• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av min dieselvärmare

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Monterar man en extra tank till värmen kan man koppla ihop B-Värmare tank med ordinarie tänk med slang eller i special fall med bränsle pump.
Mats
 
F

F.d. 26513

Guest
Just nu sitter jag och funderar på hur mycket värme webastos y-kopplingar tål. Blir rätt varma. Men jag tror att den som satt orginal från fabrik på truman också blev skapligt varm. Dessa ska ju vara "high temp". Får skippa påkopplingen på befintliga slangar och köra ett utblås annars.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tycker också det blir väldigt varmt vid utblåsen och speciellt en original truma Y-koppling, vet inte vilken sorts plast det är men hitills har den hållit bra,
Jag skulle testat med min irtermometer men batteriet var slut och ett sånt där numera ovanligt dyrt så det blev inte av.
Och eftersom det är original truma värmare så borde det hålla för dieselvärmare också, men det skiljer 1kw i effekt.
 
F

F.d. 26513

Guest
Ja, jag har sett flera som har en y-koppling eller till och med t-koppling inte långt från värmaren. Får provköra med ir-thermometer och se.
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Jag som trodde att måste anlita en ackrediterad verkstad för att montera en dieselvärmare, vad händer om husbilen börjar brinna pga av värmaren. Hur ställer sej försäkringsbolaget då?
 
F

F.d. 26513

Guest
Vem vet att den sitter där, vem som monterade den eller att den var orsaken?

Kanske svårt att fastställa när man bara har ett chassi kvar att kika på.
 
F

F.d. 26513

Guest
Idag fick jag problem. Igår när jag kom hem skulle jag starta värmaren. Fläkten gick igång samt bränslepumpen. Fick ingen värme dock. Efter ett tag larmade panelen med felkod 009. Läser i manualen och det står "Flame Off Failure". Stängde av värmaren och lät fläkten gå till den stannade.

Idag gick jag ut och provade med ett nytt försök. Startade och fläkt och pump gick igång. Men ingen värme. Stängde av värmaren via panelen och fläkten gick nån minut och stängde sedan av. Och när jag gick ut så såg jag att det rök ganska kraftigt under bilen. Trodde först det kom ur avgasröret men det var ut slangen till förbränningsluften!? Slutade efter nån minut.

Så nu har jag monterat bort värmaren och tänkte köra den utanför bilen och se hur den beter sig. Nån som vet vad "Flame Off Failure" kan bero på?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Att det bolmar o ryker ur insuget är inte så konstigt, när fläkten stannar kan luften gå åt vilket håll som helst.
Du har någe fel på antingen glödstift eller flamvakt. Troligen tänder det aldrig då du får en massa oförbränd dieselrök.
 
F

F.d. 26513

Guest
Dykrör. Men diesel får den. Nu när jag körde den utanför så använde jag samma bränsleslang. Mottryck vet jag inte. Har ju bara webastoslangen
 
F

F.d. 26513

Guest
Nu fungerar den fint i bilen igen. Nåt som jag inte förstår är varför uttemp på varmluften inte skiljer sig så mycket mellan de olika effektstegen. Fläkten blåser iofs mer men borde inte temperaturen gå upp? Ligger stabilt på ca 86 grader nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om röken är vit som ånga tyder det på att lågan slocknat och oförbränt bränsle finns i brännkammaren fläkten borde dock gå tills värmaren är helt avkyld och bränslepumpen slå ifrån.
Inte helt ofarligt med vit rök dock om den återtänder så blir det en kraftig poff.
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Idag har jag genomfört omfattande tester och blir inte riktigt klok på resultatet. Tog enbart en 80mm slang direkt från värmaren och ledde in i bodelen.

Kör igång värmaren på 3kw och låter den stå i ca 30 min. Uttempen ligger stabilt på ca 85-87 grader. Kör upp till 4kw och kör i en timme till. Uttemp ca 106 grader. Sänker sedan till 3kw igen och uttempen ligger kvar på 106 grader. Kör i ca 30 min. Sedan sänker jag till 2kw och uttemp fortfarande 106 grader. Borde inte temperaturen sänkas med effektläget eller missar jag något? Fläkthastigheten ändras ju efter effektläget.

Jag sitter nu och funderar på hur jag ska göra. Fortsätta ha påkoppling på befintliga slangar. Hur klarar de då temperaturen på ca 100 grader+ samt alla y-rör? Ska jag istället köra enbart ett utblås, risken finns då att vattenledningar längs med väggar fryser vid riktigt kallt väder.

Etta annat alternativ som kräver lite mer ombyggnation är att sätta värmaren utanför bilen (som många verkar gjort) och sedan dra ett par y-kopplingar ute och sedan upp och in på befintliga slangar.

Känner mig lite uppgiven just nu.

Nån bild från testet

Vid fyra kw.
IMG_20180211_151139.jpg

Provade montera medföljande utblås och då steg tempen i röret till ca 108 grader
IMG_20180211_151955.jpg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Effekten är ju ett resultat av luftvolym o temperatur.
En dubblerad effekt kan ju hålla samma lufttemperatur men ett väsentligt högre luftflöde.
Temperaturen är ju lätt att mäta men flödet är det ju värre med.
Men du torde höra på pumpens tickande vilken effekt du har.
Högre effekt högre frekvens på tickandet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26513

Guest
Ok, verkar rimligt. Effekten ser jag tydligt på digitala displayen. Det som jag fortfarande har svårt att få till är hur jag ska leda in varmluften till bodelen. Om temperaturen ligger på låt säga stadiga 110 grader, är det inte lite vanskligt med närliggande saker till varmluftsslangen? Tänker på vattenslangar, golvmatta etc.

Å andra sidan ligger ju trumas orginalslangar tillsammans med vattenslangarna. Frågan är vad truman blåser ut för temperatur. Dieselvärmaren har kanske högre uttemp?
 
F

F.d. 22252

Guest
tänkte starta min truma men det tar ju sådan tid att mäta så jag lånade en bit text på ett forum:
På El får Du knappt någon värme alls på truma pannan, jag
mätte temp. vid utblåset längst bort på vår bil och enbart el
vid -5 C ute, + 43 grader på varmluften. På gasol samma utblås + 68
på full effekt.
Jag tycker det stämmer bra med 68grader eftersom det är nästan så man bränner sig vid utloppet. Om dieselvärmaren ger över 100grader tycker jag det låter mycket max 80 vore mer normalt det är ju vad man max får med en varmkörd bil.
Vår "svenska diesel" borde ju egentligen ge lägre effekt eftersom den gör det i motorn lägre värmevärde annan flampunkt osv.
Eftersom det verkar som om tempregleringen bara är on off så borde det finnas något munstycke eller någon ventil för bränsletrycket borde kunna justeras, man kan ju titta på gasförbrukning och jämföra med bränsleförbrukning justerat för värmevärde.
ser man på Truman så är den ju ganska mycket större man kan kyla både avgas och värme bättre då.
Skulle vara intressant och veta om bränsle och elförbrukning väsentligt avviker från webastos.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Du verkar ju vara händig, varför inte bugga en shunt för luften, typ en fläkt som blandar upp den varma luften med ytterligare tilluft och på så sätt få mer flöde och längre temperatur?

//Peter
 
Toppen