• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorbroms funktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Har 180 hkr Fiat 2,3 liters 4 cylinder motor

Finns en knapp som skall underlätta att inte behöva nöta ut bromsarna vid branta och långa utförslöpor.
Har vid intryckning fått en mkt bra funktion, mem nu går det ej och jag vet ej om det är en handhavandefel eller om något slutat att fungera. Tacksam för tips.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Stefan, får jag anknyta i din tråd med en fråga hur det fungerar?
Jag trodde att den via elektronik höjer trycket i bromledningarna, så att de vanliga bromsarna används i alla fall.
Hastigheten får vara max 25-30 km/h tror jag, men jag vet inte om knappen kan aktiveras i högre fart för att sedan
hjälpa till när farten sjunkit till maxvärdet.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Vet ej säkert men då hastighet stryps ordentligt även i brant utförslutning utan tryck på pedalen känns det som att motorn bromsas
Vid låg fart endast, kanske du har rätt för har ej fått den att fungera vid 60-75 km/t
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Stefan, får jag anknyta i din tråd med en fråga hur det fungerar?
Jag trodde att den via elektronik höjer trycket i bromledningarna, så att de vanliga bromsarna används i alla fall.
Hastigheten får vara max 25-30 km/h tror jag, men jag vet inte om knappen kan aktiveras i högre fart för att sedan
hjälpa till när farten sjunkit till maxvärdet.
Hastigheten måste vara 20 km för den ska fungera.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att köra sakta i branta utförsbackar är mycket viktig.
Med lägre hastighet blir tillförd värme in i bromssystemet mindre, än i högre fart.
Tex 500 höjdmeter tas på 30 minuter i ställer för 15 minuter.

Om man dessutom har avgasbroms, så ökar dess verkan med högre motorvarvtal, som man ju får på lägre växlar även i låga farter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag hade minstingen av Land/Range Rover, Freelander'n för rätt länge sedan, och jag tror det var de som började med sådanthär "Down hill control" i början på 2000'talet. Lilla Freelandern hade ingen lågväxel och då kompenserade de det med funktionen så man kunde ta sig nerför jättebranta grusbackar eller leriga backslänter utan att bara kana ner eller att det började gå för fort. För vanliga ABS'en funkade inte i så låga hastigheter utan bromsen låste hjulen.
Man klickade till på knappen på växelspaken och höll fötterna borta från både gas och bromspedal och ägnade intresset åt att försöka hålla nosen på bilen neråt med ratten bara, medans motorn höll mot så mycket som möjligt och ABS'en jobbade med att både bromsa och se till att inte något hjul låste sig och började kana nerför (tror jag). Funkade så där har jag för mig, men jag höll mig nog mest på normala vägar med den bilen. Som inte blev så långvarig i mitt "stall" :rolleyes:.
Men den funktionen var ju ämnad för att jättesakta ta sig nerför något som var lite otäckt halt och inte hålla ner hastigheten på vanlig väg med branta nerförsbackar.
Samt även på den så jobbade ju bromsen hela tiden fast man inte själv tryckte på pedalen.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att belysa skillnaden mellan olika system som omnämnts i tråden.

På min bil finns det avgasbroms.
Den fungerar genom att det sitter ett tryckluftsaktiverat spjäll i avgasröret efter turbon.
När avgasbromsen aktiveras stängs insputningen av, avgasspjället stänger och avgasmottrycket ökar, samtidigt aktiveras en funktion i motorn som gör att avgasventilerna hålls öppna 2-3 mm.
Detta gör att det blir enorma pumpförluster i motorn, och bromseffekten ligger på ca 110 kW.
Systemet kan inte drabbas av överhettning/fading, bromsvärmen går ut genom motorns kylsystem

Som alla förstår, är detta något helt annat än olika elektroniska "kryckor" som mindre bilar har.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det skulle vara intressant att veta hur avgasventilerna hålls öppna och alla är öppna samtidigt. De styrs väl av kamaxeln. såvida motorn inte har Freevalves, men såvitt jag vet är det bara Koenigsegg som har detta.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Har 180 hkr Fiat 2,3 liters 4 cylinder motor

Finns en knapp som skall underlätta att inte behöva nöta ut bromsarna vid branta och långa utförslöpor.
Har vid intryckning fått en mkt bra funktion, mem nu går det ej och jag vet ej om det är en handhavandefel eller om något slutat att fungera. Tacksam för tips.
Jag har samma motor 2,3 liters 180 hk.

Menar du knappen som sitter strax ovanför växelväljaren med en konstig symbol på ?

Om du har en robotlåda så motorbromsar husbilen automatiskt med knappen intryck, dvs den lägger i en lägre växel när du rör bromspedalen, rör du bromsen en gång till så växlar den ned ytterligare ett steg och blir liggande där tills du rör gasen igen.

Vi kör mellan Spanien och Portugal via Granada och här kan man snacka om långa nedförsbackar, här fungerar denna motorbromsfunktionen perfekt.

Kolla ifall en pytteliten grön symbol dyker upp i displayen när du trycker på knappen, om inte så fungerar den inte.
Borde ge ett felmeddelande.

// T
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag har samma motor 2,3 liters 180 hk.

Menar du knappen som sitter strax ovanför växelväljaren med en konstig symbol på ?

Om du har en robotlåda så motorbromsar husbilen automatiskt med knappen intryck, dvs den lägger i en lägre växel när du rör bromspedalen, rör du bromsen en gång till så växlar den ned ytterligare ett steg och blir liggande där tills du rör gasen igen.

Vi kör mellan Spanien och Portugal via Granada och här kan man snacka om långa nedförsbackar, här fungerar denna motorbromsfunktionen perfekt.

Kolla ifall en pytteliten grön symbol dyker upp i displayen när du trycker på knappen, om inte så fungerar den inte.
Borde ge ett felmeddelande.

// T
Du har nog helt rätt, fungerar trolig bara ihop med robot/auto -växellåda
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har samma motor 2,3 liters 180 hk.

Menar du knappen som sitter strax ovanför växelväljaren med en konstig symbol på ?

Om du har en robotlåda så motorbromsar husbilen automatiskt med knappen intryck, dvs den lägger i en lägre växel när du rör bromspedalen, rör du bromsen en gång till så växlar den ned ytterligare ett steg och blir liggande där tills du rör gasen igen.

Vi kör mellan Spanien och Portugal via Granada och här kan man snacka om långa nedförsbackar, här fungerar denna motorbromsfunktionen perfekt.

Kolla ifall en pytteliten grön symbol dyker upp i displayen när du trycker på knappen, om inte så fungerar den inte.
Borde ge ett felmeddelande.

// T
Det är knappen för tung last du menar, inget med motorbroms att göra,den gör istället att växellådan växlar upp senare, dvs. dra längre på växlarna.
Den knapp som diskuteras inläggen sitter på mittpanelen under radion.
1643733890816.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen