• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorfäste

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det känns just nu som att "olyckorna" kommer fler och fler ju närmre jag kommer min resedag, i dag märkte jag att det "klunkar" från motorrummet när jag gasar... Eller när jag släpper på gasen.
Pratade med en kompis och han tror att det är ett motorfäste som har gått sönder. Senare fick jag möjlighet att kolla, och det visar sig att vid fästet där alla remmar, generator mm sitter, där kunde jag stoppa in ett par fingrar.... Vet ej hur det var tidigare.
Men nu undrar jag... Är detta något man lätt klarar av eller måste jag lämna in bilen till en verkstad
Tack på förhand...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur din bil ser ut men alla som jag haft anledning att fundera över hur motorn sitter upphängd har haft tvärställd motor. Då är det bara att lyfta med en domkraft under motorn, en bräda emellan, och sedan skruva. Lätt som en plätt. Dvs lite juckande i sidled för att få dit skruvarna vid åter5monte4iongen.vill jag minnas det var!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är en tvärställd fiat ducato 2,8 JTD
Mekonomen skall ha 4200:- motorfäste + arbete?
När jag tittar så är det väldigt trångt, startbatteri och plattan för batteriet måste bort.... Kanske då kommer jag till :rolleyes:.... Men sen är det ryggen.... Måste hitta ett sätt att "lura" den så jag inte fastnar i motorrummet :twitcy:;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har en -05 2,8 JTD och har tyckt att motorn skakat till lite väl mycket när jag stängt av den samt att den rört sig när jag släppt på gasen vid körning.
Lite på chans köpte jag nya nedre/bakre motorfästen från Autodoc när jag ändå beställde lite annat i höstas. I våras bytte jag fästet när jag ändå hade bort generatorn och problemet försvann. Gummit var inte trasigt men förmodligen hade det blivit för mjukt. Tog ca 15 minuter och lätt att komma åt. Det som tar längst tid är att få upp bilen på pallbockar så man kommer under bilen.

Det är 2 delat:
130:- Styck...

Det högra övre under batteriet är inte speciellt svårt att byta heller men man måste bort med batteriet och hållaren samt klossa under motorn med något. Det jobbigaste för ryggen är väl att tråckla ut det där batteriet...
Är nog lika bra att byta alla 3 fästen när man ändå håller på. Dom övre kostar mellan 300-600:- st.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom jag är ganska novis på motorer och allt runt motorn så har jag bett om hjälp. Det första vi kom fram till var att alla motorfästen verkar ok...
Nästa tipps var lös bromsback... Efter att hissat upp bilen och tagit av hjulet... Såg vi att allt var ok...
Sen kollade vi glappet i drivknuten (tror jag det heter).. Och det var också ok...
När hjulet var av så kollade vi hjulupphängningen (den som ser ut som ett Y).. Här såg allt bra ut....
Då är det drivknuten.... Som glappar i växellådan.... Men han sa då får du inte ett "klunk".. För där löper allt i olja som dämpar ljudet..
Jag skickade tillbaks motorfäste...
Och står nu på ruta ett :swoon:
Nu förstår ni säkert varför jag hatar pilla på bilar :twitcy: men funderar fortfarande på vad har vi missat :rolleyes:..... Någon som vet?
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Eftersom jag är ganska novis på motorer och allt runt motorn så har jag bett om hjälp. Det första vi kom fram till var att alla motorfästen verkar ok...
Nästa tipps var lös bromsback... Efter att hissat upp bilen och tagit av hjulet... Såg vi att allt var ok...
Sen kollade vi glappet i drivknuten (tror jag det heter).. Och det var också ok...
När hjulet var av så kollade vi hjulupphängningen (den som ser ut som ett Y).. Här såg allt bra ut....
Då är det drivknuten.... Som glappar i växellådan.... Men han sa då får du inte ett "klunk".. För där löper allt i olja som dämpar ljudet..
Jag skickade tillbaks motorfäste...
Och står nu på ruta ett :swoon:
Nu förstår ni säkert varför jag hatar pilla på bilar :twitcy: men funderar fortfarande på vad har vi missat :rolleyes:..... Någon som vet?
Aldrig lätt att analysera på distans. Det är ju en tvärställd motor, du har inte prövat med att gunga motorn fram och tillbaks för hand och lyssnat efter "klunket"? Mjuka motorfästen kan ge motorn större rörelsefrihet än normalt.
Inget annat som är löst i motorrummet?
Hörs det från vänster sida, höger sida eller annat?
Som sagt inte lätt alltid, men du får försöka vara lite metodisk och envis.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Prova även med bilen på plan mark, motorn avstängd, parkeringsbroms urlagd, en växel ilagd, försök sen att gunga bilen framåt/bakåt, och se ifall du lyckas skapa ditt "klunkande" och kanske lokalisera var ljudet kommer ifrån.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Aldrig lätt att analysera på distans. Det är ju en tvärställd motor, du har inte prövat med att gunga motorn fram och tillbaks för hand och lyssnat efter "klunket"? Mjuka motorfästen kan ge motorn större rörelsefrihet än normalt.
Inget annat som är löst i motorrummet?
Hörs det från vänster sida, höger sida eller annat?
Som sagt inte lätt alltid, men du får försöka vara lite metodisk och envis.
Ok.... Men hur vet jag om motorfästen har blivit mjuka?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Prova även med bilen på plan mark, motorn avstängd, parkeringsbroms urlagd, en växel ilagd, försök sen att gunga bilen framåt/bakåt, och se ifall du lyckas skapa ditt "klunkande" och kanske lokalisera var ljudet kommer ifrån.
Gunga fram/bakåt..?..... Inte lätt att guna en bil på 8 meter,:rolleyes:... . Eller menar du gunga höger vänster?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Gunga fram/bakåt..?..... Inte lätt att guna en bil på 8 meter,:rolleyes:... . Eller menar du gunga höger vänster?
Framåt/bakåt, ta hjälp av kompisen.
Ha huven öppen samtidigt och kolla ifall motorn vickar onormalt mycket.
Dina symptom tyder ändå på ett eller flera dåliga motor/växellåds-fästen, eller en dålig drivknut, eller dålig bärarmsbussning/ar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok.... Men hur vet jag om motorfästen har blivit mjuka?

Svårt att veta. Jag chansade utan att ens kolla fästet först då jag fick känslan att motorn rörde sig för mycket. Det skapade även en form av "klunkande" känsla i bilen vid växling mellan gaspådrag och motorbroms. Det bakre nedre fästet tar den största vridkraften och är också det billigaste och enklaste att att byta. 250:- och inga specialverktyg eller uppallningar av motorn behövs så helt klart värt att "chansa".
Jag såg ingen skillnad på fästena men det var uppenbart en stor skillnad. Kommer även att byta dom andra vid tillfälle.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Och så kan det finnas slitna/spruckna bärarmslager (upphängning) och torsionsstav lagergummi. Svårt att hitta utan lyft och belastning med stora spettet. Om besiktningen inte anmärker, kan du fortsätta köra! Ett och annat "klunk" får du lära dig leva med!:D
Julian
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Toppen