tillverkade en ny jordkabel som sattes mellan batteri och motorfästet.
Nu kommer denna jordning att hålla tills bilen skrotas och den är lätt att hålla koll på vid service.

Fiat Ducato 2.8l 2002
 

Bilagor

  • jord.jpg
    jord.jpg
    17,1 KB · Visningar: 177

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Man får vad man betalar, lågt pris=låg omfattning, men har ingen erfarenhet av deras modell.

En "bra" är betydligt dyrare, som t.ex denna

Vilken ide, den klarar ju allt.
Med en sån kunde man åka land och rike runt och sälja felkoder?
Hur mycket kan man ta per kod :applaus:

Men funderar också på "uteslutningsmetoden", bilen har nästan nya spridare.
Diesel letar sig fram dit (borttaget rör på bara en iofs) så jag ska väl försöka mäta på en sån
när jag vet hur.
Sen borde glödstift vara parallellkopplade tycker jag och alla kan ju inte ha rykt.
På denna motor måste man lossa en massa, även hela insuget för att komma åt dem.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Vi skulle hämta HB:n igår för att köra hem den för urpackning och avställning.
Jag vred om nyckeln och startmotorn gick runt men ville ej starta och instrumenten slocknade.
I tändnings läget så visades nästan ingen info i instrumenten. Varken bränsle mängd eller annat
bara laddnings lampan lyser och den slocknar när startmotorn drar runt motorn.
Mätarna och diverse lampor flimrade och jag trodde att instrumentet hade get upp.
Kollade batterispänningen. OK
Kollade batterispänning till säkringsdosan i kupén. OK. Men den blev noll volt vid start.
Jag hade jordpunkt i chassiet.
Då flyttade jag jordpunkten från chassiet till batteriet och och då fick jag spänning till säkringsdosan.
Kollat jord till chassiet. Den var dåligt.
En dum lösning på jordförbindelse upptäcktes på rambalken under batteriet. (Den kanske inte var så dum då den höll i 20år) :)

Det man gjort är att skala bort kabelns isolering och sedan har man krympt på en kabelsko och dragit fast den i balken
för att sedan dra den till motorblocket.
Motorns rörelse har sedan med tiden gjort att det blivit dålig kontakt i kabelskon vid rambalkens jord.

Jag tillverkade en ny jordkabel som sattes mellan batteri och motorfästet.
Nu kommer denna jordning att hålla tills bilen skrotas och den är lätt att hålla koll på vid service.

Fiat Ducato 2.8l 2002

Betyder detta mao att det fanns en jordledning till startmotorn?
Annars borde den inte ha fungerat.
Ofta tar de väl jord via motorblocket?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu känner jag inte till just denna motor, men det är väl en crd (common rail diesel), så var mycket försiktig ifall du lossar något efter högtryckspumpen, kan vara upp mot 2000bar i tryck där.
Tänder den inte får den troligen inte bränsle, den borde tända även utan glödning i funktion.
Kolla alla säkringar som rör bränslesystemet, lyssna att pump startar och bygger upp tryck och stoppar.
Lycka till
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Betyder detta mao att det fanns en jordledning till startmotorn?
Annars borde den inte ha fungerat.
Ofta tar de väl jord via motorblocket?
Om du kollar på bilden så sitter vänstra kontakten till batteriets minuspol den i mitten sitter på chassiet
och den högra på motorblocket (startmotor jord).
Chassiet jordas inte och motorstyrsystemet startar då inte upp men startmotorn går runt som vanligt.
Spänningen går ju fram till tändningslåset och vidare till startmotorn men jord saknas till allt utom startmotorn.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Om tändlägesgivaren packar ihop går också motorn runt utan att starta (vis av erfarenhet).

(Inte hittat någon trasig säkring, men en säkringsbox under förarstolen kunde jag inte öppna)

Den givaren har jag aldrig varit med om krångel, men har nästan bara haft gamla dieslar från 80 och 90-talet,
användes de inte då?
Är det samma som vevaxellägesgivare?
Jag läste att med felaktig sån så kanske motorn inte startar, men om den startar så går det att köra.

Eller sensor kamaxelposition som det kallas på Autodoc? (hittar inget på "tändlägesgivare" iaf inte för Transit)

sensor kamaxelpos.png

(är just på g att prova med lite startgas, eller som vissa säger, bättre med 556 eller liknande med olja)
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Haft en sådan på 70-talet,
minns handgasen :swoon::twitcy:
Hängde för övrigt med betydligt starkare bilar på grusväg, iallafall under 100.
Det bästa var "växelgreppet" en mycket skön skulptur i valnöt :cool::cool:

Resten var typiskt FIAT=Fix It Again Tony o_O

Jag minns en kul liten bil jag hade under 70-talet, en av mina första, Fiat 850 sport coupe.
For omkring med den, särskilt i grusgropar där jag brukade komma trea efter två Saabar.
(gymnasiets motorklubb) Gillade bilar med motorn bak och skaffade senare en Corvair..
Inget krånglade på Fiaten under flera år och ingen rost var det.
En kompis hade en Juventus som också var bra.
Numera är väl Fiat p-bilar lika bra som andra, jag kör en Bravo -08 som är tipptopp. :angel:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
(Inte hittat någon trasig säkring, men en säkringsbox under förarstolen kunde jag inte öppna)

Den givaren har jag aldrig varit med om krångel, men har nästan bara haft gamla dieslar från 80 och 90-talet,
användes de inte då?
Är det samma som vevaxellägesgivare?
Jag läste att med felaktig sån så kanske motorn inte startar, men om den startar så går det att köra.

Eller sensor kamaxelposition som det kallas på Autodoc? (hittar inget på "tändlägesgivare" iaf inte för Transit)

Visa bilaga 225818

(är just på g att prova med lite startgas, eller som vissa säger, bättre med 556 eller liknande med olja)

Har du kollat om krocksensorn har löst ut.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har du kollat om krocksensorn har löst ut.

Har aldrig ens hört talas om såna.
Bilen har ju bara stått på samma punkt sedan jag provstartade senast, för ca 1,5 mån sen.
Då gick det lätt.
Inne på en villatomt så ingen annan bil har ens varit i närheten.
Inte ens gräsklipparen..

Fick inte tag i startgas idag, provade med det sista jag hade av 556, tänder inte ens.
Men luftburken sitter långt från insuget, på andra sidan bilen ca 2 meter emellan
så jag borde kanske ha kört starten längre.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag minns en kul liten bil jag hade under 70-talet, en av mina första, Fiat 850 sport coupe.
For omkring med den, särskilt i grusgropar där jag brukade komma trea efter två Saabar.
(gymnasiets motorklubb) Gillade bilar med motorn bak och skaffade senare en Corvair..
Inget krånglade på Fiaten under flera år och ingen rost var det.
En kompis hade en Juventus som också var bra.
Numera är väl Fiat p-bilar lika bra som andra, jag kör en Bravo -08 som är tipptopp. :angel:
Roliga små bilar.
Det står 3st objekt på ett område här i närheten.
En står på lastpallar.
:)
:)
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Nu känner jag inte till just denna motor, men det är väl en crd (common rail diesel), så var mycket försiktig ifall du lossar något efter högtryckspumpen, kan vara upp mot 2000bar i tryck där.
Tänder den inte får den troligen inte bränsle, den borde tända även utan glödning i funktion.
Kolla alla säkringar som rör bränslesystemet, lyssna att pump startar och bygger upp tryck och stoppar.
Lycka till

Ja, det mycket höga trycket som de även varnade för på Ford när jag berättade vad jag gjort, kan vara så farligt att jag skulle vilja lägga in en varning i inlägget. Men går inte att ändra längre.
I detta fall var det ofarligt eftersom jag satt inne i bilen och körde startmotorn så kort tid som möjligt, och det får ju inte finnas någon annan person i närheten.
Man ska kolla på returen till insprutningspumpen i stället för att se om det kommer diesel.
Risk för luft i systemet med min felaktiga metod, finns väl knappast på en trycksida.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
(Inte hittat någon trasig säkring, men en säkringsbox under förarstolen kunde jag inte öppna)

Den givaren har jag aldrig varit med om krångel, men har nästan bara haft gamla dieslar från 80 och 90-talet,
användes de inte då?
Är det samma som vevaxellägesgivare?
Jag läste att med felaktig sån så kanske motorn inte startar, men om den startar så går det att köra.

Eller sensor kamaxelposition som det kallas på Autodoc? (hittar inget på "tändlägesgivare" iaf inte för Transit)

Visa bilaga 225818

(är just på g att prova med lite startgas, eller som vissa säger, bättre med 556 eller liknande med olja)
Tändläge och vevaxel givare är oftast samma givare sedan finns kamaxellägesgivare som ett komplement på vissa motorer.
Alla (både diesel och bensin) har vevaxelgivaren (den finns på dieslar så långt tillbaka som det är elektronisk styrning av dessa).
På tidigare bensinmotorer gjorde du dess jobb delvis manuellt genom att med tändinställningslampa, märke på remskivan på vevaxeln och att vrida på fördelaren...
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tändläge och vevaxel givare är oftast samma givare sedan finns kamaxellägesgivare som ett komplement på vissa motorer.
Alla (både diesel och bensin) har vevaxelgivaren (den finns på dieslar så långt tillbaka som det är elektronisk styrning av dessa).
På tidigare bensinmotorer gjorde du dess jobb delvis manuellt genom att med tändinställningslampa, märke på remskivan på vevaxeln och att vrida på fördelaren...

Ja att byta den är väl snart det enda jag kan göra, jag fick igång motorn med motorvärmare och startgas och efter ca 10 sekunder gick den rent. Sen enligt tips så fick den gå med förhöjt varv en halvtimme för att bli bra luftad i insprutningen.
Men senare på kvällen när den kallnat så var det lika illa igen.
Med startgas så hade jag ryckt säkringen för glödning, på kvällen testade jag glödning som vanligt och ingen gas.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja att byta den är väl snart det enda jag kan göra, jag fick igång motorn med motorvärmare och startgas och efter ca 10 sekunder gick den rent. Sen enligt tips så fick den gå med förhöjt varv en halvtimme för att bli bra luftad i insprutningen.
Men senare på kvällen när den kallnat så var det lika illa igen.
Med startgas så hade jag ryckt säkringen för glödning, på kvällen testade jag glödning som vanligt och ingen gas.
När min krånglade så gick det också att starta på gas.
Det som händer är att tändläget inte är så kinkigt vid start och att när den väl får gå några varv så kan den få impulser tillbaka och starta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Inte hittat någon trasig säkring, men en säkringsbox under förarstolen kunde jag inte öppna)

Den givaren har jag aldrig varit med om krångel, men har nästan bara haft gamla dieslar från 80 och 90-talet,
användes de inte då?
Är det samma som vevaxellägesgivare?
Jag läste att med felaktig sån så kanske motorn inte startar, men om den startar så går det att köra.

Eller sensor kamaxelposition som det kallas på Autodoc? (hittar inget på "tändlägesgivare" iaf inte för Transit)
--------------------------------------------------------------
Vevaxelgivaren talar om i vilket läge vevaxel/kolvar m.m. är i och talar då om när ex. insprutning/tändgnista m.m. skall ske beroende på diesel eller bensinmotor.
Den informationen kommer ju (på en fyrcylindrig motor) fyra gånger per varv. Varje signal kan också variera i olika motorer för varje signal kan bestå av flera pulser.
Men eftersom det är fyrtaktare så skall ju bara typ insprut ske vart annat varv, och även tändgnistan skall ju bara komma vart annat varv, även om en del motorer slår en blindgnista vid skiftet utblås/insugs fasen. Bl.a. många äldre MC motorer som var fyrcylindriga men bara hade två tändspolar.
Men kamgivaren/tändlägesgivaren sitter då någonstans mot något som alltså snurrar med halva motorns hastighet för att tala om när ettans cylinder/kolv är i topp just i "tändfasen" och inte i in/utsugningsfasen.
Den kan sitta och känna av ex. just när kamaxeln är i ett läge som stämmer med ettans cylinder i topp och i tändfasen.
På halvgamla bensinmotorer så kan den sitta i fördelaren om den fortfarande finns kvar men bara skickar gnistan till rätt cylinder men för övrigt inte skapar "eldelen" av gnistan som då kommer från databoxen via en tändspole.

Du skrev..."Jag läste att med felaktig sån så kanske motorn inte startar, men om den startar så går det att köra."

Det luriga med kam/tändlägesgivaren är att.......... I många, kanske de flesta, kanske alla äldre motorer så behöver databoxen bara en signal vid start från den givaren för att få tillräcklig info var tändläget är och då kunna hålla reda på insug/tändgnistan m.m.
D.v.s. om givaren är dålig men skickar någon liten signal ibland så räcker det för att motorn skall starta och fortsätta att gå ok. och normalt tills den blir avstängd och ytterligare en signal behövs vid nästa start. Om de flesta signalerna uteblir under det att motorn är igång så märks inget alls.
Man kan kolla om det är den varianten genom att när en motor är igång så kan man koppla bort givaren till kam/tänd läget och motorn fortsätter då att gå helt ok. men går alltså inte att starta om igen förrän man åter kopplar in den.
Många gånger när man får nöta och nöta för att få igång en bil så kan det vara dålig signal från den givaren, men som till slut ger en liten signal som räcker för att boxen skall uppfatta den en enda gång och då veta tändläget på ettans cylinder, och bilen startar, och går då oftast bra på en gång.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Idag har jag beställt en vevaxelgivare på Trodo och efter det skulle jag kolla felkoderna igen, men det fanns inte en enda!
Vred på starten för att se om det blir nån skillnad, men bilen hoppar igång lätt och går fint på tomgång!
Varken värmare eller gas.
ingen felkod.
Sporadiskt fel, försöker väl byta givaren när den kommer om ca en vecka.
En billig sak f.ö.

Mvh / Hans
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det luriga med kam/tändlägesgivaren är att.......... I många, kanske de flesta, kanske alla äldre motorer så behöver databoxen bara en signal vid start från den givaren för att få tillräcklig info var tändläget är och då kunna hålla reda på insug/tändgnistan m.m.
D.v.s. om givaren är dålig men skickar någon liten signal ibland så räcker det för att motorn skall starta och fortsätta att gå ok. och normalt tills den blir avstängd och ytterligare en signal behövs vid nästa start. Om de flesta signalerna uteblir under det att motorn är igång så märks inget alls.
Man kan kolla om det är den varianten genom att när en motor är igång så kan man koppla bort givaren till kam/tänd läget och motorn fortsätter då att gå helt ok. men går alltså inte att starta om igen förrän man åter kopplar in den.
Många gånger när man får nöta och nöta för att få igång en bil så kan det vara dålig signal från den givaren, men som till slut ger en liten signal som räcker för att boxen skall uppfatta den en enda gång och då veta tändläget på ettans cylinder, och bilen startar, och går då oftast bra på en gång.

M.v.h. JANKRO.

Jag borde förstås ha beställt en sån också, men sökningen på tändlägesgivare gav noll resultat på autodoc, så jag antog att det inte finns en sån. Det verkar dock som om alla moderna dieslar har det.
strul med alla namn, de visar sig ha "sensor tändningsimpuls" och det borde väl vara detsamma.
Det gick ju också att hitta en på "sensor kamaxelposition" men det hade jag glömt..
Särskilt som youtubeknuttar visat att vevaxelgivaren kommer man åt under bilen, så hade jag ju hellre provat med
kam-givaren först...
På vintern och med paj rygg samt sjukdomen MS drar jag mig numera för att lägga mig under en bil.
Någon anser att jag därför borde tälta.
Nåja.. jag kan göra jobbet men har ingen som helst lust, särskilt inte om det visar sig vara onödigt.
Jag har lyckats flytta den en bit medan den gick, så den kan nog stå till våren, men då ska den igång..
Kan jobba med inredning och har tänkt använda båtprylar, tex en Wallas värmare som jag provkört, trots Webaston pga mina erfarenheter med såna för bruk hela nätter..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja att hitta rätt namn för att hitta rätt pryl kan vara rätt spännande detektivarbete och dessutom rätt hopplöst ibland.
Med de här oftast tyska firmorna så kan nog även en hel del bli "lost in translation" antingen av någon översättningsapp eller begränsad teknisk kunskap av personen som "har hann om ett".
En sökning efter något man vet finns på våra "blåa" bildelsvaruhus här hemma i Sverige brukar bli nitlott helt oförstående tills man hittar delen på hyllan och inser att man inte fick till exakt rätt benämning på delen enlig deras ordbruk.

