• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorbroms funktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Har 180 hkr Fiat 2,3 liters 4 cylinder motor

Finns en knapp som skall underlätta att inte behöva nöta ut bromsarna vid branta och långa utförslöpor.
Har vid intryckning fått en mkt bra funktion, mem nu går det ej och jag vet ej om det är en handhavandefel eller om något slutat att fungera. Tacksam för tips.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Det är knappen för tung last du menar, inget med motorbroms att göra,den gör istället att växellådan växlar upp senare, dvs. dra längre på växlarna.
Den knapp som diskuteras inläggen sitter på mittpanelen under radion.
Visa bilaga 221168
Du har delvis rätt, tidigare hade knappen bara den funktionen att den växla upp senare, men på senare robotlådor har den även denna funktionen med att den motorbromsar som jag beskriver i mitt tidigare inlägg.

Varför ifrågasätta när man inte vet ???
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du har delvis rätt, tidigare hade knappen bara den funktionen att den växla upp senare, men på senare robotlådor har den även denna funktionen med att den motorbromsar som jag beskriver i mitt tidigare inlägg.

Varför ifrågasätta när man inte vet ???
Har aldrig hört talas om att man uppdaterat en utgående modell av växellåda,har en 2017 och visst växlar den ned när man trampar på bromsen som alla robotlådor gör, oavsett tunglast eller inte.
Bifoga gärna beskrivningen av din nya växellåda det borde finnas en beskrivning av funktionen.
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Har aldrig hört talas om att man uppdaterat en utgående modell av växellåda,har en 2017 och visst växlar den ned när man trampar på bromsen som alla robotlådor gör, oavsett tunglast eller inte.
Bifoga gärna beskrivningen av din nya växellåda det borde finnas en beskrivning av funktionen.
Bäste Olof G

Jag har en Carthago Malibu årsmodell 2020 och du tror att ingen produktutveckling har skett på tre år på Fiat:s robotlådor.
Tror du verkligen att jag inbillar mig att jag har denna motorbromsfunktion på min plåtis som jag beskriver i mitt tidigare inlägg ??

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Vänligen använd vårdat språk //HBK Web
//T
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bäste Olof G

Jag har en Carthago Malibu årsmodell 2020 och du tror att ingen produktutveckling har skett på tre år på Fiat:s robotlådor.
Tror du verkligen att jag inbillar mig att jag har denna motorbromsfunktion på min plåtis som jag beskriver i mitt tidigare inlägg ??

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Vänligen använd vårdat språk //HBK Web
//T
Det är intressant att man uppdaterade lådan samma år som den skrotades.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Det är intressant att man uppdaterade lådan samma år som den skrotades.
Olof G

Otroligt att du inte ger dig, naturligtvis går utvecklingen på Fiat framåt på 3 år.

Tror du verkligen att att jag hittar på med att det finns motorbroms på robotlåda årsmodell 2020 ?
Helt otrolig påstående av dig !

Så lägg ned om du inte kan bättre.

Det var först med årsmodell 2021 som robotlådan lades ned.

//T
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Jag har en 2011, Fiat 3,0, med robotlåda. Jag har under åren kört en hel del i alperna. Med UP-knappen intryckt så ligger den kvar längre på växlarna i uppförsbackarna, men det är samma sak utför. Den växlar inte upp lika tidigt när man kör utför utan motorbromsar kraftigare, vilket gör att man sparar bromsarna. Ibland riktigt vrålar det i motorn när man kör utför i serpentinvägarna....:)
 

Roffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
21884
Medlemskap
2024
Olof G

Otroligt att du inte ger dig, naturligtvis går utvecklingen på Fiat framåt på 3 år.

Tror du verkligen att att jag hittar på med att det finns motorbroms på robotlåda årsmodell 2020 ?
Helt otrolig påstående av dig !

Så lägg ned om du inte kan bättre.

Det var först med årsmodell 2021 som robotlådan lades ned.

//T
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag Startade denna tråd !!

Ledsen för det, då det orsakar så mycket oenighet / "expertutlåtanden" så
SNÄLLA kommentera inte mer, tack.

Vi bryter nu här så får FIAT ge mig, och andra, de rätta uppgifterna.

Jag skall Nu köra med låg växel i branta utförslöpor
Och
låga varv på motorns bromskraft tills jag vet vad som gäller på min FIAT 2018, 2,3 liter, 180 hkr med Robotlåda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen