• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn startar inte men går runt. Löst.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi skulle hämta HB:n igår för att köra hem den för urpackning och avställning.
Jag vred om nyckeln och startmotorn gick runt men ville ej starta och instrumenten slocknade.
I tändnings läget så visades nästan ingen info i instrumenten. Varken bränsle mängd eller annat
bara laddnings lampan lyser och den slocknar när startmotorn drar runt motorn.
Mätarna och diverse lampor flimrade och jag trodde att instrumentet hade get upp.
Kollade batterispänningen. OK
Kollade batterispänning till säkringsdosan i kupén. OK. Men den blev noll volt vid start.
Jag hade jordpunkt i chassiet.
Då flyttade jag jordpunkten från chassiet till batteriet och och då fick jag spänning till säkringsdosan.
Kollat jord till chassiet. Den var dåligt.
En dum lösning på jordförbindelse upptäcktes på rambalken under batteriet. (Den kanske inte var så dum då den höll i 20år) :)

Det man gjort är att skala bort kabelns isolering och sedan har man krympt på en kabelsko och dragit fast den i balken
för att sedan dra den till motorblocket.
Motorns rörelse har sedan med tiden gjort att det blivit dålig kontakt i kabelskon vid rambalkens jord.

Jag tillverkade en ny jordkabel som sattes mellan batteri och motorfästet.
Nu kommer denna jordning att hålla tills bilen skrotas och den är lätt att hålla koll på vid service.

Fiat Ducato 2.8l 2002
 

Bilagor

  • jord.jpg
    jord.jpg
    17,1 KB · Visningar: 177

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då är nog min ingivelse av jordfläta och jordkabelkoll till våren berättigad.
Jag kollade över motorrummet lite nu innan sista färden. Blängde lite på jordflätan mellan motor och chassi som är ett tag sedan sista uppfräschning skedde på. Jordkabeln mellan batteri och chassi fixades i våras, men inget är ju starkare än den svagaste länken.
Problemet tidigare på vårkanten med lite svaj på startmotorn visade sig vara att kolen var slut i startmotorn, trots ny för bara ca. tio år sedan.
Anledningen till det visade sig vara att Delco Remy av någon anledning hade valt att montera kol i den som bara var ca. 10 m.m. långa innan de hängde upp sig på flätan??
Problemet dubbeleliminerat med nya kol i startmotorn och en extra startmotor i bagaget.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För några år sedan kollade jag under huven som jag brukar göra, på personbilen, S70 1998.
Brukar stå och titta en stund, kolla lysa och besikta, för att se saker som ev inte är bra.
Jag såg då jordkabeln, från batteriets minus till en punkt på motorblocket. Den såg ut att vara dålig vid kabelskon. Tog tag i den och den var av hel enkelt.
Hur kunde då motorn starta och gå? Jo på den här motorn fann n ytterligre jordkbabel som gick från minus på batt. till chassiet.
Startströmmen är låg jämfört med en dieselmotor, dessutom kan en bensinmotor starta med betydligt mindre spänning på startmotorn än en diesel.
Men man kan fråga sig hur strömmen kommer via chassi då till motorns jord och där vidare till startmotorns jord.
det finns förstås mindre kablar till övriga ystem, som förbinder motorn jord med övrig jord i bilen.
Exvis tändspolens jordning, och elektronikens jordning.
Men risken är förstås stor att startströmmen överbelastar dessa tunna trådar. Men oöversiktliga skador som följd.
I fallet min S70 klarade den sig, kanske hade jordkabeln varit v i flera år?
En ny kabelsko monterades på den jordkabeln som var av, sen gick bilen i alla sin agar.

Vad jag vill säga är att fel skador eller dålig kontakt på bilars, och i synnerhet husbilar lite större motorer, kan i värsta fall orsaka skador som kan bli dyra. det kan löna sig att koll över sådan här saker. Följ de grova kablarna, dra i dem försök vrid på kabelskor, efterdra dem. och ha koll.
Dieselmotorer behöver ha lite större "fjong" på startmotorn för att gå igång, dvs mindre spänningsfall är önskvärt, (=tjockare kablar). Startströmmen är högre än i bensinbilar, och i allra värsta fall kan det bli varmt, med brand som följd.

Jag minns när jag ombads titta på grannens traktor, den startade inte. Vid startförsök rök det från startmotorn. Jag såg direkt att röken kom från pluskabeln till startmotorn. Vi kunde dra åt denna, dvs där kabelskon sitter vid solenoiden på startmotorn. Men man kan inte dra åt för hårt då kan man få denna skruv att vrida sig i solenoiden. Varvid byte av startmotorn krävs. = dyrt....
(Oljiga anslutningar görs rent givetivs, (brandrisk)

Den som lämnar in bilen för service kanske kan be verkstaden att kolla över högströmskablarna.
Den som mekar själv, ställ dig och titta under hufven, kryp under bilen, det är ju stor plats under motorn i en hb.
I våra äldre bilar är ofta dessa saker rejält dimensionerade, i nyare bilar har man sparat lite på koppar.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har ett svagt minne av någon mekning för jättelänge sedan på någon då gammal/nu jättegammal troligen skrotad sedan länge bil som inte ville starta, med nötande och kontroller för att hitta felet (på tändningen).
Efter idogt nötande med startmotorn så började det ryka om vajerhöljet till chokevajern så man brände sig på det (ett sådandärt hölje av rundspunnen metalltråd som till mopeder och motorcyklar, fast då sitter det ju ett extra plasthölje ytters på dem).
Det visade sig att för tillfället och troligen rätt länge ha varit vajerhöljet som var den enda jordningen mellan chassi och motor :p.
Själva felet hade inte med jordningen att göra utan det var någon kortis till brytarspetsarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det kan bli underliga effekter av dålig kablar för de höga strömmarna.
Det är ju så att strömmen fördelar sig olika vägar.
I fallet med Jankros Bowdenkabel, så kan man tänka sig att vid startförsök om allt är ok, kommer 150 Amp att gå rätt väg, dvs genom den tjocka jordledningen, och kanske 5 A genom Bowedenkabeln.
Blir det dålig kontakt i jordkabeln, och därmed ett motstånd, så söker sig strömmen till andra vägar, i detta fall en så stor del genom Bowdenkabeln att den blir varm.
Klart att det finns brandrisk.....

Motorn i våra bilar sitter ju monterad på gummikuddar, för att inte fortplanta vibatrstionerna till bilen .
Det betyder att motorn rör sig vid körning, och stora tjocka kablar är stela och med tiden kan de helt enkelt börja gå av.
Ibland delkardel för kardel, ibland tvärt av.

Roysan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Min Fiat 128 SportKupé 1975 kördes i 110km/h när jag skulle åka av gamla riks80 (E16) till Valbo.
Jag kom i rasade fart (på den tiden) ner mot en korsning och tryckte ner kopplingspedalen för att
växla ner men pedalen gick direkt i botten.
Jag fick ur växeln till slut och kunden rulla in till sidan av vägen.
Jag öppnade huven och noterade att kopplingsvajern var av bränd och undrar hur detta kunde ha hänt.
Jag kollade runt lite och hittade en jordfläta som satt ihop men när jag tog i den få fick jag hela flätan i handen.
Den var så ärgad att den lossnade i båda ändarna.
Det var bara att ta fram startkablarna och koppla mellan minus pol och chassie och starta motorn med 1:ans växel
och åka gamla vägen hem och reparera. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min Fiat 128 SportKupé 1975 kördes i 110km/h när jag skulle åka av gamla riks80 (E16) till Valbo.
Jag kom i rasade fart (på den tiden) ner mot en korsning och tryckte ner kopplingspedalen för att
växla ner men pedalen gick direkt i botten.
Jag fick ur växeln till slut och kunden rulla in till sidan av vägen.
Jag öppnade huven och noterade att kopplingsvajern var av bränd och undrar hur detta kunde ha hänt.
Jag kollade runt lite och hittade en jordfläta som satt ihop men när jag tog i den få fick jag hela flätan i handen.
Den var så ärgad att den lossnade i båda ändarna.
Det var bara att ta fram startkablarna och koppla mellan minus pol och chassie och starta motorn med 1:ans växel
och åka gamla vägen hem och reparera. :)

Läcker bil du hade! :)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo i en del bilar är det en flätad ledare i andra en tjock kabel. Flätan är väl tänkt att vara lite mer flexibel, när motorn rör sig och därmed vickar på kabeln. Men den är direkt utsatt för väder och vind, medan kablar har ett skyddande plasthölje.

Inte kul att köra hem utan koppling, men det går, själv körde jag husbilen 140 km utan koppling.
Svårast var det i en rondell i Torsby..... Men den storien har jag berättat om tidigare, berodde inte på elfel.

Att ha startkablar, är bra, och att kunna använda dem för att ersätta en avfrätt jordfläta är fyndigt och spar in bärgningskostnaden.

I vår husbil har jag extra långa startkablar, så långa att jag kan få hjälpstart från Bodelsbatteriet om det skulle krävas.
Men sådan finns inte att köpa, så då får man tillverka själv.

Även den lilla komporesorn aom hjälplinga kan pumpa ett läckande hjul, har fått så lång sladda att det räcker för att pumpa bakhjulen.

Ja vi läser om avbrända Bowdenkablar, och en avbränd kopplingskabel.
Strömmen söker sig dit det går, även om det är et visst motstånd, motståndet ger värme, och är värmen hög så blir det brasa.
Mellan motor och chassi, och vidare genom el-panelen, och till elektronikboxen, går även där jordledare.
Dvs vid högt motstånd i en jordfläta eller jordkabel, kan vi få skador på elelktroniken, och då blir de betydligt svårare (läs dyrare) än en kopplingkabel, eller Bowenkabel.

Det finns därmed goda skäl att se till nämnda högströmskablar.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att köra utan koppling ger ett utmärkt tillfälle att utöva konststycket " Dubbeltrampa"!
Nej, nej det var ju just det som inte gick! Tänkte inte på det!
Nje, dubbeltrampa kanske kroppen vill göra visserligen, men det struntar ju bilen fullständigt i.
Fingertoppskänsla i gasfoten och handen som drar i växelspaken är nog ordet du letade efter :msn_tongue:.

Sen är det ju rätt olika på lådor, en del både man känner och hör riktigt bra, och en del är ju hopplösa hur mycket man än smeker, lullar och pratar med spakarna.

Den mest jä..... jag har framför var en DODGE pickup med Viper V10... kompressor på det, manuell låda och en knappt fungerande koppling samt glapp i växelspaken som extra grädde på moset....... Men felen gjorde ju att man fick ta det lugnt som säkert var ett plus om man ser på det så här efteråt.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Läcker bil du hade! :)
Tack. Ja den var ju kul och varvvillig så den blev välkänd på gatorna i Gävle
(men även på Kärralunds Camping då det begav sig med stooor skidbox på taket). :)
Den hade ju "fattigmans" cruisecontroller också. Handgas som gick att låsa. (extra gasvajer till förgasaren). :)
Jag hade två. En reservdelsbil då det behövdes delar ofta. :)
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja att köra 14 mil utan koppling, var klurigt.
För att stanna måste man med rätt varv på motorn få ur växeln, och sen bromsa. Stort avstånd till framförvarande fordon gäller då.
Försök att bromsa med växel i resulterar i att motorn som ju är urstark, försöker köra bilen ändå, särsklilt på lägre vx.
Vid stående bil kan det ibland vara svårt att få i en växel, och man måste ju ha växel i när startmotorn körs, så går den igång och driver iväg.
Start på tvåan gick bra, sen 3:an och med rätt känsla på gasen och VX-spaken fick man in 3:an utan att skarpa sönder synkkuggarna.
Körde max på fyran vid detta äventyr.

Ja träning kan vara bra, men man kan oxo kolla sin kopplingvajer, en Bowdenkabel.
I mitt fall hade en klamma där kabeln kommer ut från pilotväggen rostat sönder. detta gjorde att kabeln blev sned, en rätt tvär vinkel, som gjorde att innerlinan slets ut efter hand.
Den nya hade en plastring .
Nu kollar jag med jämna mellanrum om kopplingkabeln kommer rätvinkligt ut till motorrummet genom pilotväggen.
Kan vara lite klurigt att hitta den, med en lång högerarm, med uppkavlad skjortärm går det utmärkt att ha koll i alla fall.

Roysan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ibland händer det att kabeln ärgar inne i kabelskon på pressade jordkabelskor. Det är ett lurigt fel då det inte syns, alla kontaktytor kan vara rengjorda men det fungerar ändå inte.
jag råkade själv ut för det en gång mellan Falun och Bollnäs kl 18 en fredagskväll, vi hade stannat för en kortare rast och när vi skulle vidare var motorn helt ”död”. Som tur var hade jag både verktyg och instrument med så det gick både att lokalisera och temporärt åtgärda felet, i annat fall hade bara bärgning återstått och att vänta till tidigast måndag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack. Ja den var ju kul och varvvillig så den blev välkänd på gatorna i Gävle
(men även på Kärralunds Camping då det begav sig med stooor skidbox på taket). :)
Den hade ju "fattigmans" cruisecontroller också. Handgas som gick att låsa. (extra gasvajer till förgasaren). :)
Jag hade två. En reservdelsbil då det behövdes delar ofta. :)

Haft en sådan på 70-talet,
minns handgasen :swoon::twitcy:
Hängde för övrigt med betydligt starkare bilar på grusväg, iallafall under 100.
Det bästa var "växelgreppet" en mycket skön skulptur i valnöt :cool::cool:

Resten var typiskt FIAT=Fix It Again Tony o_O
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tänkte just lägga in en ny tråd med fråga om en bra dieselmotor som plötsligt är totalt livlös vid start trots
mycket bra snurr på startmotorn och diesel fram till spridarna. Dessutom förvärmd med m-värmare
i timtal, rejält varm vid andra försöket.
Det är en Ford, tilltänkt campingbil. Inget svar på Ford-forumet men iofs bara väntat sen igår..
Sökte här på "startar ej" och fick upp den här tråden.
Skulle inte bristande jordning av motorn ge detta fel, dvs glödstiften kommer inte glöda?
Men borde inte i så fall glödsymbolen spöka? Den lyser som vanligt ca 5 sekunder.
Bilen har bara två batterier under förarstolen, inget i motorrummet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänkte just lägga in en ny tråd med fråga om en bra dieselmotor som plötsligt är totalt livlös vid start trots
mycket bra snurr på startmotorn och diesel fram till spridarna. Dessutom förvärmd med m-värmare
i timtal, rejält varm vid andra försöket.
Det är en Ford, tilltänkt campingbil. Inget svar på Ford-forumet men iofs bara väntat sen igår..
Sökte här på "startar ej" och fick upp den här tråden.
Skulle inte bristande jordning av motorn ge detta fel, dvs glödstiften kommer inte glöda?
Men borde inte i så fall glödsymbolen spöka? Den lyser som vanligt ca 5 sekunder.
Bilen har bara två batterier under förarstolen, inget i motorrummet.

Vilka felkoder sätter den?
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Vilka felkoder sätter den?

Ja dags att skaffa ett sånt instrument, har aldrig haft..

Var just ute och mätte från motor till en plus i säkringshållare,
och det är full spänning så då borde motorn vara ok jordad, fast
borde väl mätas när man glöder.
Provade start igen, livlös, men nu såg jag en varning lysa med symbolen
"i" och enl boken så ska man då läsa felkod
Kan det duga med Biltemas billiga läsare, jag har firman i närheten.
 
Senast ändrad:
Toppen