Det finns lite olika varianter av givare till de här motorsignalerna, men många av dem är ju magnetiska och då särskilt den som sitter som svänghjulsgivare kan ha samlats på sig metalldamm från kopplingen och kanske kuggkransen som gör att den ligger till, eller nästan ligger till hela tiden och då kan det räcka med att torka bort magnetdammet för att få igång den igen.
En del kan bli dåliga i kontakten. En som strulade för mig typ en sådan här...
Svänghjulsgivare.JPG
....till en JEEP skulle ge 8V ut som signal. Den lyckades bara lämna ifrån sig ca. 3.5V ut som signal och det tyckte troligen styrboxen var en lite för diffus signal ibland för att reagera.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hejsan, ja att hitta rätt namn för att hitta rätt pryl kan vara rätt spännande detektivarbete och dessutom rätt hopplöst ibland.
Med de här oftast tyska firmorna så kan nog även en hel del bli "lost in translation" antingen av någon översättningsapp eller begränsad teknisk kunskap av personen som "har hann om ett".
En sökning efter något man vet finns på våra "blåa" bildelsvaruhus här hemma i Sverige brukar bli nitlott helt oförstående tills man hittar delen på hyllan och inser att man inte fick till exakt rätt benämning på delen enlig deras ordbruk.

Det finns lite olika varianter av givare till de här motorsignalerna, men många av dem är ju magnetiska och då särskilt den som sitter som svänghjulsgivare kan ha samlats på sig metalldamm från kopplingen och kanske kuggkransen som gör att den ligger till, eller nästan ligger till hela tiden och då kan det räcka med att torka bort magnetdammet för att få igång den igen.
En del kan bli dåliga i kontakten. En som strulade för mig typ en sådan här...
Visa bilaga 225924
....till en JEEP skulle ge 8V ut som signal. Den lyckades bara lämna ifrån sig ca. 3.5V ut som signal och det tyckte troligen styrboxen var en lite för diffus signal ibland för att reagera.

M.v.h. JANKRO.

intressant igen, jag "firar" black friday med en black-rabatt på även en kamvridningsavkännare (lika bra att hitta på ett nytt namn till :)) dessutom av trodos premiumkvalitet.
Så kan jag köra bekväm-varianten med att byta den först.
Hur fick du fram bör-värdet 8 volt på din?
Jag har ett gammalt oscilloskop som jag nog borde ha kopplat in och kollat lite, men börvärdena behövs ju.
För allmän kännedom har jag inte använt oscilloskop på sådär 30 års tid.
Däremot magnetresonansmätningar på mig själv, men där har jag inte behövt arbeta utan bara tillhandahålla kroppen i viloläge. Ännu längre tillbaka satt jag dock varje natt och stirrade på ett oscilloskop nätterna igenom under ett helt års tid och ett välkommet kort avbrott kom när Manne Siegbahn kom på besök, som en skärpt 90-plussare men dock inte hittade till sitt rum.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det är nog bar när motorn går som den lämnar en utsignal, i form av en växelspänning.
resistansmätning borde funka, på en lös gifvare, den består ju vanligen av en spole.
Har du skaffat en ny, mät dess motstånd och notera för framtida felsökningar.

Kan ju finnas givare med HALL element, då är den svår att mäta med ohmmeter.

Roysan
 
Toppen