• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering solcell

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Skall montera solcell på min husbil, en Solifer Action årsmodell 2008. Avser att borra ett hål i taket för kablaget. Hur vet man om det går kablar i taket, så man inte skadar nån kabel. Kan nån tipsa mig om hur det går att ta reda på eventuella kabeldragningar i taket.
 

Mi$terMakitaMa$ter

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Orust
Det går ju också utmärkt att borra bara genom ytterskalet, och sedan med en skruvmejsel eller annat lämpligt föremål känna ned i frigoliten om där är något ivägen.

Hur stort hål är det du tänker göra? Jag borrade bara två 6mm hål för solarkablarna.
Som snickare brukade vi donka runt lite lätt med hammaren på vägg och takytor för att lyssna till områden med avskiljande tonfall, när man börja cirkla området kände man också stumheten, där bakom fanns regeln. De har sån förmåga att bryta ner byggprocessen i flertalet allt mycket enklare steg än man tror möjligt. Men regeldetektorer e koolare! Svaret är egentligen inte riktat till någon specifik, jag bara leta nånstans där det snackades regeldetektorer...
 
Toppen