• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor

Status
Stängd för vidare inlägg.

oland.98

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
35192
Medlemskap
2024
Hej har en Fiat 3.0 automatiskt skulle höra drivning är ju fram. Jag upplever att den bara driver på höger fram märkas när det börjar slira. Ska det vara så eller ska den driva på båda.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan. lite fundersamt hur du menar.... Men det är väl ingen diffspärr alls på diffen/slutväxeln så om den får slirigt grepp så spinner ju det däck som har sämst grepp loss och det andra står still. Det kan ju hända på vilken sida som helst lite beroende av om man skall starta och kanske svänger lite samtidigt. Framhjulsdrivna husbilar som är rätt tunga men ändå relativt lätta fram har en tendens att spinna loss när man skall ge sig iväg både på grus och även på asfalt när det kommit lite nyregn på avlagringar vid korsningar m.m. om det är det som du menar, och då spinner ju bara ett däck runt.
Du har ju en rätt kraftig och vridstak motor i din 3.0L.
Det finns senarier när man inte tar sig uppför en brant backe på grusväg men kan lyckas att backa upp i stället.
Sedan finns det ju "anti spinn" och "anti halk" m.m. på många nya bilar där en dator hindrar att hjulspinn sker som kompliment till låsningsfria bromsar.
Men om man skall ha bra drivning på båda hjulen så måste det i princip finnas en diffspärr (som låser samman höger och vänster sida) som man kan koppla in för att få lika drivning på båda hjulen vid behov, som snö eller blött halt gräs som börjar att bli lerigt och som kan vara helt hopplöst med en tung framhjulsdriven husbil.

Inte helt säker på att jag fattade dig rätt.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du för klara helt rätt jag fick svar på min fråga. Det du skrev i mitten att dom är framtunga och spinner lätt.

Nej det stämmer inte riktigt. Husbilar är ofta baktunga och blir mera så ju mer man lastar bakom bakaxeln. Det avlastar framhjulen så att de slirar lättare, inte minst tillsammans med den mycket vridmomentstarka 3,0 motorn. Så om man vill ta sig fram så bra som möjligt med en framhjulsdriven husbil, försök att lasta så mycket som möjligt av tunga saker framåt, framför bakaxeln, och minska vikt bakom den.
En del bilar har ju vatten eller gråvattentank bakom bakaxeln, där finns ju möjlighet att köra med mindre vatten och/eller tömma gråvattentanken ofta så får framhjulen bättre fäste!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du för klara helt rätt jag fick svar på min fråga. Det du skrev i mitten att dom är framtunga och spinner lätt.

Hej en liten missuppfattning bara, jag skrev "som är rätt tunga men ändå relativt lätta fram har en tendens att spinna loss " det är problemet att de har lite för lite vikt på drivhjulen.................... Aj, nu såg jag Montreal's inlägg/förklaring, så jag lägger ner här :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Men att det faktiskt bara skulle driva på ett av framhjulen låter mycket orimligt, så det är nog bara tillfälligheter. Differentialen gör att drivkraften blir lika på båda hjulen.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men att den faktiskt bara skulle driva på ett av framhjulen låter mycket orimligt, så det är nog bara tillfälligheter. Differentialen gör att drivkraften blir lika på båda hjulen.
Så fungerar det när båda hjulen har fäste, men släpper det ena hjulet så har du i stort sett all kraft där.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Kolla vilka symboler som finns på knappraden se bild. Där brukar man se vad som finns. Kolla manualen sid 118 om det är den modellen.
 

Bilagor

  • WIN_20230513_20_34_55_Pro.jpg
    WIN_20230513_20_34_55_Pro.jpg
    134,8 KB · Visningar: 23
  • Manual FIAT Ducato.pdf
    3,6 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men att det faktiskt bara skulle driva på ett av framhjulen låter mycket orimligt, så det är nog bara tillfälligheter. Differentialen gör att drivkraften blir lika på båda hjulen.
Ja men snälla du, om det inte finns någon elektronik eller mekanik som låser eller bromsar diffen så vet du väl att ett hjul, det som går lättast börjar att spinna när det når gränsen för grepp och gräver ner sig när det tappar greppet och det andra står still. eftersom diffdreven i mitten mellan drivaxlarna börjar snurra runt med sin egen axel, så går ju även det hjul som spinner dubbel så fort för det andra står still.

Lyfter du upp ett drivhjul med en domkraft och låter det andra stå kvar på backen så kan du ju lägga i en växel och släppa upp kopplingen för endast däcket som är uppe i luften, och som går lätt snurrar ju.........

Så länge som det finns liknande grepp på båda drivhjul så drivs ju bilen fram av båda hjul. Men kör man över en snösträng eller is i rännstenen så spinner ju det däcket loss. Det är då som anti spinn träder in om det finns och bromsar hjulet som spinner samt ofta även dämpar kraften i motorn och räddar situationen, samt lurar föraren att det inte alls känns så halt som det verkligen är :msn_wall:.

Det är ju också förutsättningen till att det går att svänga runt hörn m.m. för då går ju hjulet i ytterkurvan fortare än hjulet i innerkurva, och diffdreven börjar att snurra lite. Utan den funktionen så strävar bilen att gå rakt fram och för att det skall kunna svänga då så måste ett eller båda däcken tugga sig fram.
Det tuggar både däck och får bilen att vilja gå rakt fram.

Min "lilla" leksak en JEEP som går att spärra och greja med så den driver lika på alla hjul skall bara vara helt spärrad på grusväg eller när det är halt (fast det blir lite otäckt).
Om man svänger på asfalt med alla spärrar i så bänder den fast sig fullständigt för att däcken fastnar mot asfalten när de är spärrade och skulle behöva kunna snurra olika fort. Tre fyra man kan inte skjuta fram bilen när den bänt fast sig på asfalt. Som tur är så är det bara att gasa på så däcken tuggar sig runt och neutraliserar låsningen.
DSCF6213 - Kopia-400.jpg

Men det är väldigt svårt att köra fast sig ;) .


M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja men snälla du, om det inte finns någon elektronik eller mekanik som låser eller bromsar diffen så vet du väl att ett hjul, det som går lättast börjar att spinna och gräva ner sig om det tappar greppet och det andra står still. eftersom diffdreven i mitten mellan drivaxlarna börjar snurra runt med sin egen axel, så går ju även det hjul som spinner dubbel så fort för det andra står still.

Lyfter du upp ett drivhjul med en domkraft och låter det andra stå kvar på backen så kan du ju lägga i en växel och släppa upp kopplingen för endast däcket som är uppe i luften, och som går lätt snurrar ju.........

Så länge som det finns liknande grepp på båda drivhjul så drivs ju bilen fram av båda hjul. Men kör man över en snösträng eller is i rännstenen så spinner ju det däcket loss. Det är då som anti spinn träder in om det finns och räddar situationen, samt lurar föraren att det inte känns så halt som det verkligen är :msn_wall:.

Det är ju också förutsättningen till att det går att svänga runt hörn m.m. för då går ju hjulet i ytterkurvan fortare än hjulet i innerkurva, och diffdreven börjar att snurra lite. Utan den funktionen så strävar bilen att gå rakt fram och för att det skall kunna svänga då så måste ett eller båda däcken tugga sig fram.
Det tuggar både däck och får bilen att vilja gå rakt fram.

Min "lilla" leksak en JEEP som går att spärra och greja med så den driver lika på alla hjul skall bara vara helt spärrad på grusväg eller när det är halt (fast det blir lite otäckt) för om man svänger på asfalt med alla spärrar i så bänder den fast sig fullständigt för att däcken fastnar mot asfalten när de är spärrade och skulle behöva kunna snurra olika fort. Tre fyra man kan inte skjuta fram bilen när den bänt fast sig på asfalt.
Visa bilaga 228307

Men det är väldigt svårt att köra fast sig ;) .


M. mycket v. h. JANKRO.
Drog husvagn i många år med en Mitsubishi Pajero V6. Kunde låsa fyrhjulsdrift och diff. Fantastisk framkomlighet, även i svårare terräng. Det kan räcka med sura gräsmattor med lite lutning idag, för att jag ska sakna Pajeron!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Drog husvagn i många år med en Mitsubishi Pajero V6. Kunde låsa fyrhjulsdrift och diff. Fantastisk framkomlighet, även i svårare terräng. Det kan räcka med sura gräsmattor med lite lutning idag, för att jag ska sakna Pajeron!
Tyvärr är ju många husbilar idag direkt felkonstruerade, framför allt halvintegrerade, korta chassier och enorma överhäng, stora garage med massor av tunga prylar inuti, eventuellt vattentankar och toa bakom bakaxeln. Sedan byggs problemen på av användarna, med cykelställ på bakväggen och kanske ett par elcyklar där, f.ö. varför finns inte cyklarna i garaget? Det ger förstås katastrofalt dåligt fäste åt framhjulen, bilen väger ju nästan över bakaxeln.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Så fungerar det när båda hjulen har fäste, men släpper det ena hjulet så har du i stort sett all kraft där.
Nej, kraften blir lika på båda hjulen. Är det som är problemet. Om ett hjul tappar fästet blir kraften låg där och precis lika låg på andra hjulet. Varvtalet kan dock vara olika. Om differential saknas kan kraften vara olika men varvtalet är lika.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Ja men snälla du, om det inte finns någon elektronik eller mekanik som låser eller bromsar diffen så vet du väl att ett hjul, det som går lättast börjar att spinna när det når gränsen för grepp och gräver ner sig när det tappar greppet och det andra står still. eftersom diffdreven i mitten mellan drivaxlarna börjar snurra runt med sin egen axel, så går ju även det hjul som spinner dubbel så fort för det andra står still.

Lyfter du upp ett drivhjul med en domkraft och låter det andra stå kvar på backen så kan du ju lägga i en växel och släppa upp kopplingen för endast däcket som är uppe i luften, och som går lätt snurrar ju.........

Så länge som det finns liknande grepp på båda drivhjul så drivs ju bilen fram av båda hjul. Men kör man över en snösträng eller is i rännstenen så spinner ju det däcket loss. Det är då som anti spinn träder in om det finns och bromsar hjulet som spinner samt ofta även dämpar kraften i motorn och räddar situationen, samt lurar föraren att det inte alls känns så halt som det verkligen är :msn_wall:.

Det är ju också förutsättningen till att det går att svänga runt hörn m.m. för då går ju hjulet i ytterkurvan fortare än hjulet i innerkurva, och diffdreven börjar att snurra lite. Utan den funktionen så strävar bilen att gå rakt fram och för att det skall kunna svänga då så måste ett eller båda däcken tugga sig fram.
Det tuggar både däck och får bilen att vilja gå rakt fram.

Min "lilla" leksak en JEEP som går att spärra och greja med så den driver lika på alla hjul skall bara vara helt spärrad på grusväg eller när det är halt (fast det blir lite otäckt).
Om man svänger på asfalt med alla spärrar i så bänder den fast sig fullständigt för att däcken fastnar mot asfalten när de är spärrade och skulle behöva kunna snurra olika fort. Tre fyra man kan inte skjuta fram bilen när den bänt fast sig på asfalt. Som tur är så är det bara att gasa på så däcken tuggar sig runt och neutraliserar låsningen.
Visa bilaga 228307

Men det är väldigt svårt att köra fast sig ;) .


M. mycket v. h. JANKRO.
Vet inte riktigt vad jag ska svara, men om det finns någon broms i differentialen så kan kraften bli olika. Typ spärr eller broms eller torsendiff eller styrbroms. Annars är kraften lika, eller momentet, men eftersom hjulen har samma radie så är även kraften det. Om vi kan ta en viss kraft vid det ena hjulet, med minst friktion, så blir kraften vid det andra samma, och därmed den totala drivkraften 2 gånger kraften vid det ena hjulet med låg friktion. Utan differential är varvtalet lika och kraften kan vara olika, beroende på underlaget.

Om ena axeln är av innebär det att kraften blir noll vid båda hjulen och därmed driver inte bara det ena. Om inte fiatarna har någon form av differentialbroms? Eller är det väldigt anliggande broms på ena sidan som skrivs ovan.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vet inte riktigt vad jag ska svara, men om det finns någon broms i differentialen så kan kraften bli olika. Typ spärr eller broms eller torsendiff eller styrbroms. Annars är kraften lika, eller momentet, men eftersom hjulen har samma radie så är även kraften det. Om vi kan ta en viss kraft vid det ena hjulet, med minst friktion, så blir kraften vid det andra samma, och därmed den totala drivkraften 2 gånger kraften vid det ena hjulet. Utan differential är varvtalet lika och kraften kan vara olika, beroende på underlaget.

Om ena axeln är av innebär det att kraften blir noll vid båda hjulen och därmed driver inte bara det ena. Om inte fiatarna har någon form av differentialbroms? Eller väldigt anliggande broms på ena sidan som skrivs ovan.
Så det "fria" hjulet spinner medan det andra står stilla, för kraften räcker helt enkelt inte till?
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Så det "fria" hjulet spinner medan det andra står stilla, för kraften räcker helt enkelt inte till?
Det fria hjulet spinner för att friktionen inte räcker till. Den kraft som kan tas är friktionskoefficienten gånger tyngden på det hjulet. Om nu motorn kan ge mer än så så spinner hjulet med minst friktionskoefficient. Samtidigt blir det samma kraft från andra hjulet, som har högre friktionskoefficient och därmed inte spinner. Kommer det minnen från fysiklektionerna? Geometrin i differentialen, om man ritar kraftpilar, på alla hjul däri, ger att det måste bli samma moment på båda axlarna alltid, bortsett från dynamiska förlopp. Moment är kraft gånger hävarms längd. Den kraft som driver bilen är då två gånger kraften från hjulet med minst friktionskoefficient, där vi antar att det är samma tyngd på båda hjulen. Tyngden är kraften från vikt som påverkas av jordaccelerationen.

Om man bromsar det slirande hjulet med en styrbroms så ökar momentet på det hjulet med momentet från bromsen men också på det andra, vilket ökar total drivkraft med motsvarande som bromsmomentet. Om man bromsar båda hjulen lika gör det ingen nytta.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen