• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

F

F.d. 55345

Guest
Hej hela glada gänget! Vi ska om någon vecka flytta från Göteborgsområdet till Floby (Falköpings kommun) och får där inget fast bredband som vi har här. Skulle i morgon teckna avtal med Telia men efter samtal med en släkting idag har jag blivit alldeles vilsen. Han har Telia och är mycket missnöjd över deras täckning – och jag som trodde att Telia var bäst på detta. Då vi framgent även ska ha lap topen med oss på bilresorna är detta viktigt för oss. Och bråttom är det dessutom.
Säkert har ett flertal av medlemmarna praktisk erfarenhet av ämnet och kan ge mig något råd. Jag är tacksam för alla synpunkter och erfarenheter.

Georg Flessa, Lindome – snart Floby.
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Mobilt bredband

Har varit runt en hel del i de nedre regionerna d.v.s Östersund o söderut med Tele2 och kan inte klaga på det. Det finns ju dessutom kontantkort att köpa om man vill testa innan man binder sig.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband

Hej!

Ta en titt på täckningskartorna innan du bestämmer dej. Du hittar dem på nätet. För att bredbandet ska fungera måste du ha en bra täckning och signal. Det räcker inte bara att det finns täckning. Räcker enbart att ringa med. Sedan är det i princip så att förutom i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskronaområdena samarbetar bolagen så det bara finns två nät. Telia och Tele2 har ett och Telenor och 3 har sitt 3GIS. Allt enligt licensvilkoren.
Övriga bolag är bara marknadsföringsbolag och använder ett av de två näten. Oftast är de dotterbolag till ett av de fyra nämnda.

Hälsningar
Hans
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Eftersom vi bara har behov av mobilt bredband på semestern och vissa helger när vi är ute med husbilen så funderar vi på mobilt bredband med kontantkort. Har sett att telia har detta. Just nu har dom ett startpaket för 399:- Ett dygn kostar 39:- En vecka 99:- En månad 279:-

Kanske finns det fler operatörer som har detta? Har ni HBKare några erfarenheter?

/Per
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi har Telia och har haft det i två år! Det har aldrig krånglat! Vi har alltid haft täckning!
Barbro O Ingemar
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband

Vi har då en himla otur. 3G har bara fungerat i Norrtälje, Malmö och längs med E4:an. Jag gissar att 3G funkar mellan Stockholm och Göteborg också.

Så fort vi kommer ut i naturen tar det stopp. Då plockar vi fram vårt Net1. Oavsett var vi är har vi 2,5 Mbit in och 1 MBit ut.

Det finns ju delar i norden som varken har förbindelse via trådnätet eller 3G/4G. En sådan del är gränslandet mellan Skåne och Småland (Snapphanebygden)

Net1 har fler fördelar.
Funkar med internt batteri
Kan förse flera PC med internet. (Det kan 3G också via en 3G-router. Har en sån i skåpet.)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Det är endast Telenor som har fri datamängd på alla sina abonnemang.
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi har fri datamängd på vårt Telia!
Barbro o Ingemar
 
Senast ändrad:

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi har Telenor mobilt bredband. De är, vad jag vet, ensamma den mycket goda "förmånen"/fördelen att ha obegränsad surftid. Bra tycker jag.God täckning runt i landet där vi varit.

ha de........,:music-icon:
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband

Det är väl som med andra ämnen, vi jämför olika saker. Jag testar själv i praktiken och inga 3G nät funkar där jag bor, i ett vackert kuperat landskap. Självklart har jag ett fast monterat Net1 med antenn i husbilen och har förbindelse med det interna nätet ca 50 m från bilen. Dessutom är nätet i drift långt före PCn om jag startar båda samtidigt.
Men jag använder faktiskt Dovado 3G-router när vi befinner oss längs Europavägarna, men då får pucken ligga på taket ibland.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Men det funkar bättre än 3G

Du menar kanske 3?
3 har definitivt bättre täckning på 3G-nätet i södra Sverige, åtminstone enligt täckningskartan. 3 har i huvudsak samma master som Telenor. Telia och Tele2 samkör i huvudsak också.

tre.jpg
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband

Vi har sagt upp vårt fasta och dyra bredbandsabonnemang hos Bredbandsbolaget/Telenor för att enbart i fortsättningen ha mobilt bredband som vi kan nyttja både hemma och i husbilen. Vi har även sagt upp vårt mobila bredband hos Telenor.

Nytt abonnemang är tecknat hos Net 1 ? Mobilt Bredband ? Sveriges största täckning med turbo 3G med den bästa täckningen i Sverige, Norge och Danmark Bredbandet med Sveriges längsta täckning! - Net 1 - Sverige

Nu har vi bara vårt mobila bredband och tar med oss routermodemet när vi åker ut med husbilen. Det är lite långsammare än vår tidigare fasta bredbandsanslutning men det funkar alldeles utmärkt att både surfa, kolla mailen, lyssna på radio och se rörliga bilder. Dessutom blir det sammantaget en klart billigare bredbandsanslutning. Jag tror dessutom att det är bra för oss bredbandskunder om vi då och då säger upp befintliga abonnemang och anpassar abonnemangen till våra behov.

Vid resor ner på kontinenten får vi lösa åtkomsten till internet på annat sätt, förmodligen med ett upplåst modem (3G) med betalkort.
V-backen :wink:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband

Operatören Tre har tagit bort taket för sitt snabbaste mobila bredband (Max): 3Bredband Max
Just nu kostar det 124, 50 kr/mån för 3Bredband Max (24 mån bindning) i 6 månader, därefter 249 kr/mån.
• Nedlänk, upp till 16 Mbit/s
• Upplänk, upp till 4,6 Mbit/s
"Upp till" får man ta med en stor nypa salt precis som med övriga operatörer.

En trevlig sak med 3 är att det är fri surf även i Danmark (om man håller sig i Tres nät).

Själv kör jag Telia 3G och är nöjd med det.
De som teckat abonnemang tidigt (för något år sedan) hos Telia och Tele2 har oftast inget trafiktak. Om man vill slippa tak så skall man nog låta blir att omförhandla avtalet (de ringer gärna och berättar om hur snabbt och billigt det kan bli), annars åker man plötsligt på tak om man inte passar sig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Toppen