• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor

Status
Stängd för vidare inlägg.

oland.98

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
35192
Medlemskap
2024
Hej har en Fiat 3.0 automatiskt skulle höra drivning är ju fram. Jag upplever att den bara driver på höger fram märkas när det börjar slira. Ska det vara så eller ska den driva på båda.
 

oland.98

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
35192
Medlemskap
2024
Nej, kraften blir lika på båda hjulen. Är det som är problemet. Om ett hjul tappar fästet blir kraften låg där och precis lika låg på andra hjulet. Varvtalet kan dock vara olika. Om differential saknas kan kraften vara olika men varvtalet är lika.
Detta är det jag upplever tappar fäste ex höger sida då händer det inte mycket med vänster sida.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Detta är det jag upplever tappar fäste ex höger sida då händer det inte mycket med vänster sida.
Det är ju precis så det ska bli utan diffbroms eller spärr. Extemfallet är ju om ett av hjulen är i luften. Då blir kraften noll från det andra också. Sedan är husbilarna ganska tunga och drivkraften kommer bara av tyngden på drivhjulen, samtidigt som den kraft som behövs beror på hela bilens tyngd.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det fria hjulet spinner för att friktionen inte räcker till. Den kraft som kan tas är friktionskoefficienten gånger tyngden på det hjulet. Om nu motorn kan ge mer än så så spinner hjulet med minst friktionskoefficient. Samtidigt blir det samma kraft från andra hjulet, som har högre friktionskoefficient och därmed inte spinner. Kommer det minnen från fysiklektionerna? Geometrin i differentialen, om man ritar kraftpilar, på alla hjul däri, ger att det måste bli samma moment på båda axlarna alltid, bortsett från dynamiska förlopp. Moment är kraft gånger hävarms längd. Den kraft som driver bilen är då två gånger kraften från hjulet med minst friktionskoefficient, där vi antar att det är samma tyngd på båda hjulen. Tyngden är kraften från vikt som påverkas av jordaccelerationen.

Om man bromsar det slirande hjulet med en styrbroms så ökar momentet på det hjulet med momentet från bromsen men också på det andra, vilket ökar total drivkraft med motsvarande som bromsmomentet. Om man bromsar båda hjulen lika gör det ingen nytta.
Fan HVAC. Du får mig att komma ihåg gamla fysiklektioner! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen