• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Momentnyckel

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Kan någon rekommendera en bra momentnyckel. Ska byta hjul på mina pb. Är billiga från Jula, Biltema bra val?
Momentet ska var enl rekommendation 110Nm.
Lennart
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Först av allt vill jag ge dig en eloge för att du tänker dra med angivet moment! Själv använder jag momentstav på mutterdragaren när jag monterar hjulen, och efter något tiotal mil efterdrar jag för hand med momentnyckel.

Med tanke på hur "gummigubbarna" drar fast hjulen, behövs det inte så stor precision hos de verktyg du använder – allt blir ju bättre än vad de flesta gummiverkstäder åstadkommer. (Har flera gånger varit tvungen att lossa skruvarna en hel del för att sedan med momentnyckel dra dem till rätt moment.)

Tror därför att den momentnyckel som Sacce har mer än väl fyller behoven – och det till ett attraktivt pris.

Pålle
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"Mina" däckgubbar har åsikten att med plåtfälgar drar de på bara. Det är med alu-fälgar de måste vara mera noggranna och dra med momentnyckel eller momentstav. Mycket för högt moment kan leda till sprickor i aluminiet.

MVH
Hans
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har använt en firma på p-plats flera år, i år gick det åt helvete fick skära av 4 hjulbultar på volvo bil av 5 möjliga 1 hjulbult av 5 möjliga alufälg samtliga hjul kosta mig 2 st alufälg som blev skrot,fick svar ingen garanti på jobbet, sista gången jag var där aldrig mer.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fixade en sak på bromsar en gång i Tyskland.... där drog man alltid med momentnyckel sa mannen i verkstaden... på tyska... (i Tyskland ska du prata tyska o inget annat............)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tabellen i inlägget ovan är nog riktig. En liten fundering är det samma åtdragningsmoment som är max på hjulskruvar som är fingängad?
En detalj som är viktig är att det är rena anliggnings ytor mellan fälgen och hjulnavet. Väldigt viktigt.
Göran i Björnarbo
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Köp en billig momentnyckel och kalibrera/kontrollera den enl. bifogad skiss.
Förläng momentnyckeln med ett plaströr (låg egenvikt) till lämplig längd.
110Nm = 11 kg vikt på 1 meters avstånd eller 5,5 kg på 2 meter o.s.v.
 

Bilagor

  • CF9AF4CF-2CFB-4FC7-9C48-621C1178B0B4.jpeg
    CF9AF4CF-2CFB-4FC7-9C48-621C1178B0B4.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 17

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Köp en billig momentnyckel och kalibrera/kontrollera den enl. bifogad skiss.
Förläng momentnyckeln med ett plaströr (låg egenvikt) till lämplig längd.
110Nm = 11 kg vikt på 1 meters avstånd eller 5,5 kg på 2 meter o.s.v.
Eller 10kg på 1,1m. Man tager vad man haver. Och som kalibrering kan det ju vara OK att ta någonting annat som ligger straxt under det önskade momentet. Kolla att visaren pekar rätt där, drag sedan åt till rätt moment på normalt sätt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Köp en billig momentnyckel och kalibrera/kontrollera den enl. bifogad skiss.
Förläng momentnyckeln med ett plaströr (låg egenvikt) till lämplig längd.
110Nm = 11 kg vikt på 1 meters avstånd eller 5,5 kg på 2 meter o.s.v.
Jag har funderat i liknande banor. Har någon ett tips på ett rör med låg egenvikt som håller för 11 kg på 1 meters avstånd?

(Man kan i och för sig ta ett kraftigare rör istället om man korrigerar för dess vikt)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Experimentrigg för kontroll av momentnyckeln: Hittade idag en aluminiumbalk i bra-att-ha förrådet, gjorde två hål i den på 1 meters avstånd. En bult att sätta momentnyckeln på sattes i ena hålet och en krok i andra. Ett stående plattjärn fick fungera som upplag/vridpunkt. Hinkens vikt + balkens egenvikt kräver 101 Nm moment i vridpunkten för att lyfta balken till horisontellt läge. Min Clas Ohlson momentnyckel hamnade ca 10% från detta, vilket känns OK med tanke på det primitiva arrangemanget. Idealt skall naturligtvis vridpunkten och momentnyckelns placering sammanfalla, får kanske fixa det till nästa version.....

1618336024169.jpeg
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Inte jobb. Lek.
Och det är bättre att dra rätt än att dra fel, tycker jag. Det finns ju också många skruvförband som är känsligare för fel än just hjulbultarna.
Ta ett topplock på en V70 t.ex där gäller 6 olika moment 20 Åter 360 20 50 90grader sedan ytterligare 90grader, Så hjulbultar är inga svåra jobb dra ca 110nm sedan känna efter kanske 50 mil ( mer noga med al-fälgar) så blir det bra , hjulmuttrar/bult skall inte smörjas med kopparpasta utan en vanlig olja , lycka till MVH Bengt.
 
Toppen