• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av generatorn

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Är just nu i Grekland och skall byta till en kraftigare generator... Hade en överenskommelse med en verkstad här... Men så backade de ur...
Och hänvisade mig till Fiat.... Som genast tog ett mycket högre pris för demontering och montering...

Så nu undrar jag.... Är det svårt att göra jobbet själv... Tänker då på åtkommligheten mm.... Typ höger hjul av... Plast skyddet under motorn av, batteriet ut.. mm.
Eller är det enklare.....
När jag tittar ner så ser jag en del av generatorn, och tvivlar på att man kan göra jobbet uppifrån...

Eller är jag helt utlämnad till en verkstad..?

Tusen tack på förhand
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ingen aning hur din inkoppling ser ut, men det gäller naturligtvis alla batterier som är direktkopplade mot B+ på generatorn.
Visst... Men jag tror att ingen av oss som har lifepo4 batteri har dessa direkt kopplad till + på generatorn...
Däremot är ju - kopplad till chassit för generatorn och alla typer av batteri vi nu har...
Kan detta också ställa till problem..?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här om dagen kom äntligen generatorn....
Men någon har inte gjort rätt när det gäller att skydda godset under transport... Så täckkåpan är sönder och har bla spräckts under transporten...

Jag hade en tid hos bilverkstaden kl 09.00 och vi kom överens om att montera "skitet" och när jag får en ny kåpa så blir där ett jobb till...

Så bilens framdel lyfter de upp med en stor verkstad domkraft.... Och killen kryper under...
Efter ca 20 min kommer han ut.... Och säger att han får inte loss bulten.... Den har rostat fast...
Jag undrar om de har gas... Eller acytelen och syrgas.... För då kan vi värma runt bulten... Men det har de inte....

Så vi kommer överens om att jag skall komma tillbaka om 1 vecka... Och under veckan sprutar jag varje dag på typ 5-56 på bultarna...

Idag var då första dag så jag kör upp bilen på en liten förhöjning... Sen var det lätt att krypa under.... Jag kunde nästan sitta rakt upp.... Sen var det bara att spruta på oljan...

Men när jag ser hur allt är uppbyggt så ser jag en ända stor bult som håller "vaggan" till generatorn... Och tänker om den dår går att ta bort... Då kan vi ju bråka med den långa bulten ute i det fria... Så nu undrar jag är det rekommenderat att ta och lossa denna bult för att få av generatorn... Se foto...

IMG_20230215_163851.jpg



IMG_20230213_123554.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Visst... Men nu hade jag ju lämnar bort jobbet till professionella. :twitcy:

Jag såg inte den bulten förrän i dag när jag kröp under...
Om den bulten går av blir det allt annat än kul. Samma sak om skallen skulle bli rundragen. Kan det vara att det är två bultar som håller fast fästet, en övre också.
Hålet till vänster om fästet vad är det.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Här om dagen kom äntligen generatorn....
Men någon har inte gjort rätt när det gäller att skydda godset under transport... Så täckkåpan är sönder och har bla spräckts under transporten...

Jag hade en tid hos bilverkstaden kl 09.00 och vi kom överens om att montera "skitet" och när jag får en ny kåpa så blir där ett jobb till...

Så bilens framdel lyfter de upp med en stor verkstad domkraft.... Och killen kryper under...
Efter ca 20 min kommer han ut.... Och säger att han får inte loss bulten.... Den har rostat fast...
Jag undrar om de har gas... Eller acytelen och syrgas.... För då kan vi värma runt bulten... Men det har de inte....

Så vi kommer överens om att jag skall komma tillbaka om 1 vecka... Och under veckan sprutar jag varje dag på typ 5-56 på bultarna...

Idag var då första dag så jag kör upp bilen på en liten förhöjning... Sen var det lätt att krypa under.... Jag kunde nästan sitta rakt upp.... Sen var det bara att spruta på oljan...

Men när jag ser hur allt är uppbyggt så ser jag en ända stor bult som håller "vaggan" till generatorn... Och tänker om den dår går att ta bort... Då kan vi ju bråka med den långa bulten ute i det fria... Så nu undrar jag är det rekommenderat att ta och lossa denna bult för att få av generatorn... Se foto...

Visa bilaga 226793



Visa bilaga 226794
Tycker du har helt rätt att det är markerad bult (eller om man vill kalla det skruv) som måste loss.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om den bulten går av blir det allt annat än kul. Samma sak om skallen skulle bli rundragen. Kan det vara att det är två bultar som håller fast fästet, en övre också.
Hålet till vänster om fästet vad är det.
Det är ett tomt bult skruv hål.. :spinny:
Du har ett fäste med justering på ovansidan också.
Tack.... Jag vet och det får också 5-56...

IMG_20230215_195725.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jordfel till generatorn?
All rost kan eventuellt påverkat laddningen negativt. Rostiga fästen, bultar/ skruvar etc.
Det ser även ut som jordkabel/ fläta till generatorn har sett sina bästa dagar.
Kan vara något att kolla upp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå jag har 1 liter saltsyra.. :twitcy:
Men ingen stålborste...

Tanken nu är att jag sprutar två ggr om dagen på 5-56 i en vecka....
Har en inbokat tid nu på tisdag kl 10:00 på bilverkstaden... Så jag hoppas de får loss skruvarna då...

Saltsyra är väl inte så lämpligt, men stålborste borde väl gå att få tag på, du kan ju inte sätta ihop det i det skicket..?! ;)
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Tycker du har helt rätt att det är markerad bult (eller om man vill kalla det skruv) som måste loss.
Vad är skillnaden på en skruv och en bult?


Enkel skillnad mellan skruv och bult kan kortfattat sägas vara att bulten saknar skruvgängor, till skillnad från skruven. Ordet bult brukar användas i dagligt tal, när man pratar om en stor skruv med sexkantshuvud till vilken man använder en mutter.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Saltsyra är väl inte så lämpligt, men stålborste borde väl gå att få tag på, du kan ju inte sätta ihop det i det skicket..?! ;)
Tack för tipsen....
Men med tanke på hur svårt det är för mig att komma åt.... Och med tanke på min värk (atros) och ålder... Så inser jag att mycket mer än att spraya på 5-56 skall jag nog inte göra...
Sen får jag bara ha tillit till att verkstaden utför ett professionellt jobb... ;)
 
Toppen