• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av min dieselvärmare

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Hade lovat en monteringstråd efter jag installerade min dieselvärmare. Det blev tyvärr inte så mycket bilder under själva installationen men såhär ser läget ut just nu.

IMG_20180202_184330.jpg
Värmaren monterad i garaget. Höljet var sprucket vid leverans så det skall dit ett nytt som ligger på posten. Även y-kopplingen direkt efter värmaren har fel dimension så det ligger också en ny på posten.

Provkörde värmaren idag och efter ca 20 starter var dieseln framme vid värmaren och den tände fint. Började försiktigt på 1kw och körde ca 10 minuter. Efter ett tag gick jag upp till 5kw. Bra drag på uttempen.
IMG_20180202_185512.jpg
Men efter nån minuts körning började problemen. Avgaserna blir galet heta. Sikan som jag tätade med skall stå pall för 140 grader. Den började rinna längs avgasröret under bilen (och ändå minus 7 ute). Genomföringen som jag använde för att dra ut avgasröret genom golvet har ca 1cm spelrum runt avgasslangen och den blev ruskigt varm.

IMG_20180202_185858.jpg


Så jag måste nog hitta en annan lösning för att leda ut avgaserna.
IMG_20180202_192433.jpg

Tips mottages gärna!
 
F

F.d. 26513

Guest
Kan det vara så att ljuddämparens motstånd gör att det blir extra varmt? Kanske hjälper det att sätta ljuddämparen sist?
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej, fick min värmare idag, min vår grå som på bilderna i annonsen. Tråkigt med de höga temperaturerna på avgaserna. Har inte hört om de problemen tidigare. Kan ju leda till allvarliga konsekvenser. Jag kan inte börja min installation förrän i slutet på Mars så jag har lite tid att fundera på hur jag ska göra.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Finns en flexibel värme skydd som har till bilvärmare form av mjuk folie kanske som inte släpper igenom värme tex. Annars får du har dubbla rör , ett inne o yttre rör med luftsplalt.kan bli upp till 300°. Det sitter inte katalysator på den för då blir det ännu varmare.
Mats
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att du skall montera dämparen innan avgasröret går ut under bilen. Hade så på båten och hade aldrig några problem med för hög värme vid bordgenomföringen. Kunde hålla handen direkt vid utblåset utan problem. Visst kräver det lite mer plats inne i garaget men det verkar ju inte kul att få så hög temperatur vid genomföringen att det finns risk för brand.

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hmmm, lyddempere - partikkelfilter og katalysatorer blir varme. Demperen minst, men kommer det med drivstoff ut til denne så må en ha god beskyttelse mot ting som kan være brennbare. 500 til 600 grader er fullt mulig med litt etterbrenning. De to andre har ofte en indre temperatur på 600 grader - det tenner tre og papir.

Men I dette tilfelle kan en utnytte denne ekstra varmen ved å ha demperen inne I et skall med god gjennomlufting og benytte varmluften som et varmetillegg til bodelen.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Ett litet råd från en som sysslar med värmare
Om man monterar en luftvärmare så får man inte strypa utblåset på varmluften utan den skall var min samma dimension som utblåset är på värmaren helst inte heller någon t-koppling. Vad gäller avgaserna så är avgasröret mer än 140 grader, så ett värmetåligt silikon som pallar för det är ett måste. När avgaserna passerar genom golvet eller annat ställe ut så skall det vara fritt runt själva genomföringen och även den skall tätas med värmetålig silikon. Om golvet är av trä så kommer det att förkolna förr eller senare om inte det är värmeisolerat runt om, plasten smälter.
Avgasslangen skall ha fritt utblås snett bakåt.
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan. Tack för goda råd. Att placera ljuddämparen inne i garaget vet jag inte om det får plats tyvärr. Jag ska prova att montera bort ljuddämparen om det är den som stryper flödet så pass att det blir för varmt.

Vad gäller utblåset så borde väl en y-koppling fungera direkt efter värmaren? Det borde ju bli en större dimension (2x60) istället för 1x80.
 
F

F.d. 26513

Guest
Nu var jag och hämtade en isolerad avgasslang med ljuddämpning. Får ta upp och göra ett större hål och föra den igenom golvet. Köpte även tätningsmassa som ska stå pall för 300 grader så förhoppningsvis kan vi ladda på med 5kw nästa testkörning.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
AF8CEECF-CD2A-47C9-821F-7ADCE04255B1.jpeg
Du behöver ta upp ett större hål i golvet och montera en sån här plåt för att hålla bort det eldfarliga golvet från det heta avgasröret.Värmare monteras direkt mot plåten.Avgasröret kan nog bli en 400-500 grader varmt vid full effekt.Din installation nu är fullständigt livsfarlig.Den kommer att sätta eld på golvet!
 
F

F.d. 26513

Guest
Tack för tipset Laval men tyvärr har jag monterat min värmare högre upp. Att montera den på golvet på en plåt fungerar inte i mitt fall.

Jag har nu tagit upp ett större hål som den isolerade avgasslangen går igenom. Tror det kommer räcka då jag har svårt att tro att den blir lika varm som tidigare nu när jag kör med Webastos egna isolerade slang. Räcker inte den till får jag ta upp ännu större hål. Denna har ju dessutom "inbyggd" ljuddämpning vilket gör att jag slipper den andra dämparen. På så sätt tror jag flödet på avgaserna blir bättre = mindre temp.

Men lite konstigt att så många andra gjort som jag gjorde första gången. Dvs. med en genomföring bara. Vissa har ju t.om. anslutit slangen direkt till en genomföring vilket borde resultera i väldigt höga temperaturer vid själva genomföringen.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hej,

Håller helt och hållet med "Laval". Detta verkar vara livsfarligt och en fackman bör titta på installationen.
Inte minst för försäkringens skull.

WillerWalle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ähhh.. kan ju inte springa till en proffsverkstad så fort man skall göra något med husbilen. Det är väl därför vi delar med oss av vad vi gör och vad vi kan här i forumet. Tips och råd ramlar ju in.
Det blir nog bra när det blir klart och jag läser med stort intresse. Är lite sugen på en värmare själv.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att låta en fackman titta på installationen var ju ett av de tips som ramlade in...

Tycker nog också att man bör vara väldigt försiktig med allt som har med säkerhet (t.ex. el, gasol, värme, ventilation) att göra.

Pålle
 
F

F.d. 22252

Guest
Har bara hållit på med bensinvärmare till wv eberspächer den största på 4kw reglerbart och den som satt bubblan 2 kw utan reglering. När de gick som de skulle så kunde man hålla handen framför avgasröret, värmen skulle ju stanna i bilen.
När batteriet var urladdat så fläkten inte orkade blåsa rök det och blev varmt likaså om det var fel på bränsletillförseln.
Borde inte bli så varmt vid avgasröret då eldar man ju för kråkorna, är ju meningen att man ska kyla av med hjälp av fläkten så att avgasdelen kyls ordentligt.
Antingen är det fel på konstruktionen bränslekammaren eller bränsletillförseln men då borde det ryka eller så är det för mycket motstånd i luftslangarna, men då borde man ha väldigt hög temp på varmluften.
Dieselvärmare sitter ju i nästan alla nyare dieselbilar som start värmare men de värmer ju vattnet och samma där inga höga avgastemperaturer mej veterligen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo arean på 2x60 jämfört med 80 blir ganska lika men man får nog räkna med ökat motstånd pga turbulens där de delar sig men det borde inte utgöra något hinder, däremot på insugsidan är det väldigt känsligt och förbränningsluften får inte bli störd så det måste vara väl ventilerat.
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Många kloka ord. Dock litar jag på min egen förmåga att säkerställa att installationen blir absolut säker. Vill ju kunna sova gott om natten med värmaren på.

Efter jag monterat den nya slangen skall jag testköra och mäta temperaturen. Dock har jag stora förhoppningar då jag sett båtinstallationer där man använt denna slang för genomföringar genom väggar, skott m.m.

Jag misstänker att den medföljande ljuddämparen ström flödet så pass mycket att det inte ledde bort avgaserna tillräckligt fort.

Återkommer efter nästa testkörning.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Måste du ha värmaren inne i bilen? Min originalmonterade dieselvärmare på 4Kw är monterad ute på ramen under bilen. Det förenklar ju just avgasrörsdragning samt ökar komfort avseende ljud.
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Nu har jag kört värmaren på 5kw i 40 min med den nya avgasslangen. Skönt nog så blev slangen bara ljummen. Tätade med värmetåligt silikon. Nu ska jag bara montera tillbaka "lådan" över värmeslangarna samt montera ett värmeskydd framför anslutningarna.

Några bilder
IMG_20180206_201509.jpg

IMG_20180206_201723.jpg
 
Toppen