• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorfäste

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det känns just nu som att "olyckorna" kommer fler och fler ju närmre jag kommer min resedag, i dag märkte jag att det "klunkar" från motorrummet när jag gasar... Eller när jag släpper på gasen.
Pratade med en kompis och han tror att det är ett motorfäste som har gått sönder. Senare fick jag möjlighet att kolla, och det visar sig att vid fästet där alla remmar, generator mm sitter, där kunde jag stoppa in ett par fingrar.... Vet ej hur det var tidigare.
Men nu undrar jag... Är detta något man lätt klarar av eller måste jag lämna in bilen till en verkstad
Tack på förhand...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi gjorde såhär.... Startade motorn och la in fram sen back, fram, back, fram...... Osv
Min motor rör sig ca 1-1,5cm när det gäller vridkraften av motorn
Kompisen som har samma motor... Hans rör sig max 1cm...

Att vrida för hand med ett sätt är lite svårt då jag fricampar och har inte har plats till ett spätt :eek:

Att knuffa bilen ca 5ton på en grusplats för att se om motorn rör sig, ser jag just nu ganska så omöjligt... Tyvärr
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Var nyss på verkstaden med ett liknande problem. Klonk vid krypkörning när man gasar och motorbromsar i låg fart. Trodde också på motorfäste. Det visade sig att centrumbulten som håller fast drivaxeln i hjulnavet inte var riktigt åtdragen så det fanns ett glapp. Lätt att kolla.
Sen var spindelleden på samma sida kass så den blev bytt. Nu är det tyst.
 
F

F.d. 22252

Guest
De fel som du beskriver hör normalt hemma i förslitning har du stått still länge är det något helt annat som är problemet något som kärvar t ex.
Har du inte kört på länge så kanske det är dags och göra det kanske ditt fel försvinner.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du kollat att alla gummihållarna till avgassystemet är hela.
Om motorfästena är dåliga kan hållarna gå sönder.

Så är det på min gamla 89:a. Motorfästena är dåliga.
Det låter då en del vid anslutningen av främre röret till grenröret.

När det gäller centrumbulten på de äldre bilarna är åtdragningsmomentet 500Nm
vad jag kommer ihåg. Det finns trådar som handlar det.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Har du kollat att alla gummihållarna till avgassystemet är hela.
Om motorfästena är dåliga kan hållarna gå sönder.

Så är det på min gamla 89:a. Motorfästena är dåliga.
Det låter då en del vid anslutningen av främre röret till grenröret.

När det gäller centrumbulten på de äldre bilarna är åtdragningsmomentet 500Nm
vad jag kommer ihåg. Det finns trådar som handlar det.
Ingen dum ide' att kolla upphängningen på avgassystemet!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ingen dum ide' att kolla upphängningen på avgassystemet!
Godmorgon... För ca 2 veckor sedan såg jag att avgasröret bara hängde i den yttersta upphängning, de andra var trasiga eller helt borta :eek:.. Jag hade en gummistropp som jag delade och hängde upp avgasröret med...
Och nu när ni nämner det... Så uppstod klunkandet ungf därefter :eek:.
Jag skall ta bort dem.. .. Kan det vara så att motorfästen har slitit till sig utefter brist på upphängning ar på avgasröret?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Godmorgon... För ca 2 veckor sedan såg jag att avgasröret bara hängde i den yttersta upphängning, de andra var trasiga eller helt borta :eek:.. Jag hade en gummistropp som jag delade och hängde upp avgasröret med...
Och nu när ni nämner det... Så uppstod klunkandet ungf därefter :eek:.
Jag skall ta bort dem.. .. Kan det vara så att motorfästen har slitit till sig utefter brist på upphängning ar på avgasröret?
Snarare tvärt om. En motor som rör sig mycket kan slita sönder avgasupphängningen( och hela systemet).
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Äsch, det är väl ett nederlag?
"Kan själv!" är ett tankesätt vi skall vårda. Man lär sig också så mycket mer än att bara öppna plånboken.
Peter verkar ju närma sig lösningen.. (fast jag skulle ju ha bytt motorfästet när det ändå fanns hemma ;) )
Stämmer :)
Men har var det ju lite bråttom….
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nja om en verkstad hjälper dig? Snarare gör jobbet för pengar.
Får mig att tänka på en artikel i en tidning om Per Gessle... (om jag minns rätt.)... han har nog några bilar i sitt garage. Där svarade han så här, nu har jag det ju så att sånt som att besiktiga bilar behöver jag inte göra själv. Det har jag andra som gör åt mig.
.......
Men jag tycker att du skulle behöva en riktig hög lyft. Det blir avsevärt enklare om man kan komma åt bra underifrån för att inspektera.

