• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera larm

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Har för avsikt att montera larm i vår husbil. Skulle vilja ha lite tips på prisvärda larm. Viktigast är ett skalskydd man kan ha aktivt när man befinner sig i husbilen, samt vid ev. inbrott när bilen är uppställd. Kanske gasollarm men det är inte nödvändigt. Uppkoppling via SIM-kort ett måste. Vet att det finns ett enormt kunnande på detta forum.

Tack på förhand

Karin & Jonke
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Har monterat ett DEFA-larm och det kostade 8.000 kr monterat och klart.
Går att bygga ut med olika installationer. Det är bara plånboken som begränsar ... Bra försäkring mot oväntade och tillfälliga(!) besök. Jag skulle inte vilja vara utan ett bra larm på bilen.
Den ilsket blå lysdioden avskräcker tillräckligt, för att bilen får stå orörd i någotsånär "normala" miljöer. Sen får man givetvis inte inbjuda till "smash and grabb" och låta värdesaker ligga synligt åtkomliga,
då får man iallafall framsätet fullt med glassplitter och prylarna försvinner med en snabbfotad illbatting till tjuv, men den läxan har väl alla lärt sig idag?
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Montera larm

Hej, kan rekommendera Defa larm. Trådbundet mellan kontakterna, inget strul med batterier i lucksensorer. Går att utöka med tracker och IR deckare. Funkar kanon i vår bil. OBS ställ ner glaskrossen till lägsta känslighet, annars kan den utlösa vid hagel.

570000.se i Gbg gjorde en kanoninstallation.

Lycka till !
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Montera larm

Campea lär montera. Jag försökte boka tid 3 gånger där, kom aldrig fram till verkstaden. Någon telefonvakt lovade att jag skull bli uppringd, det har dom inte gjort ännu. Och det var drygt 2 år sedan. Tur att man inte behövde service eller annan hjälp....
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Har läst lite om JR-larm och Pro-safe och det ser ju jättebra ut.Blir det så att vi väljer att låta en firma installera larm åt oss lutar det väldigt mycket åt dom.
Men det kostar ju en del. Finns det någon som har installerat själv som kan rekommendera något som funkar? Behöver inte vara så avancerat huvudsaken att det som jag sa finns ett skalskydd och att man får sms om det larmar.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Viking Larm har flera rätt enkla utan tråddragning som de hjälper till att programmerar efter var du/ni vill ha dem typ GSM som ringer upp och sänder sms vid larm. Har 2 st själv av i dag äldre typ både i husbilen och i huset. Som jag är mycket nöjd med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Montera larm

Vikinglarms motsvarighet kostar på Ebay en bråkdel!
Jag skaffade två larm, ett enklare till husbilen och ett mer komplicerat till hemmet för under tusenlappen. Båda larmar med siren och uppringda telefonnummer. Inga kablage annat än till en ilsken siren och 12/230 V.

PS! Båda kan aktiveras med fjärrdosa eller SMS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Montera larm

Jag köpte mina larm för knappt 2 år sedan då mitt Vikinglarm hade gjort sitt.
Husbilslarmet har bara en rörelsedetektor som jag kan placera var jag vill i bilen.
Det kostade ca 300 kr inkl. frakt, du hittar säkert samma eller något liknande.
Eftersom manualen är på engelska och du måste lägga in vissa parametrar som telefonnummer m.m. är det bäst att redan nu få hjälp av någon som förstår språket. Lycka till!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Montera larm

Detta var det larm som jag skaffade till husbilen, jag använder bara rörelsedetektorn och har ersatt 230V anslutningen med en 12 V kabel. Den medföljande transformatorn ger nämligen 12 V. Simkortet blev Telias kontantkort som förlängs med 12 månader varje gång det används. Man behöver således inte ladda på nytt belopp för att förlänga giltighetstiden.

IMG_0060.PNG
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Har precis beställt ett likadant som på din bild, Knarrevik. Dock med 3 st rörelsedetektorer ( Behövs knappast) och 3 st magnetkontakter. Beställde via Aliexpress och det kostade 44USD. Fri frakt till Sverige. Lite av ett experiment men ska bli intressant att om det kommer och om det är rätt grejor. Med de priserna kan man ju chansa lite.
 
F

F.d. 55504

Guest
Sv: Montera larm

Hej jag har monterat ett GSM larm själv, ganska enkelt. Köpte ett som heter Denver HSA-120, igentligen ett hemmalarm men som funkar lika bra i husbilen. Det man får göra är att fixa till drivningen 12volt. Kapa transformatorn och ansluta kablarna direkt på batteri. Kostnad för larm 1600+3 extra dörrsensorer . Monterat o klart ca 3tim. MVH Bosse
 
Toppen