• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor och batteri.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Börjar med motor.
Fiat Ducato 2008: Startar efter vintern uppehåll utan problem. Efter ca 10 sekunder ökar varvtalet, från tomgång ca 800, till ca 1100. Ökningen sker långsamt, ligger sedan på det senare tills efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Under vinter har bilen varit fulltankat ända till tanklocket. Alla vätskor kollade före avställning. Frostskydd likaså.
Före start, alla väskor kollade. Inget oljeläckage under motor. Oljenivån i motor ok.

Varningslampan för batteriet.
Efter att stängt av motorn (lite i panik) mätte jag spänningen i batteriet till 13,2 V. (Mätte mellan chassi och den pluspol som finns vid relä/säkringsboxen i motorrummet). Använde en multimeter vid mätningarna. "röd pinne" mot pluspol, "svart pinne" mot chassit. "Polvände" mätstickorna, samma resultat.
Startade motorn. kollade spänningen som ovan igen, nu 14,0. "Polvände" nu också. Nu helt annat resultat ........ växlade mellan 1,7 V - 7,3 V, upp och ner.
Stängde av motorn, låste gick hem och skrev detta nödrop.

Vad har inträffat under vintern? Finns det en koppling mellan felen?

Har mina dubier men väntar på just Ditt klargörande svar.

Hälsningar,

Per
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Spänningen ger inte hela sanningen om batteriets skick. Den ger kanske inte ger tillräckligt med ström eller är dåligt uppladdad Jag förstår inte vitsen med att du skiftar på mätpinnarna. Röd är plus och svart är minus.
Testa med ett annat batteri som du vet är OK. Eller sätt en hyfsad batteriladdare över batteriet i några timmar till den visar grönt!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Eftersom spänningen är 14 V med startad motor, och att batteriet kan driva startmotorn så är det knappast så att batteriet blir dåligt plötsligt efter en stunds motorkörning.

Prova en Norsk reset. Dvs ta av en batteripol, vänta en stund, 5 - 15 minuter.
Sätt på igen och starta.

Bilen är såpass ny att den nog har någon form av elektronik som kan hitta på hyss.

Andra sätt att kolla batteriet är att mäta spänningen och slå på ljuset, efter att motorn har gått lär det hålla en 13,5 V ljuset skall inte sänka spänningen nämnvärt.

Roysan
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Spänningen ger inte hela sanningen om batteriets skick. Den ger kanske inte ger tillräckligt med ström eller är dåligt uppladdad Jag förstår inte vitsen med att du skiftar på mätpinnarna. Röd är plus och svart är minus.
Testa med ett annat batteri som du vet är OK. Eller sätt en hyfsad batteriladdare över batteriet i några timmar till den visar grönt!
Tack för att Du svarat.
Det du skriver om spänningen är jag med på. Skall sätta på batteriladdaren. Var inne på att det saknas energi/A i batteriet.
Kan det finnas ett samband med den förhöjda tomgången och lite energi i batteriet? /Per
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Eftersom spänningen är 14 V med startad motor, och att batteriet kan driva startmotorn så är det knappast så att batteriet blir dåligt plötsligt efter en stunds motorkörning.

Prova en Norsk reset. Dvs ta av en batteripol, vänta en stund, 5 - 15 minuter.
Sätt på igen och starta.

Bilen är såpass ny att den nog har någon form av elektronik som kan hitta på hyss.

Andra sätt att kolla batteriet är att mäta spänningen och slå på ljuset, efter att motorn har gått lär det hålla en 13,5 V ljuset skall inte sänka spänningen nämnvärt.

Roysan
Tackar. Kollar detta också. /Per
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det finns inget i en bil som mäter batteriet energiinnehåll, dvs produkten av uttagen ström och tid.
När motorn går ser generatorn till att det blir rätt spänning, således går motor och elektronik på generatorn när motorn snurrar.
I princip skulle man kunna ta bort batteriet när motorn går och generatorn håller spänningen på omkring 14 V.
Men en generator har egenskaper så att det inte riktigt går.

För att ta reda på ett batteris energiinnehåll måste man gö aen urladdning på exvis 5 A och ta tid, räcker det i 10 timmar har vi en energi av 50 Ah.
Men batteriet måste även kunna ge en hög ström till startmotorn och det gör det ju i ditt fall.

Ett batteri med högt inre motstånd kan göra att generatorns pulser, från dess likriktare stör elektroniken.
Ett gammat batteri kan ha ett högt inre motstånd, dvs dess spänning, utan generatorn då, sjunker mer än normalt vid last.
Så prov med annat batteri kan ändå vara värt att prova....

Roysan
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för att Du svarat.
Det du skriver om spänningen är jag med på. Skall sätta på batteriladdaren. Var inne på att det saknas energi/A i batteriet.
Kan det finnas ett samband med den förhöjda tomgången och lite energi i batteriet? /Per
Det förhöjda tomgångsvarvtalet är inget onormalt...det torde lugna ner sig när motorn blir varm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns inget i en bil som mäter batteriet energiinnehåll, dvs produkten av uttagen ström och tid.
När motorn går ser generatorn till att det blir rätt spänning, således går motor och elektronik på generatorn när motorn snurrar.
I princip skulle man kunna ta bort batteriet när motorn går och generatorn håller spänningen på omkring 14 V.
Men en generator har egenskaper så att det inte riktigt går.

För att ta reda på ett batteris energiinnehåll måste man gö aen urladdning på exvis 5 A och ta tid, räcker det i 10 timmar har vi en energi av 50 Ah.
Men batteriet måste även kunna ge en hög ström till startmotorn och det gör det ju i ditt fall.

Ett batteri med högt inre motstånd kan göra att generatorns pulser, från dess likriktare stör elektroniken.
Ett gammat batteri kan ha ett högt inre motstånd, dvs dess spänning, utan generatorn då, sjunker mer än normalt vid last.
Så prov med annat batteri kan ändå vara värt att prova....

Roysan

Just Pär's husbil har inte bms, den är för gammal, vet inte exakt när de började dyka upp, men runt 2014-2015 finns de i flera personbilar.


Nästan alla moderna bilar har en dedikerad batterisensor (BMS) som kontrollerar fordonets effektivitet och komfortfunktioner. Om batteriet skulle bytas ut utan att det registrerades i BMS skulle det leda till ökat slitage.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för att Du svarat.
Det du skriver om spänningen är jag med på. Skall sätta på batteriladdaren. Var inne på att det saknas energi/A i batteriet.
Kan det finnas ett samband med den förhöjda tomgången och lite energi i batteriet? /Per

Ett fulladdat blybatteri håller 12,7-12,8V. När du har laddat batteriet färdigt ca 24 timmar, koppla bort laddaren och koppla någon liten förbrukare en stund annars får du alldeles för höga mätvärden. Batteriet är halvladdat vid ca 12,4V och tomt vid 12V. Kommer det inte högre än 12,4V är det bara att byta.
 
Senast ändrad:

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Börjar med motor.
Fiat Ducato 2008: Startar efter vintern uppehåll utan problem. Efter ca 10 sekunder ökar varvtalet, från tomgång ca 800, till ca 1100. Ökningen sker långsamt, ligger sedan på det senare tills efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Under vinter har bilen varit fulltankat ända till tanklocket. Alla vätskor kollade före avställning. Frostskydd likaså.
Före start, alla väskor kollade. Inget oljeläckage under motor. Oljenivån i motor ok.

Varningslampan för batteriet.
Efter att stängt av motorn (lite i panik) mätte jag spänningen i batteriet till 13,2 V. (Mätte mellan chassi och den pluspol som finns vid relä/säkringsboxen i motorrummet). Använde en multimeter vid mätningarna. "röd pinne" mot pluspol, "svart pinne" mot chassit. "Polvände" mätstickorna, samma resultat.
Startade motorn. kollade spänningen som ovan igen, nu 14,0. "Polvände" nu också. Nu helt annat resultat ........ växlade mellan 1,7 V - 7,3 V, upp och ner.
Stängde av motorn, låste gick hem och skrev detta nödrop.

Vad har inträffat under vintern? Finns det en koppling mellan felen?

Har mina dubier men väntar på just Ditt klargörande svar.

Hälsningar,

Per
Läs här!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En tångampermeter kan ge svar på om laddningen fungerar eller inte. Det går att mäta på både plus och minus kablar, även jordflätan mellan chassi och motor. Den i länken fungerar även hyfsat som en multimeter.


Det enda som händer om man polvänder vid mätningen är att multimetern visar -12,5V i stället för 12,5V.
Det går att testa med startkablar mellan minus på batteriet och motorn.
Även till chassit. Då kan man få reda på om det är ett jordfel någonstans.

Kolla även att anslutningarna/ kablarna är okej till generatorn. Det gäller även D+.
Jag kommer ihåg en tråd som Muskatten hade. Fästen och jordkabel till generatorn var riktigt rostiga. Då kan det nog bli jordfel om man har otur.

 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Enklast att kolla om chassit är bra jordat eller dålig kontakt är att jämföra mätvärdena, (jord) på motorblock vs chassi. Motor igång vs av.
Plus på generatorn vs batteri.

Och toppfyll aldrig tanken, det kan bli dyra reperationer. Pumpen sköter den biten.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Enklast att kolla om chassit är bra jordat eller dålig kontakt är att jämföra mätvärdena, (jord) på motorblock vs chassi. Motor igång vs av.
Plus på generatorn vs batteri.

Och toppfyll aldrig tanken, det kan bli dyra reperationer. Pumpen sköter den biten.
Detta svar gäller alla som svarat och kommit med goda råd. Ett stort tack.

Jag monterade batteriladdaren igår fredag. Kopplade samtidigt in en mätare för att kolla laddströmmen. Vid inkopplingen uppmättes
2,2 W. Samma värde 2,2 W idag vid kontrollen. Batteriet uppmättes till fulladdad spänning 13,7 V.
Startade utan problem. Tomgången ökade .... igen till ca 1100. Efter en minut tändes varningslampan ...... igen för låg batterispänning.
På måndag blir det till versta´n.

Än en gång TACK.

mvh Per
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Efter en minut tändes varningslampan ...... igen för låg batterispänning.
Du skriver "för dåligt startbatteri" och "för låg batterispänning".
Bilden nedan är visserligen från min nyare instruktionsbok men är det den symbolen du menar så är det inte en varning för dåligt batteri utan för dålig laddning. Min slutsats är att din laddning från generatorn inte funkar som den ska.
Laddningslampa.png
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Detta svar gäller alla som svarat och kommit med goda råd. Ett stort tack.

Jag monterade batteriladdaren igår fredag. Kopplade samtidigt in en mätare för att kolla laddströmmen. Vid inkopplingen uppmättes
2,2 W. Samma värde 2,2 W idag vid kontrollen. Batteriet uppmättes till fulladdad spänning 13,7 V.
Startade utan problem. Tomgången ökade .... igen till ca 1100. Efter en minut tändes varningslampan ...... igen för låg batterispänning.
På måndag blir det till versta´n.

Än en gång TACK.

mvh Per
Återkom gärna och berätta vad som var fel. Då bidrar du till kunskapsbanken, om fler vet så kan fler hjälpa.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Precis så hade vi på vår resa till Spanien i höstas.
En morgon när vi åkte iväg, så efter två minuter tändes lampan. Provade några gånger till med samma resultat. Det blev bärgning 10 mil, till en stad och några dagar på hotell.
Anledning var, (enligt en trevlig verkstadsgubbe) generatorn.
Folksam sa att det fanns verkstadsplats om en månad och ville att vi skulle flyga hem.
Men den trevliga spanjoren ringde några samtal och vi fick tid på en verkstad några km bort, på studs.
In på verkstad och två dagar senare var generatorn bytt.
Vi kunde lyckligtvis fortsätta vår resa tack vare flera trevliga mekaniker som fixade bilen och hjälpte till med allt nödvändigt som El till kylen, Taxi till campingen, boka rum mm. Detta trots att vi endast kunde prata via "Google översätt". Nu är det ett fantastisk trevligt minne.
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Byte laddninsregulatorn på min bil när den hade sådan beteende.

 

Bilagor

  • IMG_3092.png
    IMG_3092.png
    434,9 KB · Visningar: 26
Toppen