• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Löst Motor Är det generatorn som har gett upp?

Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…

Molof

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Jag åkte för att hämta ut husbilen (Fiat 3.0 2008) från vinterdvalan igår, kopplade på minuspolen på batteriet och den startade direkt utan några problem. Jag upptäckte att laddlampan började lysa efter en stund, men körde hem trots varningen. Idag har jag mätt på startbatteriet och utan att ha "landströmmen" tillkopplad hade jag 13.02 V över polerna. Med tändningen på hade jag 12.85 V. När startmotorn gick var spänningen 11.28 V och med motorn igång låg det runt 12.66 V.

20 sekunder efter att jag startar stiger varvtalet från ca 800 varv/min till 1200. Efter ytterligare 1 minut och 40 sekunder klickar det till i elektroblocket och laddlampan tänds, dvs 2 minuter efter start.

Tänker jag rätt när jag påstår att det är dags att byta generatorn?
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.202
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Virker som du har en spennings styrt elblokk, så spenningen over startbatteriet må over en grense (mellom 13 og 14 volt) for at sammenkoblingen skjer. Og med et nedkjørt startbatteri er 2 minutter ikke mye tid.
 

Sjöberg

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
11.731
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7228
Jag tror du tänker i rätt banor men jag rekommenderar ytterligare felsökning innan du köper en ny generator.
Det kan vara generatorn som gett upp, men om du tex har en säkring på ledningen mellan batteri och generator så kan det vara ett bra ställe att börja felsöka på.
Även en koll av generatorremmen kam ju vara bra innan du köper en ny generator.

Mvh jocke
 

Molof

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Elektroblockets modell är EVS 30/20-DS/IU. Jag har kontrollerat remmen och den verkar OK och säkringarna som sitter vid batteriet i golvet är OK, men generatorsäkringen sitter kanske på annan plats?
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.202
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
EVS 30/20-DS/IU er en Calira som er spenningsstyrt og ikke D+ styrt. Med et noe utladet startbatteri så tar det noen tid før spenningen videre til bodelen kommer over triggergrensen. Jeg ville kjøre en lengre tur og se hva som skjer neste gang jeg starter opp. Ut fra beskrivelsen i innlegg 1 så ville jeg tro at allt fungerer som det skal.
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Gör som Knut säger, kör en längre tur innan du monterar loss generatorn men kolla först att alla kablarna sitter fast på startbatteriets pluspol. Vi hade en kabe för några år sedan som slutade att ladda bodelen och det var en klen kabel som lossnat från pluspolen./ Eive
 

Molof

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Jag har knackat försiktigt på kolhållaren, kört en längre tur och även testat ett annat bättre begagnat batteri utan framgång. Laddningslampan tänds under varje försök :(. Jag uppsöker en verkstad i morgon och ber dem testa generatorn.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Min Fiat -08 spökar på precis samma sätt det klickar till under sätet och laddlampan tänds.
Du har inte haft något problem sedan generatorbytet?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Vi har en husbil med motor Fiat 3.0 2010 som gav samma symtom som beskrives.
Generatorn hade inget fel utan det var laddningsregulatorn som sitter monterad på generatorn
som hade gett upp och byttes. Regulatorn kostade 700 kr plus jobb hos Mekonomen som var rimligt.
 
Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…
Toppen