• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband, 4G, Sverige

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Bruken av en sil eller vokpanne bak en usb stick kan gi ekstrem forbedring. 400 m 54 Mbit/s wwifi er ingen umulighet med et slikt oppsett. Og 4G ligger ikke langt unna i bærefrekvens, det er en fordel med usb modem nå en leker seg med reflektor. Klarer en å plassere den bitte lille antennen i modemet i fokus for parabolen så kan en lett komme opp motmaksverdien for bbasestasjonen. Ekstern antenne får et signaltap i kabel og kontakter så en trenger bedre gain for samme resultat. En kul sak en kan teste med usb modem er å bruke en blikkboks type kaffeburk med et hull for usb kontakten midt i bunnen. Denne forsterker signalet for modemet med mange db og fjerner alle sidesignaler.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Om jag ska följa tråden då ger Universal Telecom (teoretiskt) mest för pengarna (om det fungerar vill säga).
Min fråga är: har någon testat? Jag funderar på att testa 4G & 40 GB fr.o.m mars månad.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Jag valde Universal Telecom Surf 42Mbit/s med 40GB/mån, 199kr/mån. Universal använder Telias nät.
Jag har bara använt den sedan 2/1-15 så någon långtest är det inte ännu.
42Mbit/sek är nog rätt så teoretiska siffror. Det är så mycket som spelar in om man skall komma upp i den hastigheten.
Vi har förmånen att bo ca 200m från sändarmasten. Sedan är det din egen utrustning, andra användare vid samma tillfälle som är rätt avgörande.
35Mbit/sek är det snabbaste jag kommit upp i.
Jag har hittills fått den hastighet som gör att jag inte behöver tänka på det, irritera mig på väntetider eller "hack" i t ex filmvisningar.
Det är min korta erfarenhet hittills.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Jag valde Universal Telecom Surf 42Mbit/s med 40GB/mån, 199kr/mån. Universal använder Telias nät.
Jag har bara använt den sedan 2/1-15 så någon långtest är det inte ännu.
Hur har det fungerat med Universal efter ca. en månad?
VH Julian
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Det har fungerat bra rent tekniskt.
Hastigheten varierar beroende på vilken tid på dygnet man mäter men det är inget unikt för mobilt bredband.
Eftersom det inte är husbilssäsong för oss ännu så är det mobila bredbandet inte testat i mobil miljö.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Som trogen kund, dvs när bindningstiden är till ända kan man förhandla ned avgiften till hälften av vad som visas i tabellen.

I mitt fall från 349:- till 174,50 för 80 GB!
I regel räcker det att säga upp abonnemanget för att operatören skall vakna, de vill inte gärna förlora gamla kunder.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Tack, Robert!
Jag har också gått över till Universal! Funkar bättre än Telia trots att det skall var samma mast.
42Mbit/s, 40 GByte/månat, 199kr./månat, första 3 månader gratis, 1 månads uppsägningstid. Kan man knappast förlora på!
Med antenner hamnar jag på 30-35 Mbit, utan kring 20 Mbit. Lite beroende av var jag sitter i huset. Skall montera en booster/ Wifi Range Extender.
Julian
 
F

F.d. 53686

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

hej!
Glöm inte Alltele, jag har använt deras mobila bredband 4G hemma och i husbilen.
Billigt och fungerar bra.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Nu har jag hittat en operatör som "lovar" bredband hemma och i det mobila nätet för ca 260:-/månad. Det är betydligt billigare än vad vi betalar idag för det fasta bredbandet. Återstår att se om och hur detta fungerar i praktiken, därför vill jag inte gå in på detaljer ännu. Väntar på SIM kort, därefter följer test och återkoppling...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

hej!
Glöm inte Alltele, jag har använt deras mobila bredband 4G hemma och i husbilen.
Billigt och fungerar bra.

Vilket nät använder Alltele? Vi har skaplig täckning på Telenor/Telia på 4G, men på 3G så är det bara Telenor som fungerar här.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Tack, Robert!
Jag har också gått över till Universal! Funkar bättre än Telia trots att det skall var samma mast.
42Mbit/s, 40 GByte/månat, 199kr./månat, första 3 månader gratis, 1 månads uppsägningstid. Kan man knappast förlora på!
Med antenner hamnar jag på 30-35 Mbit, utan kring 20 Mbit. Lite beroende av var jag sitter i huset. Skall montera en booster/ Wifi Range Extender.
Julian
Att det är gratis första tre månaderna gäller bara om du binder upp dig och köper router av dem.
Ska du bara ha SIM kort med en månads uppsägning, då finns inte något gratis erbjudande.
 
Toppen