• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering solcell

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Skall montera solcell på min husbil, en Solifer Action årsmodell 2008. Avser att borra ett hål i taket för kablaget. Hur vet man om det går kablar i taket, så man inte skadar nån kabel. Kan nån tipsa mig om hur det går att ta reda på eventuella kabeldragningar i taket.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag gjorde så att jag skruvade bort tillräckligt med inredning för se undersidan av taket där jag tänkte borra, samt området runt omkring. Inne i själva taket tror jag inte det går några kablar, om så måste det nästan vara förlagt i ett rör eller en kanal. Taket är nånslags ytterskal, sedan cellplast och en inre fiberskiva av någon sort, så det går inte att dela för att t.ex. förlägga kablar där. Kan ju inte svära på att Solifer har exakt så, men de husbilar jag tittat på är konstruerade på det sättet - billigt och lätt.

Här satt en hylla på min bil, monterad på de små stubbarna, men jag monterade bort den så att jag tydligt kunde se taket från insidan. Solarkablarna kommer ned cirka 20 cm bakom listen där taket svänger upp.

29761485407_678f26b533_z.jpg


Lycka till.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har svårt att se att någon tillverkare av husbilar skulle dra kablar inuti laminatet. Det skulle bara göra livet besvärligt för dom själva och ge en dyrare konstruktion.

MVH
Hans
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Och sämre isolering. Om man tar säg 20mm av tjockleken på taket till en flexslang t.ex, då har man ju halverat mängden isolering precis där. Skulle bli en snygg rimfrostrand vid vintercamping.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det går ju också utmärkt att borra bara genom ytterskalet, och sedan med en skruvmejsel eller annat lämpligt föremål känna ned i frigoliten om där är något ivägen.

Hur stort hål är det du tänker göra? Jag borrade bara två 6mm hål för solarkablarna.
 

Pudel

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Linköping
Man kan inte lita på att det inte finns kablar i taket.
Har monterat ett antal solceller och antenner på både husvagnar och husbilar,
tyvärr så drar tillverkarna kablar som det behagar montören på bandet för dagen.

Kablarna ligger oftast utan skydd innanför inre skivan i taket så det brukar att gå att hitta dem med en regelsökare. Borra först försiktigrt genom inre skivan inne i ett skåp där man tänkt att ha genomföringen
och känn efter med en liten skruvmejsel eller liknade om man känner om det känns ok, borra sedan
genom ytterplåten med ett litet borr, sedan med det större utifrån.

Var på kurs hos en tillverkare av välkänt fabrikat i den övre prisklassen och tittade på produktionen
där den ena montören monterade kabelstammen utmed ena långsidan medan den andra bara kastade
kablarna snett över bilen. så det blir som det blir.
Har själv tyvärr råkat ut för att borra igenom kabelstammar, inte roligt och massa jobb för fixa det.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Varför borra om man är osäker ? Du har en liten taklucka bak, dra ner kabeln på insidan i den sen in i skåpet ock vidare till ebl . Så har jag gjort i vår dethleffs .
Mvh Leffe
 

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Hur ska jag koppla solcellen? Kan jag koppla direkt till bodelsbatteriet via regulator. Eller ska kopplingen ske till EBL. För- resp. nackdelar.
Tacksam för tips
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Solpanelen kommer ge max 8A, så då skulle jag koppla den på solpanelsingången på elektroblocket. Finns ingen egentlig fördel annat än att du kommer kunna se på kontrollpanelens amperemätare hur mycket ström som kommer från panelen kontra hur mycket ström du förbrukar.

"Solar-Regler block 6" är där du skall in.

44026895044_9e87d2d5d0_z.jpg


Om kablaget blir väsentligt enklare på det sättet, gå direkt på batteriet via en hängsäkring är mitt tips.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Skall montera två solceller på husbilen. Då man limmar hörnprofilerna (i plast) med Dekasyl MS 5, bör man lägga nån liten plastbit 1-2mm tjock mellan tak och hörnprofil (som distans) för att limmet inte skall sjunka ihop när man pressar ner solcellen mot taket eller det är bara att använda ögonmåttet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har kört ögonmått,pressa måttligt bara så lim kommer ut runt om,inkoppling har jag gått direkt på batteri för att slippa förluster via EBL.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Ok tack, ja jag kör med ögonmåttet och känslan, har gjort så förr men skadar aldrig att uppdatera erfarenheter. Har redan en solcell som går direkt till Ctek 2500 SA så de nya kommer oxå gå parallellt direkt till laddaren givetvis.
Sätter monteringstape nån mm utanför hörnprofilerna så man kan dra bort överflödigt lim och få en snygg limkant.
Sen kör jag MC4 och 6 mm2 i sep ledningar ner.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Skrev kanske otydligt, menade MC4-kontakter samt 6mm2 kabel från solcellerna direkt till regulatorn. Kör sep ledningar o går igenom en dubbell "kabelhuv" (de lilla klassiska) vid takgenomföringen, dvs röd kabel i den ena anslutn o svart i den andra.
 
Toppen