..............
Bilen är inte " gammal " ! Så 500 Nm ? ? ?
..............
Själv åker jag ingenstans utan chaufför, kock och mekaniker med på resan. De får bo i tält utanför på natten. De nätter jag föredrar att ta in på hotell brukar jag va hygglig o låta dem sova inne i husbilen.
.........
För att återknyta till tråden...men min bil är gammal...jag har bytt alla motorfästen... inget var dåligt men trots allt 30 år gamla... så inte fel att byta!
Ok gjorde det inte själv.. men var med o det verkade inte jättekrångligt men behövs några ordentliga "domkraftar" pallar.
Så ja.. byt fästena när du får tid o möjlighet. Du har ju fästena med dig i bilen ?

............
En domkraft..två domkraftar...domkrafter ? ? ?

(Or ar er n o ingen ändelse. )
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Väl i Italien tyckte jag att jag skulle åka in på en verkstad, eftersom avgaserna är svarta när jag gasar på eller kör uppåt...
Det visade sig att turbon hade lagt av... Så när de ändå var under bilen så bad jag dem att byta de diagonala motorfästen....
Efter att de hade gjort det.... Så var det klunkande ljud kvar :eek:
Så jag beslöt mig för att köra vidare... Väl i Grekland och flera 100 mil mer... Så åkte jag till en fiat verkstad i Igoumenitsa... De sa att det är motorfästen.. Och så fick de byta motorfästen.... Och sen körde jag därifrån.... Och det klunkande ljudet hördes fortfarande..
Så tillbaks till verkstaden....Och en Ny undersökning.... Denna gång kom de fram till att det är västra drivknut... Så på fredag 8:30 har jag ny tid... Hoppas de nu löser problemet med det klunkande ljudet...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja nu är klunkandet borta. :applaus:
Kl 9:00 började de med jobbet, och då på höger sida :eek:... Så jag frågade om det inte var vänster sida som ni sa i förrgår... Näää.. Det är höger sida, Det blev ett missförstånd sist... Okey säger jag och hoppas allt blir bra...
Jag hinner gå två rundor med hundarna innan de är klara....
Sen kommer verkstads bossen.... Vi har inte bytt drivknuten då vi fick fel Knut.. Vi fick en som är 29mm i diameter och din är 32mm :eek:
Men vi har fyll på med nytt fett runt kulorna så nu skall ljudet vara borta...
Detta kostar mig 50:-€
Jag testar bilen... Och till min stora glädje så är klunkandet nu borta..... Men för hur länge tänker jag :rolleyes:.... Och kör iväg...

Så nu undrar jag hur många km tror du jag kommer innan klunkandet är tillbaks :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tummen upp hela tiden:twitcy:.
Tog stygnen nu i veckan efter 2 veckor med inflammation. Den är inte vacker kan man säga.
Kom från doktorn nu o ny pencelinkur 2 veckor för kraftig urinvägsinflammation som pågått några veckor. Aldrig får man va glad som kärringen sa när näsblodet rann i vasken.
Oj... Kanske dags att dra söderut, så får du i vart fall ett bättre väder.... Krya på dig så hörs vi...
 
Toppen