lenmar
HBK Medlem
Kan någon rekommendera en bra momentnyckel. Ska byta hjul på mina pb. Är billiga från Jula, Biltema bra val?
Momentet ska var enl rekommendation 110Nm.
Lennart
Momentet ska var enl rekommendation 110Nm.
Lennart
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Eller 10kg på 1,1m. Man tager vad man haver. Och som kalibrering kan det ju vara OK att ta någonting annat som ligger straxt under det önskade momentet. Kolla att visaren pekar rätt där, drag sedan åt till rätt moment på normalt sätt.Köp en billig momentnyckel och kalibrera/kontrollera den enl. bifogad skiss.
Förläng momentnyckeln med ett plaströr (låg egenvikt) till lämplig längd.
110Nm = 11 kg vikt på 1 meters avstånd eller 5,5 kg på 2 meter o.s.v.
Jag har funderat i liknande banor. Har någon ett tips på ett rör med låg egenvikt som håller för 11 kg på 1 meters avstånd?Köp en billig momentnyckel och kalibrera/kontrollera den enl. bifogad skiss.
Förläng momentnyckeln med ett plaströr (låg egenvikt) till lämplig längd.
110Nm = 11 kg vikt på 1 meters avstånd eller 5,5 kg på 2 meter o.s.v.
Bra påpekande, men det är hävstångens vikt ggr halva längden (tyngdpunkten)(Man kan i och för sig ta ett kraftigare rör istället om man korrigerar för dess vikt)
Ta ett topplock på en V70 t.ex där gäller 6 olika moment 20 Åter 360 20 50 90grader sedan ytterligare 90grader, Så hjulbultar är inga svåra jobb dra ca 110nm sedan känna efter kanske 50 mil ( mer noga med al-fälgar) så blir det bra , hjulmuttrar/bult skall inte smörjas med kopparpasta utan en vanlig olja , lycka till MVH Bengt.Inte jobb. Lek.
Och det är bättre att dra rätt än att dra fel, tycker jag. Det finns ju också många skruvförband som är känsligare för fel än just hjulbultarna.